Elbilar

Så är det ju med all säkerhet. Men med mindre effekt hade vi kanske fått lite mjukare bilar, billigare däck och betydligt billigare försäkring.

Håller med dig om det. Olja är inget bra. Men det många glömmer är miljöpåverkan på hela infrastrukturen som behövs för att göra hela Europas eller Sveriges bilflotta elektrisk

All seriös forskning som jag tagit del av säger dock att elbilens miljöpåverkan är mindre än fossilbilens.

1 gillning

Räknar det in allt från utvinning av material. Förädling. Tillverkning. Drift på den el som finns i landet. Utbyggnad av infrastruktur för laddning och elnätet. Återvinning och skrotning mm

Vore intressant att läsa :blush:

Instämmer men det blir nog andra märken än Tesla som får stå för det. VAG har ju redan i dag gott om modeller som inte är så motorstarka.

1 gillning

Så som jag fattar det är det inklusive allt. Vet inte om jag har någon länk. Jag gick en utbildning(kort) på Stockholm universitet i höstas och början på året och det var en fråga som var uppe där. Bland forskarna var det dock ingen stor sak då alla menade att det är så tydlig vinst och dessutom konsensus om det. Jag såg en beräkning på att om man skulle ladda en elbil med el som är producerad i Karlshamnsverket och även då är det ganska positiva siffror jämfört med en bensinbil. Det har att göra med att det är så mycket större energiförluster från att oljan ska tas upp ur marken till att däcken på bilen rullar. Jag har dock inte specialstuderar det här och har mina begränsningar på forskning om teknik och sådant..:blush:

3 gillningar

Sant, därför ska det bli intressant hur de positionerar Tesla 2.

Ska nu lyssna på detta:

Det verkar åtminstone som att de skippar glastaket som försäkringsbolagen inte är så värst förtjusta i🤷🏻‍♂️

1 gillning

Kommer Zeihan att få rätt månne :blush:

Hittade en bra parkering..:blush:

5 gillningar

Min Audi Etron är på verkstaden i 2 veckor pga fel på ”Kopplingslådan till högvoltsbatteriet”.

Fått en id5::a så länge.

Relativt trevlig bil men saknar min Etron, körglädjen är stor😄. Vad jag inte förstår är den lilla detaljen med vindrutetorkarna, både på denna id5:a och tidigare Skoda hyrbil jag haft så är det vad jag tyckt dragit ner upplevelsen mest. Och då är det ändå ett produktionsval som borde vara lätt att prioritera? Bara jag?

Dock gillar jag detaljen nu när jag inte har en app för hyrbilen att se laddningens framsteg i framrutan. Snygg detalj!

1 gillning

Vad är det med vindrutetorkarna du inte förstår ? Jag förstår inte vad du inte förstår :stuck_out_tongue:

2 gillningar

Ah sorry, var lite otydlig. Rangliga och högljudda.

1 gillning

Du får köra fortare med audin så kommer det säkert låta lika illa :wink:

Har faktiskt aldrig tänkt på – men Q8 är ju en dubbelt så dyr bil :slight_smile:

Haha, men att välja vindrutetorkare från Biltemas (typ) leverantör lär ju knappast ha gjort bilen dubbelt så dyr😅

Det jag menade med dagens moderna (el) bilar är att jag gillar väldigt mycket då många har fina egenskaper gemensamt men att jag är förvånad över att man snålar in på en sådan enkel sak som funktionen över torkarblad…

Men det kan säkert bara vara min känsla, därav mitt inlägg tidigare då jag trodde fler hade den iakttagelsen😊 Jag hittar vägen ut själv😆

Jag trodde det första jag skulle störa mig på är dess hemska touchknappar i ratten och under infotainmentsystemet. Därav går VW bort som elbil för mig.

Lite förvånad över att en motorjournalist inte kollar upp försäkringen före köp :thinking:

Klick drar in pengar. Den där sidan lyckas bra med det.