Elbilar

Hur bra är Teslas navigation på att upptäcka poliskontroller och fartkameror och sånt samt rapportera olyckor och beräkna ny rutt utifrån det? Största anledningen för mig att i stort sett uteslutande använda Waze när jag kör. Fast Waze kanske finns i Tesla också?

Nja, en del borde ingå i standard tycker jag. Typ trafikvisualisering och satellitkartor. Caraoke kan de ta extra betalt för tycker jag dock..:sweat_smile:.

1 gillning

Tycker ändå du får bjuda @Stefan_Sandstrom på lite Caraoke när du sjunger You'll never walk alone :joy:

1 gillning

Waze finns inte. Vet ej exakt vad för hopkok navigationen i Tesla är. Den bygger på Googles kartor men efter en bilsemester till Stockholm, Höga Kusten och hem till GBG är jag inte helt övertygad. Ibland vill den att man kör konstiga vägar och rutter måste jag säga. En gång vid Höga Kusten bron ville den att vi skulle köra över bron och vända för att köra tillbaka och göra en konstig sväng. Istället för att bara svänga av vid avfarten 1km bort. Den känns inte helt hundra om jag jämför med Apple Maps och Google Maps på iPhone.
Den varnar för fartkameror.

2 gillningar

Som @Hakan_Ander skriver. Den varnar inte för olyckor likt Waze. Men fungerar förhållandevis bra. Det är den bästa inbyggda jag haft.

Men den kan få fnatt ibland. Typ när jag besöker kompisar i Norrköping eller Valdemarsvik föreslår den ofta en hemresa via Eskilstuna. Men även lokalt i Stockholm har den på vissa ställen en konstig uppfattning om väg.

1 gillning

Bilar med google built in har ways som app och funkar finfint.
Har mustang google built in så du kan köra ways utan apple carplay?

Precis som både xms och håkan säger är navigationen i tesla märkligt dålig.

1 gillning

Nja, jag vill ändå understryka att jag i grunden berömmer den. Sedan har den lite hyss för sig.

Nope, men jag använder ju bara CarPlay hela tiden. Hatar den inbyggda navigationen, men det gör jag på alla bilar jag någonsin kört. Därför är det märkligt att inte Tesla har stöd för CarPlay, så att man åtminstone har valmöjligheter. I mustangen är det ju åtminstone stor skärm så CarPlay funkar klockrent, inget litet frimärke att titta på som i Polestar.

1 gillning

Håller med.. den är kass :wink:

Haha.. ja skärmen i polestar är tidsenligt liten.. men google maps i den funkar bra iallafall

Det är så det blir när man bara besöker vissa kompisar. :joy:

1 gillning

Straffet..:sweat_smile:

1 gillning

Jag hängde inte med där. Måste jag betala 99kr i månaden för att använda spotify i Tesla?

Enligt den bilden Håkan skickade så ser det ju onekligen ut så, eftersom Musikstreaming inte ingår i Standard Connectivity. Sen kan du säkert streama musik över BT, men då får du styra allt via telefonen, vilket inte är särskilt säkert när man kör.

Jag har ingen Tesla själv, så jag har ingen aning om hur det ligger till. Kanske @Hakan_Ander eller @xms67 kan svara på hur det ligger till med just den grejen, krävs Premium Connectivity för att få Spotify att funka i bilen (om man inte kör över vanlig Bluetooth då)?

Om du vill använda den inbyggda Spotify appen. Annars får du köra över bluetooth från din telefon.

App utbudet i Tesla är ju också lite begränsat om man använder någon mindre tjänst att lyssna på musik & poddar.

Har följt inläggen om teslas "dåliga/märkliga" navigering. Hur gör ni som kör tesla utanför vardags rutinen. Kör ni både med teslas navigator samt telefonen med google maps?

Kör bara med den inbyggda. Även om den ibland väljer lite annorlunda vägval tycker jag den annars är bra. Googles kartor är ju bra och det är ju en stor härlig skärm med bra upplösning.
Gillar även att använda satellitläget så man ser extra bra hur det ser ut i terrängen runt om där man kör.
Så att använda telefonen skulle aldrig falla mig in.:sweat_smile:

Sedan får man ju inte glömma att du får upp var och när du skall ladda längs vägen. Du får också info om hur mycket batteri du har kvar när du anlänt till din destination.

Och även om det finns förbättringar för Tesla att göra och vi kritiserar en del grejer är ju deras infotainmentsystemet en klass för sig. Efter två veckor på vägarna och sedan sätta sig i min ID 3 var det som att köra en traktor med ett infotainmentsystemet som inte är i närheten av Tesla. Även om den har Carplay. :laughing:

4 gillningar

Den är absolut inte dålig. Bästa jag haft som inbyggd. Sedan kan den ha lite hyfs för sig. Men ofta är de så uppenbara eller små att det inte spelar någon roll. Jag som är lite planeringsfreak kollar gärna olika "ladd/rese-tjänster" innan och då får man också en bra bild av rutten och får grepp om Tesla skulle vara helt ute och cykla.

Vad gäller appar för reseplanering med elbil är det två appar som jag anser väldigt bra(utöver Teslas egen). Dels ABRP och Chargefinder. Både finns som app och webbgränssnitt. ABRP är kul innan man köper elbil för att kolla lite hur det är att köra elbil. Där får man på ett väldigt pedagogisk sätt se var man bör ladda. Det finns en massa inställningar som man kan laborera med så som väder, vikt på bil(utöver normalvikten), fart etc. Jag kör standard och då är den lite för negativ, man kommer längre.
Chargefinder kollade jag mycket på innan och memorerade bra laddplatser utefter de sträckor jag oftast kör. Men det behöver man aldrig när man väl har bilen, för det funkar inte riktigt så. Dels tar navigatorn hand om det och dels kollar man(jag) innan jag åker. Men hade stor nytta av den appen när vi åkte till fjällen. 40 minuter i kö på Teslas SuC, men jag spanade in en annan som hade noll kö.

1 gillning

Så är det.

Finns det någon option att betala helår åt gången och få det lite billigare eller ska det dras 99kr från kontot varje månad?.