Elbilar

Jag håller med om att elbilar är för generiska. Men bland elbilarna ser den bra ut tycker jag. Inte för mycket tvålkopp och lite elegant.

2 gillningar

Funderarade lite på om man kunde köra typ Yutube eller annan video på ID7 skärmen? Inte för att jag tror jag behöver det, kanske vill höger lite. ? Såg denna reklamvideo på en dongel man kan koppla in för att få massa appar som YouTube, Netflix mm.
Någon som testat något liknande? https://youtu.be/3gNwImNRcGo?si=l_dVXfe5zck634WG

En Laddbox fråga. Hade tänkt hägna den på vägg utomhus. Borde man sätta den inne? Skulle kunna sätta den innanför garagaget, men då kommer man alltid ha sladden ”klämd” i garageporten.. Vi har inte möjlighet att använda garaget till bil :slight_smile:

Låt den hänga ute, den tål det. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Jag har mina två laddboxar utomhus. Den äldsta har suttit där ca 7-8 år. Nu sticker taket ut lite vilket skyddar boxarna något.

1 gillning

Klart du måste ha två, saker har ju en förmåga att hända @xms67 :joy:
Har du använt den gamla en enda gång sen du köpte Teslan?

Jo, jag har testat den för att se att den funkar. Min tanke från början var att ladda med den en gång i halvåret för att veta att den fungerar men inser nu att jag inte gjort det sedan Teslan var nästan ny.

Men det måste ju vara praktiskt när du får besök, då kan du ju erbjuda gästerna att ladda åtminstone :slight_smile:

Vår Garo sitter på en väderutsatt västfasad (blåser typ alltid från väst här :sweat_smile:).
Den har inga tecken på att må dåligt av det.
Många boxar är ju monterade på stolpar i det fria på parkeringsplatser.
Så jag hade inte oroat mig.

Vet inte om detta är rätt tråd men förundras över Northvolt. Inga småsummor direkt medan svenska leverantörer stämmer dem här i Sverige för att få betalt

En av advokaterna, Christopher Greco , begär exempelvis 2,7 miljoner kronor för 108 timmars arbete – eller drygt 25 000 kronor i timmen. Huruvida han kommer att få betalt är oklart.

Någon som vet om man kan få till Id software 5 till sin id7?
Har version 4 på bilen och den säger att det inte finns någon uppdatering när jag kollade lite snabbt. Men demobilisera hade 5 vi testade och läser på nätet att version 5 finns. Eller är det så att VW inte uppdaterar. ”Äldre” modeller? Om nu årsmodell 2024 lätt begagnad anses som äldre av dem. :man_shrugging:

Jag trodde detta var automatiskt på de flesta elbilar. Vet att Kia har haft problem med urladdade 12v batterier, men inte hört det om någon annan tillverkare i närtid. Konstigt att VW inte automatiserat det men bra att man kan göra det manuellt åtminstone.

Du och @Hakan_Ander möjligtvis. Men jag har egentligen inga problem med ID3, förutom att nosdelen är ful, den skulle varit dubbelt så lång och mindre bullig så hade den sett betydligt bättre ut. ID7 Sedanen tycker jag dock är ok, fortfarande lite för mycket blobb för min smak, men ser ju bäst ut av alla ID iallafall.

1 gillning

Bara för att jag har en ID 3 betyder inte det att jag tycker framdelen är snygg.:wink:
Kunde varit snyggare men i sin helhet tycker jag ID 3 ser helt okej ut.
Anledningen till att jag köpte ID 3 var att det var den elbilen i det segmentet som verkade bäst att köpa begagnad.

1 gillning

Därför jag skrev möjligtvis :wink: Men ibland går funktion före form. Finns ju inte så många beggade elbilar i den prisklassen med likvärdiga egenskaper som ID3.

1 gillning

Tänker du dig att den skulle sticka ut/fram mer? Tänker att det inom bildesign anses som crème de la crème att ha så kort nos som möjligt. Det indikerade att bilen är bakhjulsdriven och att motorn ligger lite längre bak vilket gynnar köregenskaperna. Att lyckas med detta inkl. bra krockegenskaper är det få som fått till. BMW 3-serien ansågs ledande förr i tiden bland normalprisade bilar. Även om den var i övre normalsegmentet. Kanske är det lite annorlunda nu? Men jag är fortfarande fast i den eran och tycker en kort nos är mycket attraktivt.. :smiley:

1 gillning

Då är du ju tillbaka på ännu mer aerodynamisk blobb. Jag är av den uppfattningen att bilar ska ha en rejäl huv. Kanske inte det bästa rent praktiskt, men mycket mer estetiskt tilltalande. Att det skulle indikera att bilen är bakhjulsdriven med kort front förstår jag inte. Tillochmed gamla VW Bubblor hade ju motorhuv trots att motorn satt bak. Så även Porsche mfl.

Lång nos indikerar längsmonterad motor, det är/var attraktivt, räcker med att titta på BMW och Audi :slightly_smiling_face:
Det är väl lite därför nya elektriska BMW 5 serie har en ”onödigt” lång nos?

Men i praktiken skulle ju ingen elbil behöva motorhuv överhuvudtaget, motorn i en elbil tar ju ingen plats. Men hur sexigt skulle det vara om alla bilar såg ut som en variant på denna?

1 gillning

Den där hade ju passat dig perfekt tidigare, med ett färgmatchat skal :wink:

1 gillning

Frågan är väl hur pass mycket det påverkar krocksäkerheten🤔