Dockan i macOS fyller 25 år

Towards the end of the presentation, he showed off the Dock. You all know the Dock, it’s been at the bottom of your Mac screen for what feels like forever (if you keep it in the correct location, anyway).

1 gillning

Har ni dockan i botten av skärmen? Jag har den till vänster.

Jo men du har alltid varit lite speciell

Nu använder inte jag macOS. Men jag har min oftast på vänster också. Men kan ha den nere och uppe beroende av OS och humör :wink: Jag har den dock aldrig på högersidan. Känns fel!

1 gillning

Vet att John Gruber har den till höger.

Tänkte just skriva det, man har naturligtvis dockan till vänster! :slightly_smiling_face:

Men det var kul artikel att läsa. Fastnade i John Siracusas test av DP3 som Thomson själv länkade till där dockan i den version han skrivit totalt sågades. :laughing:

The dock, as it currently exists in Mac OS X DP3 , is a total failure in that it not only fails to improve upon any aspect of Mac OS 8 and 9's equivalent GUI feature, it actually makes every single one of them substantially worse .

Han är fortfarande missnöjd så han har byggt en app:

1 gillning

Aha, intressant, men jag tror jag är nöjd med dockan som den är.

Men det här med att vara vänsterdockare, kan det vara en anledning till att jag aldrig fattat poängen med Stage Manager (Blickfång)? Eller har jag bara blivit oförmögen att ta till mig nya användargränssnitt?

Använder inte ens dockan. Den är dold till vänster.

Endast cmd-tab för att växla appar hos dig?

Ja, sedan har jag använt LaunchBar i många år:

https://obdev.at/products/launchbar/index.html

1 gillning

Jag har alltid haft den till höger och den har aldrig varit dold.

2 gillningar

Har den kvar i botten av skärmen och med högsta förstoringen :crazy_face:, men dold och använder den sällan.

LaunchBar körde jag i MacOS 8-9, sen har jag förlitat mig på Spotlight.

Samma här! :+1:

1 gillning

Jag hittade två äldre skrivbordsbilder på hur jag brukar ha det:

Första bilden är Arch Linux med Xfce och mera en panel gjord som dock. Andra är Pop!_OS och Gnome som skrivbordsmiljö. Inge macOS, men en docka i alla fall.

Det ser alltid liknande ut, ändrar bakgrundsbild ibland och flyttar omkring lite grejer då och då.