Din TV suger – så löser du det

Från sajten:


TV-tillverkarna tävlar i att lägga på artificiella filter och skruva upp färgerna som om det vore tuggumipopp vi har att göra med. Så här gör du för att få så naturlig och bra bild som möjligt.

Att kalibrera teven av ett proffs gör susen. Men det finns några få saker du kan göra själv för att få teven att visa så korrekt bild som möjligt.

Joel Oscarsson på Nordic Hardware går igenom det hela på endast 1,5 minut. Väl värda sekunder med andra ord.

1 gillning

Ja, Filmmaker Mode är det bästa sedan text-tv fick minne.

Jäkla härlig Joel! Bra enkla tips, men jag vet inte vad det är… Har lite svårt för film-läge osv, ser så platt och dovt ut ofta. Gillar när bilden poppar lite, så drar nästan alltid upp kontrast/mättnad.

Gjorde en ”proffs-kalibrering” via en guide på nätet specifikt för min tv. Fick just den känslan, men efter lite extra ljusstyrka och kontrast blev det magiskt! :heart_eyes:

Samsung Mode

Sony Bravia jag kör :grimacing: Och en Philips. Men Samsung mode låter verkligen som någon överarbetad fejkfuntion som en genast borde stänga av!

Men är gissningsvis min pop du syftar på, kom jag på! :joy:

1 gillning

Är de du som är Dennis Pop? :joy::joy:

Skulle kolla mina inställningar på min snik LG och i bildläget står det OLED skötsel och går inte att göra några ändringar. Så var det inte innan. Är den inne i något typ "rengörings program" just nu?

Japp, lägg den i tvättmaskinen så kommer det fungera!

1 gillning

Måste köpa större tvättmaskin, får bli tvättbrädan. :joy:

Någon som vet vad detta är, har googlat som en bäver. Går inte att göra något i detta läge.

Gå in under Inställningar - Support - OLED-skötsel - Skötsel bildinställningar och välj Av.

1 gillning

Nu var det ett tag sedan jag pillade med TV och bild! Har ingen TV längre. Det jag brukade göra för att få bra bild var att stänga av alla bildförbättringar och filter TVn hade på och justera färg och ljus efter smak!

Tackar, så var det. Testade filmmaker mode, gillade det inte alls. Var ju som att släcka en xenonlampa och tända en halogen. :joy:

1 gillning

100%

Det är väldigt individuellt hur man tycker bildinställningarna ska vara. Finns de som inte alls vill att det ska se ut som i verkligheten, sen de som inte bryr sig och samtidigt inte har någon koll på att de skulle kunna få så mycket bättre. Att någon annan ska bestämma hur jag ska uppleva bilden är bara larv. Då skulle även musik bara lyssnas på i kalibrerade rum osv.

Jag skulle köpa en TV på Media Markt men ville inte betala för den kalibrerade varianten, dels för att det exempel de hade i butiken såg sämre ut (enligt mig) än den som var okalibrerad. Och dels för att jag fattar att det är kalibrering, försäkring och finansiering som är det de faktiskt tjänar pengar på. Dessutom kan jag fixa min TV själv.

Säljaren/dåren på Media Markt tjatade och tjatade och sa att han inte kunde låta mig köpa en icke kalibrerad TV det var tjänstefel att lura kunder. Jag sa tillslut åt honom att jag inte var intresserad utan ville ha den billigare som fanns i lager och att om han en gång till säger att jag inte får köpa den okalibrerade så går jag. Han började tjata igen, då vände jag honom ryggen och åkte till Webbhallen och köpte samma TV för det pris en kalibrerad kostade på Media Markt.

4 gillningar

Detta handlar egentligen inte om merförsäljning. Utan en vanlig metod för att sälja produkter som returnerats. Om de säljer den returnerade tvn som kalibrerad så kan de göra det till ett högre pris än ordinarie. Samt så finns det en förklaring på varför det varit uppackad.

Så kan det nog vara också. Men säkert någon här som jobbat på någon av kedjorna och man bekräfta att det finns marginal och kickback att vinna på tilläggstjänster.

Ja det finns marginal. Exempelvis Elgiganten använder ett rätt så avancerat upplägg för att beräkna bonus. Varor kan ge säljaren både bonus och avdrag. Särskilt returnerade varor kan ha ett väldigt låg värde för säljaren. Därav denna metod för att fulsälja varor. Om vidare intresse, så finns det en rätt stor tråd om det på Flashback ifrån en säljare på Elgiganten som berättar hur deras bonussystem år uppbyggt