Disney har på morgonkvisten mailat ut och berättat att de kommer göra om abonnemangsformen för deras streamingtjänst Disney+ och det kommer bli dyrare än tidigare.
Från och med den 1 november så kommer Disney+ att gå från ett abonnemang till tre och de tre alternativen som erbjuds är ett alternativ med reklam som kostar 59 kronor per månad, ett standard abonnemang med full HD för 89 kronor samt ett premiumabonnemang som kostar 119 kronor per månad.
”Lanseringen av ett abonnemang med reklam är nästa steg i evolutionen av Disney+. Det innebär fler valmöjligheter för våra tittare, men också för våra annonsörer. Disney+ fortsätter att sticka ut i dagens strömningslandskap genom ett fantastiskt värde för pengarna, med kritikerrosade serier och stora biosuccéer i en enkel och sömlös paketering.”
Exakt vad de olika abonnemangen innehåller kan ni se i bilden ovan och Disney meddelar även att befintliga kunder som inte byter abonnemangsform kommer betala det nya priset vid nästa betalningstillfälle.
Förstår jag rätt, idag kan man få 4K för 89kr, men nu kommer det kosta 119kr? Jäklar det var ingen liten procentuell höjning. Nu när man har väldigt stor TV gillar jag inte att begränsa mig till 1080p, men 4K kostar jävulskt mycket på t.ex. Netflix.
Du förstår det helt rätt! Tidigare fanns bara ett abonnemang som då även erbjöd 4K. Ja det kostar en slant på Netflix faktiskt men det är nog streamingtjänsten jag kollar absolut mest på så för mig är det värt det iaf. Disney däremot...
Skulle aldrig betala den summan Netflix vill ha för sitt utbud. Disney däremot, där är jag varje dag. Men skulle jag bara hålla mig till en tjänst så blir det HBO! Dokumentär-torsk som man är
Är det grabben som tittar på eller vad ser du där? Fasen är du dokumentärtorsk så är ju Nettan guld ju! De tappade lite på kvalitén på dokumentärer där ett tag men nu på senare tid har de verkligen steppat upp.
Inte oväntat.
Disney+ blöder pengar och vi har varit bortskämda några år med många billiga streamingtjänster.
Netflix som varit rejält dyrare är den enda tjänsten (även Hulu) som går med vinst bland dom stora.
Amazon och TV+ är ju annorlunda eftersom dom ingår bland många andra tjänster och inte den primära verksamheten.
Lika bra att inse att det är nya tider nu.
Antingen gillar man läget eller säger upp dom man inte använder så mycket.
Disney tar efter Netflix med att stoppa att prenumeranter delar med sig av sina lösenord till vänner och under 2024 kommer de lansera en ny policy så detta inte längre är möjligt.
Bog Iger som är VD på Disney har berättat att de håller på att jobba fram en lösning så det inte går att dela sitt lösenord med vänner på deras streamingtjänst Disney+ och lösningen kommer lanseras under 2024. Han berättar att de redan har verktyg för att se hur många som delar med sig av sina lösenord men vill inte lämna några siffror hur många det är som gör så men säger att det är många. När det är stopp på lösenordsdelning nästa år så hoppas Disney att fler ska skaffa ett eget abonnemang så de kan öka intäkterna. De har förmodligen sneglat en hel del på Netflix som såg att antalet prenumeranter gick upp sedan de implementerade sin lösning så det inte går att dela sitt lösenord.
Utöver denna förändring så har Disney+ även gjort om sitt abonnemang i ett försök att öka intäkterna och har bland annat lanserat ett reklambaserat abonnemang som kostar 59 kronor per månad.
Ja, det är bokföringsmässigt som jag förstår det. Samt att de slipper betala ut pengar till manusförfattare, skådespelare etc.
Even titles that are owned in-house must be licensed. That’s why NBCUniversal had to pay itself $500 million to stream Universal TV’s “The Office” on Peacock and Warner Bros. Discovery paid $425 million for the streaming rights to the WBTV-produced “Friends.”