Kan jag inte tänka mig, mer noja.
Nej det tror inte jag heller, men på ett nördigt sätt är det en snygg lösning som borde vara implementerade om det var enkelt
Jag har låst vår laddare via appen om vi varit borta någon dag bara, paranoid som man ändå är
Tror någon granne skulle reagera på om en okänd bil står på uppfarten om vår bil är borta
Nej, risken för obehörig laddning är nog mycket låg i ett villaområde. De flesta villor har ju även utvändiga 230 v-uttag och vattenutkast som andra i teorin kan utnyttja ganska enkelt. Men det kan finnas platser där risken för tjuvladdning är större eller blir större i takt med att fordonsflottan elektrifieras.
Håller med om att det vore snyggt om även AC-laddning kunde kommunicera med bilen och möjliggöra plug and charge (på publika laddare eller hemmaladdare för den som är paranoid) och att laddboxen har koll på bilens laddningsnivå.
Man kan väl ta ur eller bryta säkringarna till laddaren om man misstänker att någon tjuvladdar när man inte är hemma. Men det är väl lite långsökt idag att detta sker då man i många fall har kameror uppsatta vid sin villa. BRF kan ju vara knepigare.
Många laddboxar kan man ställa in så att de måste låsas upp i appen eller med RFID-tagg innan de levererar ström till bilen, enklare än att ta säkringen. På min box får jag även en avisering i telefonen när den börjar ladda, så jag skulle nog märka om någon granne skulle ta sig friheter när jag inte är hemma.
Som sagt jag tror inte detta är ett problem än, men det kan ju bli om elpriserna skjuter i höjden igen.
På Teslaforumet eller på FB var det en som skrev att när de var på semeter upptäckte han att någon laddade sin bil på deras laddare vid två tillfällen. Han skrev själv att det är ju ingen förmögenhet då båda tillfällena var mellan 00:00 och 02:00-ish. Men ändå surt och för djäkligt.
Tesla släpper snart Tesla Charge Senturion med inbyggda kameror med face-ID
Japp, ställt frågan till Tesla vad som händer men inget svar.
Provkörde en idag.
Var inställd på en dålig upplevelse.
Men den var trevlig.
Ful ratt och display mellan ratt och framrutan. Men annars trevligt.
Betydligt tystare än vår Kia.
Men du är la van att köra mer premium-märken
Nåja, jag är ju något av ett MG4-fan, en bil jag skulle ta alla dagar i veckan framför Atto 3 Att den bilen kostar 554k är inget annat än ett skämt!
Haha kollade inte vilken kommentar du svarade på, bara antog det var Atto 3 Jag tycker bz4x är en trevlig bil, men väldigt bullrig. Men det är å andra sidan alla Kior också
App, app! Finns grader i helvetet.
EV6 är klart tystare än övriga Kia jag testat. Fick en Ceed Plugin som lånebil i veckan och det var inte en angenäm upplevelse. Bullrig och ryckig drivlina.
Det vi kör nu
Mg4 är tyvärr för liten för oss. Och mg5(?) (kombin) ser ut som skit
En fråga kanske primärt till @xms67, när du köpte din tesla, tecknade du någon form av serviceavtal? Eller går det ens att göra det? Vad jag förstår så har inte Tesla några fasta serviceintervaller. Kanske har @RolexJocke meckat Tesla? Vad för typ av service gör man på dem?
Spolarvätska får han fylla på själv!