EKG till Apple Watch är nu tillgängligt i Sverige

Från sajten:
EKG till Apple Watch är nu tillgängligt i Sverige | Teknikveckan




Igår kväll släppte Apple en uppdatering till Apple Watch som gav alla ägare av en Apple Watch Series 4 tillgång till EKG-funktionen i Sverige.

Har du en Apple Watch Series 4 kan du nu ladda ned uppdateringen i Apple Watch-appen och sedan kan du använda EKG-läsaren som sitter inbyggd i kronan på Apple Watch. Har du en Apple Watch Series 1 eller nyare så kommer klockan numera varna för oregelbunden hjärtrytm, detta är också en funktion som inte tidigare har funnits tillgänglig i Sverige.

Källa: Pressrelease

2 gillningar

Snajsigt!

Yes!

Frågan är om man kan använda detta som underlag om man söker vård?.

Trevligt med lite omtanke för oss som inte har gen 4 :smiley:

1 gillning

Mycket trevligt!

1 gillning

Det är nog exakt så det är tänkt.

Jo. men frågan är om de godtar detta?. Min gissning Är att detta kommer generera mer trafik hos läkarna för folk får försig saker.

EDIT: Anledning jag har denna fundering är att jag har ju lite insikt hur vården fungerar. Min fru är läkare och i mitt yrke så genomgår man undersökningar ganska ofta. Och de är väldigt strikta på vilken utrustning som ska användas.
Visst denna EKG mätning kanske ger ett första underlag.

1 gillning

Det här är intressant läsning! Doktorn förklarar: Så fungerar EKG i Apple Watch | Teknikveckan

1 gillning

Exakt det.

1 gillning

Trevligt

1 gillning

Om man äger en smart watch ska man nog söka vård

lite extremt men en viss sanning finns i det.

Trodde faktiskt att oregelbunden rytm redan fanns. Det va ju jäkligt länge sedan de presenterade funktionen.

Edit
Enligt apple’s hemsida så ska inte oregelbunden hjärtrytm finnas i Sverige ännu:

Edit2
Såg i Watch-appen nu att det gick att ställa in. Så det fanns i Sverige, men det va inte aktiverat som förvalt.