Dörrlås med stöd för HomeKit

Det har ju funnits många olika lås genom åren och inte minst nu. Jag har medvetet inte hakat på tåget tidigare då vi inte hade tillräckligt stor nytta av det, kände vi. Nu börjar grabben bli i ålder att han kan behöva egen nyckel och då känner jag att det kan vara aktuellt att kanske byta ut vårt traditionella lås till ett nytt smart lås.

Då undrar jag, vilket lås är det som gäller nu?
Det jag kräver från aktuellt lås är att det ska stödja HomeKit och även Apple HomeKey.

Vad rekommenderar ni?

Följande lås stödjer även HomeKey – tveksamt om någon av dem faktiskt fungerar på svenska dörrar.

• Aqara Smart Door Lock D100
  • Aqara Smart Door Lock D200
  • Aqara Smart Door Lock N200
  • Level Lock+
  • Schlage Encode Plus™ Smart WiFi Deadbolt

Som jag fattat det finns det inget på den svenska marknaden som stödjer HomeKeys.

Det finns ju Level Lock+ och Aqara U100 som stödjer det men som jag fattat det funkar inte dom på våra dörrar här i Sverige.

Jag tänker att Nimly skullenkunna vara intressant, men stödjer ju varken HomeKit eller HomeKey. Det är RCO som är bakom dem.

Jag är ju nöjd med vårt Doorman L3, men saknar ju HomeKit.

Jag har ett Yale Linus hemma, har HomeKit stöd men inget jag hade valt om jag hade velat byta ut hela låset. Men funkar bra i hyreslägenhet

1 gillning

Det där har jag inte riktigt förstått mig på. Vad är det med våra dörrar som gör att dessa låsen inte skulle fungera? Visuellt tycker jag dörrarna man ser med dessa låsen ser ut som våra.

Inget HomeKeys på Linus tyvärr.

Inte jag heller :slight_smile:

Våra ytterdörrar öppnas ju utåt, det gör de normalt inte på Amerikanska dörrar (anses väl oartigt att gäster behöver backa när dörren öppnas).

Sen kanske avståndet mellan handtag och lås är något annat?

Tar man t ex Aqara U100 så säger deras anvisningar detta. Skulle detta inte fungera på en svensk dörr?

Nä, men HomeKit

Kollade min egen dörr. Den är 60 mm tjock och det är 120 mm mellan lås och handtag. Dessutom är det ca 50 mm från ytterkant till hålens centrum. Så det matchar inte riktigt. :man_shrugging:

Har du låsmodul till larmet så funkar det att köra homebridge-Verisure. Jag har skapat en användare till mitt lås utan larm- och låsrättigheter och kan läsa status på komponenterna i Homekit.

Den som är modig kan ju aktivera Homekit även för larm och lås och låsa upp med röstkommando. Har testat och det funkar fint, men själv är jag inte så modig …

1 gillning

Jag har mitt i HA, antar jag kan då det till HomeKit därifrån på något sätt kanske, men inte känt något behov ännu. Är också lite paranoid :joy:

Tänkte mest ha det i HA för att utläsa status :slight_smile:

1 gillning

Eller för att de ska vara lättare att knäcka med en ”murbräcka” :slight_smile:

Har alltid tyckt att amerikanska och brittiska dörrar verkar lätta att slå upp pga att de öppnas inåt (och stjäl utrymme)

Det är en bra fråga som jag också funderat över.

Jag har ett svagt minne av att Linus (som jag har) kom i två varianter. En för UK (och ev Europa och en för
nordiska marknaden

Men minns inte varför.

Så, vi måste alltså fortsätta ha ett korkat lås…?

Känns trist.

5 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Home Assistant

Trodde för ett ögonblick att du pratade om att jag låst en tråd. Jag är lite trött i dag.