Dreame P10 Pro är en prisvärd skaftdammsugare för hemmet

Från sajten:
image

Robotdammsugaren har en given plats i mitt hem och gör sitt jobb tillsammans med en vanlig dammsugare. Även en äldre skaftdammsugare får hjälpa till att rent på golven men något saknades…

För ett par veckor sedan testade jag en Samsung Bespoke Jet som jag föll pladask för tack vare dess enkelhet. Att utvecklingen har gått framåt för skaftdammsugare konstaterades ganska omgående och detta var den missade pusselbiten. En modern skaftdammsugare är ju riktigt praktisk jämfört med den Ergorapido som antagligen gjort sitt för ett bra tag sedan. Försöken att få upp smutsen med denna innebar att man körde den fram och tillbaka för att till slut bara sparka undan skiten. Men, efter testet för ett tag sedan var det dags att uppgradera sig – dock inte till den modellen då jag gärna vill ha lite pengar över till semestern.

Således inleddes projekt skaftdammsugare och jag började kolla runt på nätet för att hitta en bra modell prisklassen runt 2000-2500 kronor. Nej, jag var inte intresserad av att köpa en värstingmodell utan denna ska bara vara ett komplement till robotdammsugaren och den vanliga dammsugaren men med fördelen att man enkelt kan ta och dammsuga de där kaksmulorna eller gräsklippet som gärna lägger sig på golvet. Mitt val föll till slut på en hyfsat ny modell, Dreame P10 Pro och jag gillar den!

Dreame P10 Pro och tillbehören

Marknaden för skaftdammsugare har formligen exploderat på senare år och de etablerade märkena får se sig utmanade av kinesiska motsvarigheter. Företaget Dreame grundades 2015 och ingår i den väldiga sfären av Xiaomi-produkter tillsammans med andra märken som Roborock, Roidmi, Viomi och Trouver för att nämna några. Företaget har ett stort urval av skaftdammsugare som finns att köpa på den svenska marknaden och den jag köpte, P10 Pro levereras i en stilren förpackning.

Dreame P10 Pro

I förpackningen finns själva dammsugaren som har en borstlös motor med 120.000 varv per minut och en sugeffekt på 130 AW. Det medföljer även en hel del tillbehör som ett vanligt munstycke för hårda golv, ett munstycke för soffor eller sängar som ska suga upp kvalster och annat som vi lämnar efter oss om nätterna och ett avlångt skaft/rör. Ett kombimunstycke (2-i-1) som är platt för att komma åt mellan soffdynor eller längs med golvlister och på detta finns även en borste. En vägghållare med tillhörande skruvar och pluggsar finns också samt en hållare som kan klämmas fast på skaftet där 2-i-1 munstycket kan förvaras. Plus lite dokumentation för den som nu läser sådant… Alla tillbehören ger ett kvalitativt intryck vilket är positivt trots den lite lägre prisklassen på dammsugaren.

Själva handtaget och motorn har ett smart kylsystem som skapar ett konsekvent luftutflöde för att avleda värme vilket säkerställer optimal drift av motorn och batteripaketet.

Dreame P10 Pro

Användning av Dreame P10 Pro i vardagen

Dreame P10 Pro är överraskande lätt för att vara en skaftdammsugare tycker jag. Innan köpet var jag iväg hos en av de större kedjorna och kände på ett antal olika modeller för att se hur de var att hantera med ett enhandsgrepp. De flesta är snarlika men skillnaden ligger i hur de är konstruerade och en del var förvånansvärt “tunga” vilket gör att det krävs mer av dig som användare vid dammsugningen. Vikten på Dreame P10 Pro ligger på ynka 1,63 kg vilket gör den väldigt lätt att manövrera, stundtals nästan för lätt eftersom jag är van vid att behöva använda lite mer kraft på min äldre modell. En sak att tänka på också är hur motorn är placerad vid handtaget och antingen sitter motorn längs med skaftet eller så sitter det på tvären vid handtaget. Personligen tyckte jag att det var lite svårare att se med de tvärställda motorerna så det blev en modell med motorn längs med. Dessa modeller med tvärställda motorer upplevdes också som lite klumpigare men det är säkert en smaksak.

Dreame P10 Pro har en färgdisplay som visar vilket läge du valt, 3 staplar som motsvarar låg, medel och hög sugeffekt. Som med alla dammsugare så räcker batteriet kortare tid om du kör på högsta läget och denna har en batteritid på 60 minuter på lägsta läget vilket är helt okej. Dessutom visas batterinivån och när blixten är röd är det dags att ladda och full laddning tar ca 3 timmar. Att den har en blå LED runt om ger bara pluspoäng, alla prylar med blått ljus får alltid pluspoäng – det är sen gammalt!

Det finns även en fysisk knapp för att låsa den så du slipper hålla inne handtaget vid dammsugning.

Dreame P10 Pro

Det större munstycket som medföljer rör sig enkelt över golvet och att svänga runt blomkrukor och stolsben är en barnlek med detta. Munstycket har en mjuk, snurrande borste som lämpar sig bra för parkett och klinker vilket är perfekt här hemma. Om det fastnat hår eller om det smutsats ner kan du enkelt ta loss själv borsten och rengöra denna under rinnande vatten.

Filtreringskapaciteten för P10 Pro innebär att smutsen filtreras i 5 steg och alla filter kan tvättas under rinnande vatten. Filterna fångar 99.89% av mikropartiklar ner till 0.3μm vilket omfattar det mesta i hemmet.

Dreame P10 Pro

2-i-1 munstycket som medföljer är enkelt att använda och kan fästas antingen på skaftet eller direkt på motorenheten beroende på var du vill använda dammsugaren. Här var det perfekt att suga in en liten spindel som gömt sig bakom en av kamerorna i vardagsrummet.

Dreame P10 Pro

För soffan är det mindre munstycket perfekt som slukar allt från hår till småsmulor och annat som dessvärre syns alltför tydligt på det svarta tyget. Det fungerar bra och kan vridas beroende på vinkeln du har vid dammsugningen.

Dreame P10 Pro

Så här ser det ut om man fäster hållaren på skaftet för att förvara 2-i-1 munstycket och då det löper längs med skymmer det inte heller.

Dreame P10 Pro

Dammbehållaren rymmer 0.5 liter och är enkel att ta loss från motorn så tömningen är inget som helst problem. Den snäpps enkelt fast vid motorn och locket nertill öppnas med enkelhet varpå smuts och damm töms snabbt. Föredömligt enkelt faktiskt.

Dreame P10 Pro

2 gillningar

Sugen på den här!
Nån som har koll om man kan köpa till ett batteri till den.

Det skall gå bra :slight_smile:

https://www.proshop.se/Dammsugare-tillbehoer/Dreame-P10-Battery-Package/3040819