Dyr och långsam CarPlay-skärm – men gör jobbet

Från sajten:
image

CarPlay och Android Auto är förbannat trevligt men om du inte har en relativt ny bil så får man lära sig att leva med att använda sin mobiltelefon i en hållare istället. Men tänk om det fanns en produkt som gjorde vår äldre bil lite smartare.

Carscreen är en skärm som ska göra vår lite äldre bil smartare genom att ge oss möjlighet att använda både CarPlay och Android Auto utan några avancerade kabeldragningar eller installationer. Allt som egentligen krävs är att din bil har ett 12 volts-uttag (a.k.a cigguttaget) samt en vindruta som du kan fästa skärmen på med sugkoppsfästet. Det låter ju smått fantastiskt att vi för cirka 2 000 kronor kan göra vår bil lite smartare och även ta del av information på ett mer trafiksäkert sätt men frågan är om allt är så bra som det verkligen låter?

Om du har kikat på videon ovan och av någon anledning är sugen på att köpa dig en egen Carscreen så går det att göra på deras hemsida. Deras lilla modell på 7 tum kostar 1 600 kronor och den stora som vi har testat på 9,3 tum kostar 2 000 kronor. Ett tips är dock att mer eller mindre samma produkt går att klicka hem från bland annat AliExpress för närmare halva priset.

Recension: Carscreen CarPlay Display

Fördelar

• CarPlay och Android Auto fungerar
  • Fler funktioner till bilen
  • Fungerar med alla bilar

Nackdelar

• Ljussvag skärm
  • Dålig touch
  • Bleka färger
  • Uppkopplingsstrul då den ibland inte kopplar upp sig

Detaljer

Tillverkare: Carscreen

Stöd: CarPlay och Android Auto

Funktionalitet: Fungerar med alla bilar som har ett 12v-uttag

Storlek på skärm: 7 tum samt 9,3 tum

Anslutningar till bilens ljudsystem: Via Bluetooth, FM-sändare eller AUX-kabel.

Pris: 2 000 kronor

Tillverkarens hemsida: CarScreen

Sammanfattning

Hade vi köpt CarScreen på AliExpress för 700 spänn så hade vi varit beredda på att få hem en skärm som kanske inte var av speciellt bra kvalité. Men för 2 000 kronor tycker vi ändå att man inte sk få hem något där skärmen är lika ljusstark som en gammal GameBoy eller där touchen ligger på samma nivå som den gjorde 1998. Funktionsmässigt så fungerar det mesta, när vi är inne i CarPlay kan vi utan problem spela musik och få navigation med Waze men den svampiga touchen, att den ibland inte vill koppla upp sig mot bilen och framförallt den ljussvaga skärmen gör att vi inte vill ha denna enhet längre än vad vi behöver i bilen. Undertecknad går gladeligen tillbaka till att fästa min iPhone i en hållare och sköta både musik och och navigation via den för då ser jag i alla fall vart jag är påväg.

Betyg: 2 / 5

Herregud vilket skräp. Skulle hellre köra bilens inbyggda Bluetooth för musik o sen sätta upp en telefonhållare för kartor än den där. Verkar fruktansvärt seg och touchen är som de första touchtelefonerna som kom.

Japp, riktig dynga måste jag säga.

Grejen med Carplay i de bilar som stödjer det native, är att man kan strunta fullständigt i hur dåligt bilens egna infotainment är. Men som sagt, hellre ett utdaterat infotainment och telefonhållare än en superlaggig grej som den där. Har du/ni testat någon liknande pryl från nån annan tillverkare som funkat bättre? Har sett en del som använder gamla surfplattor och på nåt sätt får in Carplay i dem. Sånt verkar ändå smartare.

@MarcusThunborg köpte en från AliExpress för något år sedan och det var precis samma skit, så mer erfarenhet än så har vi inte tyvärr.

1 gillning

@MyToyotaIsFantastic jag har den där som @Marcus_Attefors länkar till i AliExpress.
Den flyter bättre och har ljusstarkare skärm men den kan inte skicka BT-ljudet till bilen.

Jag har löst det med att min iPhone skickar ljudet till bilen men är uppkopplad till skärmen ändå.
Då är det systemljud som Siri, meddelande-uppläsning och kartläsning som kommer ur de inbyggda högtalarna på skärmen.

Sedan håller den på med lite hokuspokus för sig själv med nivåer på ljusstyrka eller volym varje gång man startar bilen :sweat_smile:

2 gillningar