Dolda perversioner i klassisk svensk 80-talsmusik

I dagens avsnitt av Teknikveckan Granskar™ kan vi avslöja den dekadens som doldes i populära 80-talslåtar.

Vi börjar med det uppenbara.

Flickorna på TV2 av Gyllene Tider.

Vers 1

Kommer hem, helt desperat
Har jobbat som fan"
[…]
“Sönderstressad av stan”
[…]
"En blick som får mig att falla
Åh, Gud, jag tror jag är kär

Redan i vers 1 kan vi konstatera att Per är hårt arbetande, kanske så hårt arbetande att han använder sex på ett icke-konstruktivt vis. Kanske bör Per ta en funderare om han sitter i rätt ekorrhjul.

Refräng

Åhå, åh-åhå
Flickorna på TV2, åhå-hå
Flickorna på TV2, åhå-hå

Det börjar alltså stönas stönas redan innan han ens fått komma till. Det kan inte båda gott för det sexuella samspelet som kommer strax.

Vers 2

Mittemellan två program
Får dom en minut
Jag sitter i min soffa
Mina läppar putar ut
Jag låter mig förföras
Jag frustar som en tjur
Åh, flickorna på TV2
*Ni har gjort mig till ett djur

Här får vi en bra överblick hur Per ser på sex. En minut, under vad vi nu skulle anse vara en reklampaus, räcker. Vi får också reda på att Per gilla att låta mycket både innan och under akten.

Vi kan också konstatera att just flickorna på TV2 kanske inte får så mycket ut av det hela då blott en minut skall fördelas på att två eller fler individers behov av att få sexuell njutning. Vi kan anta att merparten av denna minut är till Per Gessles fördel.

Sista som sägs om det här:
[…]
Tänk att få sätta på flickorna
På TV2, åhå-hå
[…]
Tänk att få sätta på flickorna på TV2

Det sägs ju att en riktig gentleman inte berättar om sina sexuella eskapader men det gäller alltså inte Halmstad-Per. Dagen efter när han är på väg till sitt tunga arbete på stan är det viktigt att berätta om gårdagens enminutsligg för allt och alla.

Peter LeMarc - Håll om Mej!

Håll om mig
Åh, håll om mig älskling
Håll om mig älskling

Här kan vi redan från första tonen konstatera att till skillnad mot Per så har Peter ett någorlunda fast och sunt förhållande.

Vad är det för fälla, vad är det för grop
Som vi ramlat i du och jag
Vad är det för krafter, vad är det för skuggor
Som rider oss natt som dag
Allt där ute hotar oss och hemsöker vårt hopp
Så stäng ditt fönster, lås din dörr

Här har vi en klassisk swinger-helg som ser ut att börja bra men som i slutet ser ut att ha blivit lite av en snackis i grannskapet.

Varför Peter och hans älskling inte är medvetna om vilka personer det är som är med i ormgropen och rider dem är dock oroväckande ur ett smittskyddsperspektiv.

Varför de framåt slutet av helgen behöver stänga fönster och låsa dörrarna kan vi bara anta men var det lite för många bilar på parkeringen och så lade grannarna ihop ett och ett?

Då texten är lite ifrågasättande om den egna livsstilen, kanske lugnar det ner sig eller så hittar de bättre platser och relationer att swinga med.

Vi fortsätter till nästa stycke

Göm mina händer
Dölj mina spår
Håll om mig älskling
Håll om mig hårt

På bara fyra meningar händer väldigt mycket. De två första rör uppenbarligen den strypsex som Peter utöver på sin älskling. Vi förutsätter att det hela sker under nyktra och sunda former och med fullt medgivande.

Men det verkar som att det inte är Peters grej att ge, han vill nog hellre ta så att säga. “Håll om mig älskling, håll om mig hårt” är naturligtvis en omskrivning för “Smiska mig älskling, smiska mig hårt”.

Peters experimenterade fortsätter i vers 3

Var vi förblindade, gjorde vi fel
När vi gav upp allt för en dröm
Låt dina fingrar som av pärlemor
Låt de röra mig tills jag glömt
Jag är värnlös, vagga mig till rytmen av mitt namn

Till slut, efter en hektisk månad av swingererfarenheter, blir shamesluttad i hela grannskapet samt en rad S&M-aktivieter slutar det alltså med att han ifrågasätter allt mer detta levende “Var vi förblindade, gjorde vi fel?” men är det något han är trygg i, där han få känna sig värnlös, att bli vaggad till rytmen ja det är nu när han hittat till blöjfetischismen.

Tomas Ledin - En del av mitt hjärta

Helylle-killen Tomas kan naturligtvis inte vara lita tydlig med sina behov när han sjunger ut. Men i låten en del av mitt hjärta kan vi hitta denna raden.

Du ska veta att jag saknar dig
Det finns känslor som aldrig tar slut
Du ska veta att jag inte glömt
Det finns bilder som aldrig suddas ut

Ja Tomas, vad är det egentligen ni hittat på? Det finns alltså så graverade bilder på näthinnan att de aldrig kan försvinna. Eller är det så att aktiviteterna spridits på internet och att de därför inte kan försvinna? Om det sistnämnda, var det så fall Tomas som skapat sången som ett dåligt samvete eller handlar det om att han blivit utnyttjad av ett fan som utpressar honom? Men av allt att döma är det Tomas som saknar den andra i det hela - men det kan ju också vara Stockholmssyndrom av något slag.

1 gillning

Måste ha varit en besvikelse varje gång han slog på TV2 och Pekka Heino hallåade.

1 gillning