Elbilar (2023)

Från sajten:


Renault Zoe var den bäst sålda elbilen fram till december 2022. Därefter tog Tesla model 3 vid.

Men sommaren 2022 skiftade tronen än en gång. Så kunde det varit om inte en rätt nylanserade modell inte hade gått som (ett välfungerande) tåg.

Vilken det är får ni se i videon ovan. Sammansatt av alltomebil.se. Statistiken går bara tillbaka till 2014 men innan dess såldes det ändå inte särskilt många elbilar.

1 gillning

Sedan någon här på bubblan tipsade om Peter Zeihan så har jag följt honom. Mycket intressanta videos. Denna om elbilar är omvälvande

Även om jag inte delar hans slutsats (som utgår från att det inte sker någon teknikutveckling överhuvudtaget inom batteriområdet) så lyfter han en hel del intressanta punkter som vi måste börja fundera på allt mer.

Jag lyssnade till exempel på ett väldigt intressant program på P1 igår om framtidens energinät och hur den roterande tröga massan (de stora generatorerna) som vi är beroende av för stabilt elnät håller på att ersättas av kraftteknik som inte kräver det. Men i praktiken handlar det om många och stora batterier på centrala punkter och i hemmen. Dessa batterier är något som alla kommer att behöva ha vilket kommer skapa en enorm brist i framtiden.

Så även om Zeihan har fått mycket kritik för att mest vilja ha uppmärksamhet genom att säga en massa kontroversiella saker för kontroversiella sakers skull så bör man ta till sig det som är intressant och låt resten vara.

2 gillningar

afasiken, typiskt. Aja jag köper en diesel nästagång.

2 gillningar

Då kanske det blir lite stil på dig tills slut. :joy::joy:

2 gillningar

Istället för batterier i hemmet hade jag hoppats att våra bilar kan göra det jobbet.
Vi har 3 elbilar hos oss. sammanlagt 280kWh som mest bara "står". Det borde bli lagkrav på att en procentsatts av den lagringen ska användas för mellanlagring.

4 gillningar

Naturligtvis får man bilda sig en egen uppfattning om allt. Och helt rätt han sticker ut hakan och allting han säger håller jag inte med om.

Men att vi enbart har elbilar 2030 som vissa tror är nog svårt

Menar du enbart har elbilar på planeten 2030 eller enbart sälja nya elbilar?

Tesla har det svårare och svårare

Enbart sälja elbilar

Gör ju allt för att bli mer som dig.
Även fått hem lite gofika

8 gillningar

Att dra en hård linje är svårt för det kommer naturligtvis alltid finnas undantag inom vissa yrkeskategorier och även vissa länder som helt enkelt inte kommer att ha infrastrukturen redo ens då. Men för den nordeuropeiska och nordamerkanska marknaden tror jag att det enbart kommer att pratas elbilar som huvudregel - redan nästa år kommer marknaden för fossibilar i Sverige och Norge att i princip stanna av.

Och någon tillbakagång därifrån som Zeihan pratar om kan jag inte se. Infrastrukturen för fossila bränslen kommer monteras ner i blixtens hastighet de kommande åren. Det går snabbt att ta bort saker som företagen inte tjänar pengar på längre :slight_smile:

1 gillning

Helvete vad du imponerar idag, man blir ju lite stolt. :joy::joy:

3 gillningar

En mix av olika drivmedelsformer är troligtvis det bästa.
Tunga, långväga transporter bör kunna köra på HVO100 eller vätgas, då får man bort CO2-utsläpp markant.
Medan personbilar och transporter av varor och personer i städer kan vara elbaserat.

Hur man än vrider och vänder på det så är en elbil vs en fossilbil bättre för miljön.

Tyvärr är ju tillverkningen av HVO100 och vätgas idag inte direkt miljövänligt.

Jag brukar säga: Vill du att bilarna runt om där du bor och dina barn är ska gå på Diesel eller El.
99% säger EL och resterande 1% säger att de vill inte bo där bilar kör.....för..ja du vet, det ska alltid vara någon som säger annat.

MEN om vi nu har på den nivån att 99% vill det ska gå på el, ja då får vi jobba oss bakåt och lösa alla led.
Att hålla på att förbränna saker för att röra oss framåt är en galenhet tycker jag.

EDIT: Jag skulle gärna se vätgas på lastbilar och fartyg. Men Vätgas är ju bara energibäraren för att sedan driva elmotor. Men som sagt, vätgas tillverkningen har en bit att gå

2 gillningar

Jag har en allmän fundering gällande ebilsägande. Ni som kör elbil som inte är en tjänste/förmånsbil, är det ett aktivt val ur ett miljöperspektiv eller får att det är intressant med de tekniska aspekterna?

Ifall ur ett miljöperspektiv. Har ni ett miljötänk gällande övriga val i livet. T.ex. flyger du? Bor du energisnålt etc? Reflekterar du över att metallerna i batteriet också är en ändlig resurs som bryts under vidriga förhållanden i tredje världen?

1 gillning

Primärt handlar det om min egna miljö. Det vill säga att inte behöva höra på en dieselmotor som puttrar när jag kör. I andra hand är det fruktansvärt att få drivmedel på händerna när en tankar. Luktar och är allmänt... ja jag är ju inte en förvärvsarbetare liksom.

Angående batterierna så har vi journalister börjat ställa mer frågor var de kommer i från. Jag upplever att bilbranchen är betydligt bättre där än andra branscher.

Se tex: Volvo Cars to implement blockchain traceability of cobalt used in electric car batteries - Volvo Cars Global Media Newsroom

När fossilbilarna är borta så tror jag också vi kommer att få en diskussion om hur hela friden vi kunde skapa ett samhälle där tiotusentals människor dör i förtid varje år av de avgaser som de skapade.

I övrigt så bor vi energisnål (litet stenhus med fjärrvärme), vi har mycket god källsortering men framförallt så handlar jag primärt saker som håller länge och när jag inte behöver prylar längre ser jag till att de antingen hamnar hos någon när och ibland kär eller säljer vidare på Tradera, Blocket etc.

3 gillningar

Vad är det för prylar som håller länge hos dig? :joy::joy::joy:

1 gillning

Ekonomiskt i första hand. Även fast jag inte har laddbox hemma är det mer fördelaktigt med elbil. Tekniskt i andra hand, jag upplever elbilar mer tekniskt kompetenta än gammelbilar, på både gott och ont. I tredje hand miljömässigt. Jag tror mer på elbilen än fossilbilen. Den är knappast perfekt men jag tror inte något behöver vara perfekt och bäst på allt för att vara bättre överlag.

@Marcus_Attefors Vi måste ha en pusshjärtaemoji här på sajten. Finns inget annat sätt att svara på längre :slight_smile:

2 gillningar