Tokigt att lägga ner kärnkraftverk som producerade runt 4000 megawatt. Känns bra att vi får betala för det nu, igen.
hahahaha ja man kan nog tro det. Men kör Taxibilar så mycket?
De kör nog närmare 10k/år iallafall en del av dem. Har åkt i några riktigt ruttna corollor som gått 40-50k mil och de har säkert 5 år på nacken. Hinner du slita ut ett par däck på en säsong? Lär ju nästan gå ett sett däck över sommarhalvåret med tanke på dina mil? Tänker då främst på elbil som ju pratas mycket om däckslitage på.
Nej, inte ens nära.
Enligt denna rapport körde en taxi i snitt år 2022 ungefär 5838 mil, så nog finns det en del som kommer upp i 10k mil. Tänk på att det är många taxibilar som delas och körs i skift av flera förare, så många rullar mer eller mindre dygnet runt.
Har läst att en välanvänd taxi rullar 1000 mil/månad. Så dubbelt det då.
Nu är jag inte med på hur du menar ![]()
Sen säger du att de kör 1000mil/månad, det blir ju 12k/år. Då är väl inte 10k en så orimlig siffra?
Skulle ju dock tro att elbilstaxi rullar något mindre än fossiltaxi, eftersom de flesta inte kommer mer än kanske högt räknat max 50 mil innan de behöver ladda. Hittar dock inga siffror som bevisar det.
Kan man bara ladda en gång/dygn? Tar väl 20-30 min att ladda på med 30-50 mil till. Många laddstationer är ju belamrade med taxibilar.
Eller att Tyskland lade ner kärnkraftverk och satte sig i knäet på rysk gas och numera tar all vår el och bränner kol
Det säger jag inte, men för att få upp till 50 mil, är det inga 10-80%, då behöver du snarare ladda till 100, vilket jag inte tror många gör. Då är det mer rimligt att anta att de går 25-30 mil och står o laddar 20-30 min för dessa procent. Hur det funkar rent praktiskt i taxivärlden har jag inte koll på.
Korkat att ladda till 100% då det bara är slöseri med tid. Dutta i 30-50% på några minuter och kör vidare. Iaf vad jag sett så står taxi för det mesta ca. 20 minuter sen drar dessa vidare.
Jag pratade med en taxi charffis som stod vid ionity om det i somrmas. Han sa faktiskt att han laddadeupp till 100% fleragånger om dagen och att han väldigt sällan gick under 50%. Så fort han hade lite nertid så stod han vid en laddare.
Jag frågade varför han inte laddade till 80-90% och var lite snäll mot batteriet. Fick inget riktigt svar än att man tankar väl aldrig diesel till 90%
Nu ska vi inte dra alla taxi chaffisar över samma kamm. Men det var vad han sa iallafall.
Inget dumt val om man inte har något bättre för sig och lite körningar. ![]()
Det var det jag tänkte också. Förut stod det på tomgång någonstans. Nu står de och laddar.
Jag måste ändå säga att taxibolagen inte gjort mer på Elbil än att förlita sig på publik laddning.
Det borde vara i deras intresse att ha 50kW:are ståendes vid platser taxibilar ofta står. Då kan de också kontrollera priserna bättre.
50kW:are finns säkert i överflöde i lager hos ABB. Har för mig jag läst en artikel om att ABB slägner dem.
Ja det kan jag hålla med om. Där taxi ofta står och häckar, tågstationer osv så finns det sällan laddare. Det borde dom lobba för helt klart.
Det skulle vara intressant podcast/videoklipp från @Esse @cgullin att prata med några taxibolag och höra hur de tänker.
På sådana ställen hade det ju varit perfekt med fungerande induktionsladdningsteknik i gatan för att slippa kabelkaos.
Tror de ger ganska dålig effekt, iallafall de som finns idag. Sen är kostnaden troligtvis ganska hög att bygga såna jämfört med vanliga laddstolpar. Men visst skulle det vara schysst om det funkade.
Nåt annat som borde vara intressant för taxi, är väl den tekniken som BYD har med batteribyte. Finns det en stor efterfrågan efter det, kanske BYD kan öka på antalet stationer runt storstäderna, eller att andra tillverkare kan implementera liknande teknik.
Ja det var något av en framtidsspaning - tveksam till att det är praktiskt eller affärsmässigt möjligt idag men nån dag kanske ![]()