Efterdra hjulbultar

Ha, jag visste hela tiden att jag hade rätt..:sunglasses:

Fast punkt 8 är ju i princip att efterdra och det kallar de ”extra viktigt”…? :thinking:

3 gillningar

Aldrig gjort, kommer aldrig att göra.

Fast artikeln säger att man ska göra det. :joy:

Precis som jag aldrig kollar däcktrycket, bilen har ju koll på det och säger till om nåt är knas.

2 gillningar

Fast just i ditt fall kan det aldrig vara fel att trippelkolla tre gånger. Annars får vi snart läsa om en Tesla som tappat hjulet i söderort :sweat_smile:

2 gillningar

Lustig artikel, som @LarsEinarsson är inne på så är punkt 8 just efterdra.

Lustigt att en biltidning inte ifrågasatte det.

Oftast behövs det dock inte men det skadar inte att känna på dom.

Kör man mycket tung last eller släp däremot kan skruvarna lossna och behöva dra åt igen.

2 gillningar

Problemet är ju precis som de skriver

I sak är det inte fel att efterdra hjulbultarna, problemet är att rådet har fått många att dra åt bultarna för hårt

Dvs folk har blivit idioter och istället för att kolla att hjulbultarna sitter, drar för kung och fosterland och förstör bilen

Personligen kollar jag att bultarna sitter och vid några få tillfällen har de faktiskt varit lösa :blush:

5 gillningar

Just den punkten brukar iofs de flesta däckfirmor lösa :man_shrugging:t2:

3 gillningar

En evig debatt, samma om man ska smörja hjulbultarna eller inte:

Jag ser det som det är viktigt med efterkontroll, sen om man nu byter på firma så drar de troligen onödigt hårt bara för de vet att ingen gör sin efterkontroll.

Att smörja eller att inte smörja? Oftast anges åtdragningsmoment för torrt och RENT förband, så om man smörjer minskar friktionen och du drar således åt hårdare. Ett torrt och smutsigt förband ger mer friktion och minskar förspänningen i förbandet.

Åtdragningsmoment i sig kan ju diskuteras, då ca 40% åtgår till att övervinna friktionen i gängan, 50 % för friktionen mot skallen, dvs endast ca 10 % ger ett bidrag till förspänningen av skruven.

För nördar; https://handbok.sfnskruv.se/template.asp?lank=183

Med det sagt så smörjer jag lite på konan och lite på gängan för att kompensera mot ”smuts”, momentdrar och kontrollerar med momentnyckel efter några mil igen.

Det heter även skruv, då en bult saknar gänga!

3 gillningar

Ingen smörja, drar med momentstav och sen är det klart. Sen gammalt.

7 gillningar

Det där förstod inte jag. Kan du förklara liter mer?

Nu skiljer det sig ju lite mellan hur olika skruvar ser ut, många har ju lösa konor, medan vissa har flänsskalle. Men det är alltså friktionen som uppstår mellan huvudet och "mothållet" som avses.
Jag snodde en bild och kladdade lite på, den övre pilen avser denna friktion och den röda enkelpilen är friktionen som uppstår i gängan, notera att jag inte la någon energi på vilken flank som den hamnade på. :stuck_out_tongue:

En skruv med lös kona blir ju lite annorlunda. I ditt och mitt fall är det ju mutter, men det blir ju typ på samma sätt :slight_smile:

Men det är ju bara teoretiskt, att gubbarna som skruvar överdrar och är nöjda är ju mest för att hålla sina egna ryggar fria tänker jag :slight_smile:

Har mina däck hos märkesverkstaden där jag köpte bilen. Frågar alltid om man behöver efterdra. Får alltid samma svar: Det behövs inte.

Litar på att de vet vad de snackar om :wink:

1 gillning

Det är ju inte direkt någon vetenskap att spänna fast hjulen. :joy: :joy: Vi behöver ju inte dra den franska varianten. :joy:

1 gillning

Älskar sådan här djupdykande info! Läst den 10 gånger nu, fattar inte ändå men Love it!

5 gillningar

Det finns ju de som livnär sig åt skruvförband, själv tangerar jag bara det lite då och då, samt är nörd :smiley:

Ett försök att förklara förspänning på en enkel nivå, håna mig inte nu :wink:
Förspänningen innebär ju att man nyttjar skruvens elastiska deformation, man sträcker den, som en fjäder, för att motverka att kryp, vibrationer eller temperaturförändringar leder till att förbandet blir löst. Den elastiska deformationen blir så att säga vår buffert mot att förbandet håller ihop och bibehåller friktionen mellan delarna.

Den procentuella fördelningen är bara ungefärlig, men enkelt sagt är det bara en tiondel av det du drar åt som går åt till att sträcka skruven, resten av motståndet du känner är friktion, dvs ytornas "illvilja" att röra sig relativt sett till varandra :smiley:

5 gillningar

Härligt att se när det dyker upp riktig kunskap så här. Ibland i forum blir det ju lite mycket "snillen spekulerar" kring olika ämnen. No offence till alla andra här som gissar och tycker friskt i saker man inte riktigt har koll på, myself included... :smiley:

3 gillningar

Det är lite ”säg mig att du är ingenjör utan att säga det” :sweat_smile:

1 gillning

Big like och tack för tiden :slight_smile:

1 gillning

Själv tänker jag att det där med att efterdra är bara ett sätt för däckbytarfirmorna att friskriva sig. Om man nu ska efterdra efter låt säga 10 mil. Varför ska man då inte stanna var tionde mil och efterdra i fortsättningen också? Nej, om däckbytaren gör det ordentligt från början så borde man inte behöva efterdra.