Det har ju funnits många olika lås genom åren och inte minst nu. Jag har medvetet inte hakat på tåget tidigare då vi inte hade tillräckligt stor nytta av det, kände vi. Nu börjar grabben bli i ålder att han kan behöva egen nyckel och då känner jag att det kan vara aktuellt att kanske byta ut vårt traditionella lås till ett nytt smart lås.
Då undrar jag, vilket lås är det som gäller nu?
Det jag kräver från aktuellt lås är att det ska stödja HomeKit och även Apple HomeKey.
Det där har jag inte riktigt förstått mig på. Vad är det med våra dörrar som gör att dessa låsen inte skulle fungera? Visuellt tycker jag dörrarna man ser med dessa låsen ser ut som våra.
Kollade min egen dörr. Den är 60 mm tjock och det är 120 mm mellan lås och handtag. Dessutom är det ca 50 mm från ytterkant till hålens centrum. Så det matchar inte riktigt.
Har du låsmodul till larmet så funkar det att köra homebridge-Verisure. Jag har skapat en användare till mitt lås utan larm- och låsrättigheter och kan läsa status på komponenterna i Homekit.
Den som är modig kan ju aktivera Homekit även för larm och lås och låsa upp med röstkommando. Har testat och det funkar fint, men själv är jag inte så modig …