dKey är ett smart lås för hemmet som inte syns

Från sajten:
image

Smarta lås för våra dörrar är praktiska att ha i många fall. Däremot är det inte alla som vill hänga på ett otympligt dörrlås som i vissa fall förfular hemmet.

Schweiziska företaget Dormakaba erbjuder ett smart dörrlås som inte syns utifrån. Det smarta dörrlåset dormakaba dKey är ett hybridlås vilket innebär att vanliga låscylindrar med nyckel används men också att den digitala delen av låset möjliggör öppning via en app. Tekniken är inbyggd i låskistan och därmed slipper användaren en del som sitter monterad utanför på dörren.

Låset är batteridrivet och kommunicerar med användarens smartphone via Bluetooth (BLE). Via appen är det möjligt med automatisk upplåsning när man närmar sig dörren eller automatisk låsning när man lämnar hemmet. Givetvis finns också möjlighet till hantering av digitala nycklar för fler användare.

Till låset finns en del tillbehör i form av en extern knappsats för att kunna öppna låset med kod. Dessutom finns en smart knapp som avaktiverar låset under natten om man vill göra detta. En modul för att ansluta dörrlåset till nätverket finns också men verkar vara knutet till ett abonnemang.

Dormakaba dKey ska passa till alla typer av dörrar och alla delar har certifierats enligt gällande säkerhetsstandarder och uppfyller svenska Stöldskyddsföreningens krav för godkänd låsenhet.

Rekommenderat pris ligger kring 4 405 kronor för enbart låset och det verkar enbart säljas via certifierade låssmeder. Mer information om låset finns att läsa på företagets hemsida.

Källa: Pressmeddelande

1 gillning

Äntligen en konkurrent till Yale Doorman!°

Hur är det med låsklass. är det klassat i Sverige? Och abbonemang. Innebär det att sakerna får via deras servrar ?

Äntligen? Jag köpte mitt DKey redan i mitten av förra året, höll knappt i 6 månader innan jag fick pengarna tillbaka :joy:
Dock så gillade jag idén rent estetiskt, även om appen sög.

Utveckla gärna?
Gillar idén med att fortfarande kunna använda en nyckel om det skulle behövas.

Vi köpte detta direkt det kom ut, då jag gillade idén, var inte riktigt förtjust i utseendet av Doorman och kunde inte motivera ett motorlås för ~15 kkr så fick bli detta initialt.

Det funkade ju bra till en början, appen var väl sådär, kändes lite b, men funkade ju. Lite begränsat då de inte hade släppt någon Hub ännu, så man var låst till BLE. Du kan inte låsa manuellt via app, utan bara autolås.

Ärligt talat är jag lite osäker nu exakt vad som fallerade(tecken på åldrande att man glömt vad som hände strax innan jul? Får skylla på att vi just fått en nyfödd då :joy:), men en dag så slutade plötsligt fallkolven att hoppa ut vilket gjorde att dörren inte ”stängds”, det var nog mekaniken bakom förreglingskolven som gav upp helt enkelt.

Men kändes som en ofärdig produkt och en väldigt rörig app, men kanske är detta löst nu?

Man kan inte ha vred och cylinder inne heller, utan i så fall får man byta ut den inre cylindern mot en vredcylinder.

De tog tillbaka låset direkt och jag fick pengarna tillbaka, de erbjöd inte ens ett nytt av samma modell. Så köpte Doorman L3 istället då jag ”vuxit”” upp” med ett sådant hemma som funkat okej. :slight_smile:

1 gillning

Försökte hitta information om HomeKey-stöd på hemsidan, hittar absolut noll. Inte ens något om HomeKit-stöd, inte heller Matter. Inget stöd för taggar, inte fingeravtryck, endast kod och maximalt tre (endast!) unika koder.

Detta tillsammans med endast tre uppdateringar under ett helt år och bilderna ovan…känns som ett lås som är 5-10 år gammalt.

1 gillning

DormaKaba (sammanslagning av två gamla företag) är ingen startup precis. Grundat på 1800-talet och på Zürich-börsen. Att de skulle kunna få ur sig bra mjukvarubaserade produkter snabbare än ASSA eller säg VW Group är högst osannolikt. Lär ta flera år (om ever) att anamma rätt tankesätt.

1 gillning

Ja, det är det jag menar. Då har man redan förlorat.

Nimbly touch pro finns ju, det är en vettig konkurrent, dessutom med nödnyckel

Nödnyckel? Vad är det?

Om elektroniken fallerar kan du alltid öppna med en nyckel som man har på en strategisk plats.

Yale har sin öppning med 9V batteri men den fungerar inte alltid. Då är låssmed som gäller

1 gillning

Vad är skillnaden mot GLUE?

Glue byter inte ut hela låskistan utan sätts över existerande lås.

Drygt med abbonemang för nätverksenheten.
Men det är en del grejer som ingår ändå.

Att kunna fortsätta använda nyckel om man önskar ser jag som givet, inte som en extra plusfunktion.

Abonnemang för att kunna administrera digitala nycklar? Stenhård fail på det.

1 gillning

Ja när jag läste abonnemang så räknade jag bort det där låset helt och hållet.

1 gillning