Elanvändningen minskade med 14 procent i januari

Från sajten:
image

Elanvändningen i Sverige minskade med 14 procent i januari. Detta enligt mätningar från E.ONs elnät som nu publicerats.

E.ON har presenterat statistik rörande januari månads elförbrukning jämfört med föregående år. Denna visar på en minskning med 14 procent avseende den distribuerade elen till hushåll och mindre företag via företagets elnät. Om större företag inkluderas är den totala minskningen 10 procent.

Minskningen i siffror är från 1 277 GWh under januari 2022, till 1 103 GWh under januari 2023. Den totala eldistributionen minskade från 3 610 GWh under januari 2022, till 3 261 GWh 2023. Siffrorna är temperaturkorrigerade och det förändrade beteendet sker till följd av de höga kostnaderna för el.

För december månad 2022 minskade den distribuerade elen till hushåll och mindre företag med 18 procent. Den sammantagna elförbrukningen minskade med 12 procent.

Har du minskat din elförbrukning i januari månad?

Källa: Pressmeddelande

Sänkte med 33,43 kWh. :muscle: (ca 15 %).
Hur nu det gick till. Jag har inte gjort något. :man_shrugging: :laughing:
Får skylla på hög förbrukning i jan 2022.

2 gillningar

Sänkte med 18%, 283kWh mindre förbrukning.

2 gillningar

Sänkte med ca 28% , 113 mot 145 kWh, men jag vara bara hemma typ 10 dagar i januari så det är ju logiskt :stuck_out_tongue:

1 gillning

27%, dessutom flyttat förbrukning till natten.

1 gillning

Sänkte rejält, från 887 till 470 kWh (47%) så det har varit mycket filtar därhemma :slight_smile:

1 gillning

För min egen del har jag minskat förbrukningen i stugan med 63,8 %, detta tack vare byte från direktverkande el till luftvärmepump.

1 gillning

Jag har också minskat förbrukningen från ca 1530 (2022) till 1100 kWh.
Ny LL-Värmepump som komplement till frånlufts värmepumpen ,
samt sänkt tempen 1 grad inne. Men det har väl varit mildare klimat i år?
Bor Kungälv, lite norr om GBG.

1 gillning

Minskat till nästan hälften i december iaf

1 gillning

22 procent om jag inte räknat fel :slightly_smiling_face:

1 gillning

Jag har också dragit ner kraftigt. Januari fakturan var cirka hälften av December fakturan.

1 gillning

Är anledningen att ni minskar eran elförbrukning så dom kan höja priserna? Precis vad som kommer hända.

Jag skulle inte tro att de kan göra detta. Har inte Konkurrensverket som uppgift att hålla koll på att detta inte sker? Elbolagen får väl inte göra vilka påslag de vill då vi måste ha el för vår överlevnad.

Elen köps (och säljs) på Nord Pool-börsen, med några få öres påslag av elbolagen. Så nej det tror jag inte påverkar.

Om man nu inte låst sig till att betala 3-4kr/kWh, men det är ett individuellt val.

Går inget av elen vi köper till skatt?

Jodå, 45 öre i energiskatt per kWh, (2022) och så klart moms på det..

Energiskatten var 45 öre/kWh inkl. moms för 2022 och är 49 öre/kWh inkl. moms för 2023. Den delen ligger på elleveransen.

Sen är det 25 % moms på elhandelsavgiften också. Staten ska ha sitt så att säga. :laughing: :money_with_wings:

Exakt! Ju mer vi sparar ju mer kommer staten öka.

Förstår inte hur du tänker, mindre förbrukning = mindre pengar till statskassan i form av skatter och moms.

1 gillning

Staten ska ha in sina pengar. När något sjunker är dom tvungna öka. Så tänker jag.