Låter riktigt bra
Vad skall din bil klara enligt WLTP?
Pratade med en säljare förra helgen i Smarts monter. Han hävdade att 42 WLTP blir sisådär 27-28 mil på motorväg. Det var vad han kom fram till när han körde upp bilen från Göteborg till Stockholm.
62 mil enligt WLTP. Men med tanke på att Mustangen saknar luftvärmepump så tycker jag dessa siffror är ganska bra med tanke på att det varit kallt ute och ganska hög hastighet hela tidenm
Jag sticker ut hakan och tror att omställningen inom EU kommer att ta betydligt längre tid än målet 2035.
För det första måste både Kobolt och Litium ersättas med mer tillgängliga material. Massiv batteriutveckling krävs.
Elbilsindustrin är helt beroende av Kina / Ryssland och Brasilien vilket gör att EU måste skaffa brytning själva tills återvinning tar över.
Att satsa på den tungatrafiken ger betydligt mer ur klimatpåverkan än personbilar.
En sådan enkel sak som koppar kommer olika branscher att slåss om. Det finns inte tillräckligt för både elbilar / solceller och vindkraftverk just nu. Här behövs en massiv utbyggnad tills återvinning täcker behoven.
Är det så? Smart gäng det där... Jag är verkligen inte först, hörde Svante Axelsson på Fossilfritt Sverige surra om den där idén/förlaget för ett tag sedan.
Det är tydligen redan klart men vet inte riktigt vad det innebär.
Tillfällig skrotningspremie för äldre bilar
Med start 2024 tillför regeringen 250 miljoner kronor per år under perioden 2024–2025 till en ny skrotningspremie. Syftet är att stimulera att äldre bilar med förbränningsmotorer fasas ut. Premien ska gå till dem som skrotar en äldre bil och väljer att köpa eller leasa en elbil i stället.
Robin "Gör det med RW" testar elbilar och även om jag gillar honom så blir ju detta total pannkaka. Han vill testa bilarna i kyla och väljer då att köra dem 22 km och dra slutsatser om räckvidd baserat på det i -20 grader...
Nej, allt beror ju på omständigheterna. Dels väder och vind, hastighet, körstil, last i bilen etc. De flesta elbilar idag som har en WLTP kring 50 mil är good enough för de allra flesta till vardags.
Sen hävdar jag fortfarande (trots visst motstånd) att det enda komfortabla (och/eller ekonomiskt gynnsamma) sätt att ha en elbil på är om man har möjlighet till billig hemmaladdning alternativt billig laddning på annan plats där man spenderar flera timmar per dag (typ kontoret).
Är man den person som sitter och pendlar 50 mil om dagen, så är troligen fortfarande fossilbil ett bättre alternativ oavsett snabbladdning mm. Sen är det en tråkig utveckling att elbilarna fortfarande är så dyra.
Ska köra första ”längre” redan på måndag i jobbet. Jönköping ToR. Blir spännande att se förbrukningen
Suttit och kikat lite i ABRP, den föreslår några minuters laddning i Borås på hemvägen. Tycker dock att bilen borde klara den resan utan laddning (30 mil)
Jag har en känsla av att ABRP är lite konservativ. Resan till Norrköping vi gör t.o.r. förslår de att jag ska ladda 11 %. Men jag borde komma hem med ca 7-9 procent utan laddning.
På fjällresan var de ständigt lite för försiktig. Hur som helst ska jag köra utan att ladda imorgon för att kolla. Resan är ju ca 33 mil allt som allt och det ska en Tesla MY klara om det inte är vinter och motvind.