DYU kör rätt aggressiv marknadsföring på nätet, och vi nappade på DYU T1 för att se om en liten, avskalad elcykel kan vara ett trevligt alternativ till de annars rätt stora och tunga elcyklarna.
En rätt ball design
T1 har helt klart en annorlunda design och för tankarna till 90-talets BMX-hojar med stora maffiga ekrar och lite annorlunda utseende. Till en början rynkade jag lite på näsan när jag såg bilder på den, men designen har växt på mig under resans gång och speciellt när jag fick se den i verkligheten. Cykeln kommer inte helt monterad, utan vi fick montera sadel, pedaler, handtag, framhjul, stänkskärmar samt fram- och baklampa själva. I förpackningen får man även en tumgas som går att montera om så önskas, men värt att nämna är att dessa inte är lagliga i Sverige eftersom de låter dig gasa i full hastighet så denna monteras på egen risk – men vi tog steget och chansade.
Något som lyfter designen ett steg till är att cykeln inte har några synliga svetspunkter. Den är dessutom vikbar i ramen, vilket gör att den enkelt kan slängas in i bilen eller förvaras hemma utan att ta upp för mycket plats. För mig, som har två alternativ här hemma, är detta verkligen guld värt. Antingen ställer jag den i ett cykelställ utomhus, vilket nästan garanterar att den är stulen inom en månad. Alternativ nummer två är ett sprängfyllt cykelförråd där jag måste kriga för kung och fosterland för att få in och ut cykeln varje dag. Att istället kunna ta med den upp i hissen, in i lägenheten och vika ihop den i hallen är verkligen supersmidigt.
Den saknar skärm
DYU T1 kommer med växlar från Shimano, mekaniska skivbromsar fram och bak, och en vridmomentsensor. Fördelen med en sådan sensor är att den mäter pedalernas rörelse och anpassar assistansen beroende på hur mycket vi trampar. Framlampan får ström via batteriet, medan baklampan laddas via USB, vilket är lite tråkigt; även den borde ha varit kopplad till batteriet. Cykeln har ingen display för att ställa in assistansläge eller se batterinivå, utan istället finns en knapp på vänstra sidan av styret som vi trycker på för att starta cykeln. Små LED-lampor visar hur mycket batteri vi har kvar.
För oss som är vana vid elcyklar med display är det lite tråkigt att T1 saknar en skärm, då vi varken kan få en tydlig bild av exakt hur mycket batteri vi har kvar eller hur snabbt vi cyklar. Att det inte heller går att ställa in olika assistansnivåer är lite av en besvikelse. Motorn är en 250 watts motor vars tillverkare vi inte lyckats identifiera, och batteriet är på 36V/10Ah och går att ladda direkt på cykeln eller ta av och ladda var det passar. Enligt tillverkaren ska vi komma cirka 55 kilometer på en laddning och enligt våra tester så lyckas vi ta oss cirka 45 kilometer men återigen, vi saknar en skärm så vi vet aldrig riktigt när batteriet faktiskt kommer att ta slut. En fördel är dock att om batteriet skulle ta slut så är cykeln relativt lättrampad med sina 22,5 kilo.
En smidig cykel för dig som vill ta dig fram i stan
DYU T1 är en cykel för dig som bor i stan eller vill ha en elcykel att ta med på semestern för lite spontana utflykter. Den är enkel att vika ihop och när vi har fått in snitsen så tar det runt 10-15 sekunder. Cykeln har inga olika assistanslägen, utan den känner av hur mycket vi arbetar och assisterar därefter. Assistansen fungerar fint oavsett om vi cyklar lugnt eller vill trampa på lite snabbare, och den reagerar snabbt vilket är ett plus. Jag har testat cykeln från min bostad till jobbet i ungefär en månad nu, vilket är cirka 18 kilometer enkel resa, och vi får en lagom dos träning utan att komma fram dyngsura av svett.
När det kommer till komforten är det en bekväm cykel med dämpning i sadeln, men det hade varit ännu bättre med lite dämpning i framgaffeln. Sadeln hade kunnat vara något bekvämare då vi under lite längre resor får rätt ont i baken, eller ja vi får svinont i baken. På det stora hela har vi dock inget stort att klaga på. Shimanoväxlarna fungerar fint och, trots att det inte är lagligt, busade vi till det och installerade tumgasen för att testa hur det fungerar. Det är väldigt bekvämt att bara kunna gasa på cykeln, och största användningsområdet för undertecknad är att snabbt komma iväg vid rödljus när det slår över till grönt så man slipper cykla om alla söndagscyklister en gång till. För en ordentlig genomgång av T1, missa inte vår YouTube-recension i toppen av videon.
Recension: DYU T1
Fördelar
- Liten och portabel
- Hög kvalité på ram och andra komponenter
- Pigg motor och extra kul med tumgas
- Enkel att montera
Nackdelar
- Saknar display
- Inga hydrauliska bromsar
- Baklampan går på batteri
- Sadeln är inte den bekvämaste
Detaljer
- Typ av produkt: Elcykel
- Tillverkare: DYU
- Modell: T1
- Motor: 250 watt
- Laglig i Sverige: Ja
- Maxhastighet: 25 km/h
- Batteri: 18650 Lithium-ion Battery, 36v
- Vikt: 22,5 kilo
- Maxvikt: 120 kilo
- IP-klassificering: IP54
- Skärm: Nej
- Tumgas: Ja, måste monteras i efterhand
- Pakethållare: Ja
- Pris: 849 euro, cirka 9 700 kronor
Sammanfattning
DYU T1 är en elcykel som under testets gång bara har växt på oss mer och mer. Den nätta storleken gör att den är smidig att ha med sig och om man vill går det även att ta längre turer med den utan problem. Den har en hög komfort om man bortser från sadeln och är enkel att fälla ihop så den tar lite plats om man vill ha den hemma istället för att riskera att den blir stulen i ett cykelförråd eller i ett cykelställ utomhus. Det vi slår ned på är att det inte är några hydrauliska bromsar och att sadeln är hård samt att den saknar display för det är inte helt lätt att veta exakt hur mycket batteri man har kvar och vi vet inte heller vilken hastighet vi ligger i. Men är du ute efter en elcykel som är enkel att ta med sig både i bilen eller på tåget så är DYU T1 helt klart värd att spana in - men köp en ny sadel om du planerar längre resor.