Det går nog inte så dåligt för streamingtjänsterna, men det går en trend i att höja priserna.
Så sent som i september höjde Disney sina priser för helårsabonnemangen, men redan nu kommer alltså en ny höjning. Abonnemanget med reklamavbrott stannar på 59 kronor, Standard höjs till 99 kronor, vilket är en höjning på 10 kronor. Premium som vi behöver för att visa 4K går upp till 139 kronor, vilket är en höjning på 20 kronor.
Det går som sagt trender bland dessa streamingtjänster och flera har hoppat på tåget med reklamabonnemang, höjningar och förbud mot kontodelning.
Vad tycker ni om prissättningen på streaming och reklam-abonnemangen?
Det är en intressant fråga, och det känns som om vi befinner oss vid en brytpunkt för streamingmarknaden. Prishöjningarna och införandet av reklamabonnemang är tydligt tecken på att streamingtjänster försöker maximera sina intäkter i en allt mer konkurrensutsatt bransch. Men detta kan också slå tillbaka om konsumenterna känner att värdet inte motsvarar kostnaden.
Personligen tycker jag att prissättningen börjar bli problematisk, särskilt när Premium-abonnemangen som erbjuder 4K nu är uppe i 139 kronor per månad. För de som är vana vid en reklamfri upplevelse kan detta kännas som en "straffavgift" för att fortsätta njuta av innehållet på bästa möjliga sätt. Det känns också frustrerande att funktioner som tidigare var standard nu är "låsta" bakom dyrare abonnemang.
Reklamalternativen på 59 kronor kan vara ett bra val för vissa, men för mig är reklam mitt i filmer och serier en upplevelsedödare. Tjänster som Netflix och Disney+ var ju från början attraktiva just för att de erbjöd högkvalitativt innehåll utan reklam. Nu känns det som att vi går tillbaka till en kabel-TV-modell där man både betalar och får reklam.
Min oro är att detta kan leda till att fler konsumenter känner sig avskräckta från att ha flera abonnemang och istället vänder sig till andra alternativ, kanske till och med fildelning. Om företagen inte hittar en balans mellan pris och värde riskerar de att tappa en lojal kundbas i jakten på kortsiktiga vinster. Det skulle vara bättre om de satsade på paketlösningar eller familjeabonnemang som gör det lättare och billigare att hantera flera tjänster.
Du sätter verkligen huvudet på spiken där. Exakt så tänker jag också!
Det kommer nog handla om att välja den tjänst man tycker är värd att betala för, och säga upp annat. Nu är några så billiga så man låter det bara ticka egentligen, men är ju slut med det. Så nu kommer de flesta behöva sålla ut de tjänsterna de klarar sig utan.
Jag är förvånad att inte många av dessa bolag har blivit uppköpta av andra och slagits ihop. Är det för att det är så förbannat komplext med licenser mot filmbolag etc?
Mycket sånt har ju ändå hänt, att licenser och ägande har flyttats mellan tjänster - eller att de startat egna. Men det borde helt klart bli mer sånt, nu är det ju rätt uppdelat mellan de stora Disney, Max, Netflix - och de stora äger sitt innehåll och har nog inget intresse i att flytta det från sina egna plattformar.
Borde finnas en tjänst som samlar allt till en fast summa - något vi får lösa och bli rika. Blir nog svårt att lösa lagligt dock!
Ja, börjar verkligen kännas som det är tillbaka till ritbordet för många av dessa tjänster. Jag har avyttrat Disney+ och Apple TV+. Nästa kandidat på listan blir Viaplay Total och Netflix. HBO Max tycker jag nog är den enda tjänsten som gett mervärde, sen den slogs ihop med Discovery+.