Att se en robotdammsugare som inte kostar alltför mycket hör till ovanligheterna. Nu har Dreame lanserat en enklare version för under 2 000 kronor.
Kinesiska företaget Dreame har lanserat en robotdammsugare med appstyrning för under 2 000 kronor. Nya Dreame Mova M1 har tidigare sålts i Indien men finns även att köpa i Sverige. Robotdammsugaren har en sugkraft på 2 200 Pa och en inbyggd enklare moppfunktion för golven. Den går att styra via app vilket förenklar funktioner som schemaläggning och rumshantering.
Dreame Mova M1 har inbyggda sensorer som ser till att undvika trappor och kollisioner med föremål i hemmet. Batteriet är på 5 200 mAh vilket ger 150 minuters körtid. Den mäter endast 7,6 centimeter på höjden vilket gör att den kommer in under de flesta möbler i hemmet.
Rekommenderat pris för Dreame Mova M1 är 1 999 kronor och den finns just nu att köpa hos Kjell & Co för endast 1 690 kronor.
Det man kanske saknade är att ställa in i schemat vilken nivå den ska städa, på sugkraft samt moppning, utan den verkar köra på senast inställt på ”inställningar för rengöring” som du ser i bild.
På den andra så kan man ställa in nivå på respektive rum/ dag, antal ggr etc you name it.
Men det är klart, skiljer ju lite cash emellan
Provat den lite nu, antar att den funkar okej med tanke på priset, första robotdammsugaren jag provat.
En dum sak är att när jag tar den till en annan våning och den blir klar så verkar den leta efter dockan (som är på en annan våning) i all evighet.
En till dum sak är att vad roboten skannar och verkar hitta rum som inte finns och dom kan man sen inte ta bort. Så nu har jag satt dom områdena som no-go-zones.
En bra sak är att man kan justera no-go-zones under tiden den städar, den pausar bara körningen under tiden man gör justeringen sen när man sparat så fortsätter den
Appen känns sjukt seg (och då har jag Sonos hemma) , att ladda och byta vilken karta den ska använda tar flera minuter
Men som sagt, första gången jag meckar med en robotdammsugare så jag vet inte vad som är normalt eller inte , och det är inte jag som ska använda den utan jag köpte den till min mamma och hon har mer tålamod än jag
Jag har städhjälp så har inte koll på vilken strategi som gäller med robotdammsugare , antog lite om funktionen för flera våningsplan finns så behövde man inte ha flera
Det där är nog lite olika - vår robot av annat märke letar inte efter laddstationen om den inte är på "rätt" våningsplan, antar att den har koll på var laddstationen finns när den kör omkring och städar. Istället påminner den oss om sin existens genom att plinga till lite då och då att den står övergiven efter att ha städat klart och vill bli hemburen