Det är alltså drönaroperatör man registrerar sig som, och det kostar 135 kronor om året. Jag får ett operatörs-id och ett nätverks-id, som skrivs på etikett på drönaren resp knappas in i någon inställning i drönaren. Känns inte så svårt.
Jag tycker texterna på Transportstyrelsen var väldigt röriga och opedagogiska. Som jag fattar det behöver man inte göra någon form av registrering eller anmälan om drönaren är en leksak och av modell C0 samt designad för de under 14 år.
Sedan finns det vissa flygregler som är av betydelse. De frågor man för svara på i deras guid är om man ska flyga över människor som inte gett sitt tillstånd och om man ska flyga över 120 m räknat från drönaren ned till föremål(kan vara träd). Svarar man nej på det och uppfyller mitt första stycke behövs inga tillstånd eller registrering.
Minns att jag också tyckte att det var väldigt rörigt hos Transportstyrelsen när jag köpte en drönare (DJI Mini) förra sommaren.
Men kom också fram till att man var tvungen att registrera sig som operatör och sedan betala en - som vanligt när det gäller Transportstyrelsen - omotiverat hög årlig registerhållningsavgift.
Har drönarkort och har förnyat det en gång. Har en gammal drönare som kräver kort men den har legat i minst 2 år oanvänd. Skippar nog att förnya kortet nästa gång och tar ett nytt om jag skaffar en ny drönare.