Visst fan, tänkte inte på det för då får man ju ingen glädjekalkyl att vifta med. ![]()
![]()
Vill man ha en premiumbil på ett nypris mellan 0,5-1mille så hamnar man ungefär på samma prisnivå om man gör en ärlig kalkyl och räknar med kostnad för service, försäkring, vinterdäck, däckbyte och framförallt malus skatt på en ICE bil.
Elbils förespråkare har en förmåga att få det låta att långkörningar är lättare än vad det egentligen är.
Kollega skrev i "slask" teams chatten i Fredags att han aldrig ska ska köra elbil igen. Han körde från Arlanda till Jönköping och det tog visst väldigt många fler timmar än det var tänkt.
Du kan du tänka dig min Volvo som på tre år aldrig snittade under 1 liter/mil om jag tog en månad som mätpunkt. Möjligen när vi var på bilsemester tre veckor. Jag laddar dessutom oftast under 1 kr/kWh. Så som elpriset har varit snittar jag väl på 0,5 kr/kWh.
efter många timmars läsande på forum, kollandes appar och pratandes med vänner och bekanta + kollegor som har elbil så är min slutsats att långresor funkar ganska smärtfritt i Tesla men för många andra är det utmaningar lite för ofta vid laddning. Man kan alltid säga att de borde gjort si och så men flera i min bekantskapskrets lägger inte alls ned den energi på sin bil. Jag har två bekanta, en med en ID.4 och en med en Tesla Y som inte vet om de har fyrhjulsdrift eller inte. Både är fullt fungerande människor med framgångsrika karriärer..![]()
Sedan verkar även Teslaägare hamna i laddköer vid stora resdagar. Men där är det svårare att få en klar bild. Bl.a. för att Teslaägare är lite som iPhoneägare, man har lite svårt att erkänna de brister som finns. Här vill jag understryka att jag både äger Tesla och iPhone..![]()
Arlanda-Jönköping är 36 mil. Det klarar en Model Y lång range utan ladda.
Min P2 single range hade behövt stanna en gång och ladda i 15 min(30 min för att ha batteri i jönköping)
Hämtade min fars veteranbil 40 mil upp och både Fassan och hans bror var imponerade hur smidigt det var. Nu har Fassan en Y och hans bror en hybrid.
Och så finns de vissa som alltid ska krångla till det till max. De ska ladda där det är fullt och/eller dyrt bara för att visa hur krångligt det är. Äter de dessutom dålig mat medan de laddar är det också elbilens fel.
Kanske har haft tur, men jag har under snart två år med elbil aldrig drabbats av "laddkaos" och har köat vid tre tillfällen. Två gånger ca 5 minuter och en gång ca 20 minuter. Den gången jag väntade 20 minuter fanns det lediga laddare, men norrmännen som laddade hade parkerat mitt emellan laddarna och vägrade flytta sig. ![]()
Vad var det som gjorde att det tog flera timmar mer?
Långkörningar är lätta att göra om man är förbered, man vet vart man ska ladda i förhand och vilka appar som behövs, tycker jag. Jag skulle aldrig bara sätta mig i bilen och åka utan någon planering mer än att veta vart jag ska.
Sen finns alltid risken att laddare krånglar (och då vill man inget annat än att slå sönder både laddare och bil) men det har aldrig hänt att jag inte kunnat ladda utan det har antingen gjort så att man behövt stå och ladda en mycket längre period (p.g.a. seg laddhastighet) eller planera om resan och ladda lite för att då kunna nå nästa laddare som förhoppningsvis går fortare/stabilare.
Då har jag haft en icke tesla och nu en tesla senaste 1.5-2 åren och kört ca 5000 mil där åtminstone 3000+ mil varit långkörningar/roadtrips.
Jag tycker all typ av aktiv laddning där man måste stanna på grund av bilen är sämst, det har hänt så många gånger att jag blivit trött med en bit kvar till laddningen och då tvingats stanna två gånger.
Att passivt ladda däremot är nice, typ över natten eller om man ska in och handla
eftersom han inte kunde ladda på arlanda så startade han med 13% kallt batteri.
Det som ställdetilldet för honolm var att han inte fick laddning på arlanda. så startade med kallt batteri och låg SoC. laddarna vid rosersberg var tagna av taxi bilar. så han fick ta sig till någon CircleK. för laddarna vid upplandsväsby var upptagna också. sedan vet jag inte mer vad som hände den dagen.
Okej, då förstår jag att det tog lång tid extra , vilken skit…
jag tycker det är förjävligt att Arlandas långtidsparkeringar inte har laddare. Kanske benstocken eller de andra har?.
Ett till problem är att när man kommer i närheten av arlanda finns det få snabbladdare så det är nästan omöjligt att planera hur man ska ladda innan man kommer till arlanda.
Sitter förövrigt just nu och laddar på en CircleK för power Swap i Mantorp fungerade inte av någon anledning. Hade lovat kund att vara på plats innan 14. Jag skulle gjort en batteryswap i stockholm innan jag åkte men tänkte att jag gör det i mantorp istället. Tji fick jag.
Det finns 14 snabbladdare (Circle-K & OKQ8) inom 10km från Arlanda. Aldrig varit fullt för mig.
I rusningstid lär de ju dock vara belamrade av alla Tesla taxi?
Inte varit några problem. Taxi har ju också egna laddare ute på Arlanda.
Sant. Men å andra sidan, bor man i Stockholm så behöver man ju knappast ladda på Arlanda heller, jag menar om man ser till att man åker hemifrån med fullt batteri så klarar man sig ju lätt till Arlanda och tillbaka, så det borde ju inte vara något större problem oavsett.
Precis. Och åker man inte hemifrån med fullt batteri så är det väl bara att se till att man har SoC så man klarar det man behöver. Ungefär som med vilket fordon som helst.
I P41 garaget finns det 50+ laddare på bottenplan direkt när du kör in, tyvärr endast 3.7kW laddare men bättre än inget
Just ja det finns på CircleK i märsta, den glömde jag.
Men som Toyotafantastic säger så tycker jag det är mycket taxibilar på laddarna runt Arlanda. Nu har jag bara varit där 2 gånger sedan jag fick elbil så kan inte säga att jag har koll direkt ![]()
Jasså?. Men är inte de dyra?. direktiv från jobbet: parkera så billigt som möjligt så blir alltid Alfa eller Beta.
3.7kW är väl mer än man behöver när man parkerar för några dagar. Ska komma ihåg P41 i framtiden, tack för tippsen ![]()
Ja, 8 stolpar där numera. ![]()