Dra lott på nätet?

Jag är inblandad i ett skiljedomsförfarande mellan två parter. Nu har frågan ställts på sin spets och vi kan inte komma på något annat sätt än att dra lott om vem som "får rätt". Då folk sitter utspridda i Sverige undrar jag om någon känner till en sådan funktion på nätet?

Båda parter kan tänkas acceptera detta idag men ena parten kan nog bygga en berättelse efteråt om att lottdragningen var riggad så bra om det är en "stabil" sida.

Vi behöver alltså bara något enkelt då vi ska dra en vinnare av två. Typ sats på rött eller svart, jämna eller ojämna nummer. Typ. Någon?

Edit: Bra om alltså flera kan vara inloggade samtidigt och se resultatet i realtid.

Någon borde ju kunna koda fram detta tänker jag?
Har vi någon kunnig programmerare här i Bubblis?

Och hundratals andra. :slight_smile:

1 gillning

Tack, men jag tror jag har svårt att presentera den lösningen för parterna. Och jag vill som förlikningsman inte bära in något till bordet som jag "ansvarar" för.

1 gillning

:sunglasses:

Edit:
Finns ju rätt många. Här en annan med lite mer info kanske.

2 gillningar

De här räcker mer än väl. Ska se om de nöjer sig med att jag förrättar lottdragningen eller om parterna måste vara inloggade. Vet inte om någon av ovanstående har en sådan funktion. Helst utan att hela nätverket för lotterireklam i två år..:grin:

1 gillning

Annars bara dela en skärm via zoom, typ.

1 gillning

Alltså, det är ju så enkelt att jag borde ha tänkt på det själv. Tack!

2 gillningar

Kolla system för online föreningsstömmor. Vi har använt i vår förening. Verifiering via BankID.

Vi brukade ha vårt vinlotteri med hjälp någon av dessa webbsidor med spinnande hjul. Tyvärr är de ju inte helt random, så ett par deltagare tyckte att då det var mest samma personer som vann så hoppade de av och då dog det hela.
Statistiken visade helt tydligt att samma namn kom upp mer ofta än andra, och det är väl så med kodad-random, den är aldrig helt random. För det behövs det någon mekanisk variant där alla enheter kontrolleras.

Tärningskast skulle fungera med detta. Tre tärningskast. Högst sammanlagt vinner.

Köp en tombola? Fast det blir väl inte "rätt" resultat oavsett. :joy:

1 gillning

Vi får se. Mötet börjar 14:10 och lottdragningen ska vara 14:30. Jag återkommer..:smiley:

3 gillningar

Jag har för mig läst om att vissa byggt slumpgeneratorer med hjälp av det radioaktiva i en brandvarnare :stuck_out_tongue:

Men hittade denna sida när jag letade lite snabbt efter källa på ovanstående, ser rätt seriöst ut :slight_smile:

1 gillning

Det var länge sedan jag köpte en lott på stan i en sådan där :slight_smile:

1 gillning

Det fungerade bra. Alla nöjda med processen. Jag använde den här: https://wheelofnames.com/
Första länken jag fick..:+1::smiley:

5 gillningar

Jag skickar fakturan senare. :slight_smile:

2 gillningar

Du får vänta lite, de måste dra lott om vem som ska ta den. :joy::joy::joy:

3 gillningar