Din iPhones bästa sommarskrud

Från sajten:
image

Med sommaren kommer också en tid av att bryta rutinerna.

Borta är att gå och småladda mobilen på jobbet eller att gå och lägga sig samma tid. Istället har vi utflykter, långa dagar vid stranden och förhoppningsvis sena kvällar också.

Att Apple arbetat hårt på att göra sina mobiltelefoner tunnare och tunnare är inget som gått någon obemärkt förbi. Men det har varit på bekostnad av att batteritiden varit den samma under en längre tid nu.

De mindre uppskattade sakerna under sommaren är så klart myggor, solkräm och powerbanks. Det har under den senaste tiden dykt upp fler och fler powerbanks som laddar via Qi. en trevlig funktion för att slippa sladdar men även om det på pappret låter bra att slippa ha telefonen hängande i en sladd till ytterligare en enhet så kräver det att vi går runt och håller vår powerbank som en överdressad hamburgare som håller på att glida isär.

Mophie juice pack access

Det är här Mophie juice pack access kommer in i bilden, det är ett skal med inbyggd powerbank. Det Zagg-ägda företaget Mophie som är kända för sina skyddande skal låter oss med den här produkten få längre batteritid, bra skydd på vår iPhone och uppleva hur det skulle vara om iPhone hade USB-C port.

När jag började testa det här skalet så var det som en powerbank för när jag var ute i skogen och behöver mer batteri än vanligt. Men istället har det blivit ett skal som jag använder hela tiden.

Skalet ger en tyngd till telefonen och tjockleken växer något och det är inte något som går obemärkt förbi, men trots det, inget som stört mig hittills. Skalet till en iPhone 11 Pro ligger på 100 gram. 100 gram är inte mycket men till en början är det ovant som inbiten iPhone användare. Mentalt är vi vana vid hur mycket en iPhone ska väga utifrån sin storlek och det är inte 100 gram mer än vad iPhone 11 Pro gör. Men som sagt, det ger med sig efter ett tag.

Mophie juice pack access

Skalet är tvådelat och det är den nedre delen av skalet som innehåller batteriet. Hur väl batteriet är uppladdat indikeras via fyra dioder på baksidan. Sen finns det även en knapp på skalet för att aktivera laddning till iPhonen. Där slutar också likheterna med andra skal som huserar batteri. För Mophie juice pack access har inga portar för att koppla in iPhonen. Istället så trycker man på knappen på baksidan så aktiveras Qi-laddningen från skalet till iPhonen. Nederdelen på skalet är alltså fortsatt öppen så det är fullt möjligt att ladda iPhonen med Lightningkabel om man önskar. Men skalet från Mophie laddas inte med Lightningkabel utan med en USB-C kabel. Så plötsligt får jag som iPhone-användare en upplevelse av hur det är att ha USB-C port på iPhonen. Och det är en härlig upplevelse. I och med Qi-laddning och att flertalet produkter från Apple gått från Lightning till USB-C så har Lightningkablarna i hemmet sinat alternativt hamnat i lådor. Men att nu kunna använda USB-C kablarna som finns överallt till att ladda iPhonen är en fröjd.

Men nu till det extra intressanta, Mophieskalet kan laddas med Qi (precis som iPhone 11 Pro) och skalet gör så att iPhonen laddas upp först med Qi och sen laddas skalet upp. (Mophie kallar det Priority+ Charge) Så att telefonen alltid har mest batteri. Så i princip behöver man aldrig fundera på om man har laddat upp sin powerbank för när man lägger sin telefon på Qi-laddning på kvällen så ser skalet till så att både telefon och powerbank är fulladdade nästa morgon.

Batteriet är tyvärr endast på 2000 mAh och eftersom det skickar juicen via Qi så försvinner en hel del på vägen. I slutändan går en helt död iPhone 11 Pro till 34% batteri på en laddning med Mophie juice pack access. Om Mophie räknat ut att det är exakt så mycket som saknas eller om det är en kompromiss av flertalet saker är oklart men det är precis så mycket som undertecknad idag behöver för att inte behöva fundera på nästa laddning när telefonen går varm en hel dag eller om jag befinner mig iväg över natten.

Priset då, jo på Mophies egna hemsida hittar du den här för $ 79,95 i vanliga fall, i skrivande stund kostar den $ 49,95 på rea. Om det är värt det eller inte låter jag vara osagt men för egen del så är det skönt att slippa hängande sladdar mellan powerbank och telefon, skönt att kunna använda USB-C och framför allt att slippa ha ytterligare en enhet i fickan när jag är ute och går och det är inget som hindrar oss från att ta av och på skalet och enbart använda den här när vi vet att vi ska vara iväg från laddmöjligheter längre stunder.

Sammanfattning:

Ett skal med integrerad powerbank för att klara av sommarens längre dagar, 2000 mAh som via Qi som ger ca 34% extra batteri.

  • Pro­duk­tk­val­ité: 5/5
  • Funk­tion 4/5
  • Design: 4/5
  • Val­u­ta för pen­gar­na 3/5
  • Total­be­tyg 4/5

 

Teknikveckan rekommenderar

PLUS

  • Integrerat skal och powerbank
  • Ger oss möjligheten att ladda med Lightningkabel, Qi och USB-C

MINUS

  • Priset kontra mängd juice.

SPECIFIKATIONER

  • Storlek: 75.2 x 147.8 x 18.8 mm
  • Vikt: 100 gram
  • Batterikapacitet: 2,000 mAh

Jag gillar denna :slight_smile:

du är snabbar än blixten, jag hann inte ens få upp den på teknikveckan.com innan du hade kommentera den :slight_smile:
Det där är ett problem vi har med att forumet inte kan läsa gallerifunktionerna från hemsidan. Så först efter att den är publicerad kan vi gå in och manuellt korrigera galleribilderna. Teknikveckan 3.0 så hoppas vi det är ordnat

2 gillningar

Jamen… Nu känns det som man måste köpa något igen… USB-C…:heart_eyes:

2 gillningar

Varför är det en fördel i detta fallet? Känns mest som att man måste ha två kablar med sig för att ladda :thinking:

Men jag gillar att lightningporten ligger fri. Bra för CarPlay :+1:

Själv kör jag Teknikveckan 2.5 - som Teknikveckan 2.0 fast utan att använda funktioner som inte är implementerade eller ens beställda :smiley:

För du kan välja hur du vill ladda upp din iPhone fritt.
Men givetvis så blir det inget laddande av powerbanken med lightningkabel

Ok!
Jo, det är onekligen en fördel om man hamnar i ett läge där endast USB C finns tillgängligt.

Snabbare än blixten :slight_smile: …som flickan sa :wink:

1 gillning

Testade föregångaren till denna som har exakt samma specs bara att denna passar till de nya lurarna och jag tyckte inte det var värt att göra telefonen till en klump för den lilla batteriprocent man fick ut av det. Betydligt bättre att lägga pengarna på en av deras fina powerbanks istället tbh.

Att man kan pump upp den lite även om man inte har en lightningkabel i närheten.

Det är väl det där som är nackdelen, det är ganska lite extra man får ut ur skalet.

Japp, väldigt lite med tanke på hur bulkig och hemsk telefonen blir med ett sådant.

1 gillning

Testat och säger som :point_up_2:t2: alldeles för dålig kräm i denna. Kört den till iPhone 11 pro max.

2 gillningar

Inser det. Beställde dock ett billigt(med dyr frakt…:roll_eyes:) till min XS…:sweat_smile:

Jag anser att ni jämför helt galet och tror att ni vill testa något annat än vad ni faktiskt testar.

Alternativen är ju som följer:
Naken iPhone
Naken iPhone med en separat powerbank
iPhone med skal
iPhone med skal med inbyggd powerbank
iPhone med skal och en separat powerbank.

Ska du jämföra den med något så får du jämföra varje sak för sig och därefter jämföra helheten.

Och om jag anstränger mig att försöka förstå vad du Marcus menar så tror jag att du menar att du tycker att ett skal med inbyggt batteri är för tjockt jämfört med att ha din telefon naken. Sen tror jag att du menar att du tycker det är smidigare att ha en powerbank med dig än att ha skalet med dig.

Medan jag anser att skalet är mycket mer smidigare än att ha en powerbank med mig.
Och jag har ändå skal och tycker att skillnaden är märkbar men inte så pass stor att det stör.

Jag hade tänkt att ha skalet för de tillfällena då jag skulle ut i skogen men upplever skalet så pass smidigt att jag använder det mer regelbundet

Jag menar helt sonika att den lilla kraft man får av det inbyggda batteriet inte är värt mödan att gå runt med en uppsvälld telefon. Då hade jag hellre köpt Apples variant som inte laddar via Qi och därmed även ger mer laddning.

Apples inbyggda har ett batteri på 1430 mAh och ger 50% extra av ett vanligt batteri vilket är närmare 20% mer batteri än mophies. Därav tycker jag att den ovan inte är en produkt jag iaf kan rekommendera. Lösningen med Qi, som du även skriver är inte optimal då mycket av batteriets kraft går åt spillo.

Nu snackar vi!
Ska vi jämför med Apples powerbankskal så är skillnaden i batteri som vi får extra 16 % mer på Apples skal. (Mophies gav 34% från helt död telefon).
Apples täcker ligtningkontakten.
Mophies ger möjligheten att ladda med USB-C, Lightning och Qi.
Apples kostar 1595kr och Mophies $49,95 ($79,95 i vanliga fall)

Men vi kan sammanfatta det med att det är tur att vi rekommenderar olika så att det finns kvar några apple powerbankskal :wink:

Apples har en lightningport i botten som går att koppla in precis som vanligt så det spelar egentligen ingen roll. Från deras hemsida “Skalet kan laddas ännu snabbare med usb-PD-kompatibla laddare. Det fungerar även med Lightning-tillbehör som EarPods med Lightning-kontakt (medföljer din iPhone) och Lightning till digital a/v-adapter (säljs separat).” Det kan även laddas upp via Qi om så önskas (telefon+ case) och har en rätt trevlig kameraknapp. (som startar appen Kamera oavsett om din iPhone är låst eller upplåst. Tryck snabbt på knappen om du vill ta en bild och håll den nedtryckt för att börja filma direkt med QuickTake. Det fungerar för selfies också."

Jag har testat två av mophies skal och det första som var 2-3 år sedan körde inte Qi vilket gav caset likvärd laddning som Apples. Att sedan gå äver till Qi var enligt mig ett dumt drag speciellt när så mycket effekt bara försvinner ut i tomma intet. Men ja, klart man skall tycka olika! Tycker dock mophies tidigare case var bättre innan de gick över till Qi.

Jag summerade mitt andra test av samma case du har ovan så här:

“Kan man leva med att gå runt med en lite större och tyn­gre tele­fon så kan det vara värt att tit­ta när­mare på Juice Pack Access. Att kun­na utö­ka sin bat­ter­i­tid med 30 pro­cent kan i vis­sa sit­u­a­tion­er vara ovärderligt, men vi kan inte låta bli att tyc­ka att 30 pro­cent extra bat­teri för runt en tusen­lapp är lite väl lite, runt 50 pro­cent hade var­it mer rim­ligt. I föregån­garen till Juice Pack Access sköttes laddnin­gen via light­ning-kon­tak­ten på tele­fo­nen. Det gjorde att tele­fo­nen gick att lad­da upp fullt från tomt bat­teri, men då gick det inte att använ­da light­ning-kon­tak­ten till annat. Jag förstår hur Mophie tänker här men tyvärr är Qi-laddning än idag inte speciellt effek­tivt så vi hade nog ändå före­drag­it att laddnin­gen skulle skett via Light­ning. Men något som däre­mot är rätt coolt är att vi nu går runt med en iPhone med USB-C-uttag.”

Efter att under sommaren testat denna modell till min iPhone XS kan jag säga att jag inte ångrar köpet. Batteriskalet har på ett smidigt sätt ersatt powerbanks på alla mina aktiviteter. Nu är ju saker annorlunda med tanke på Corona så det skulle inte kunna ersätta powerbanks i allt under normala tider. Men iblan är det sjukt smidigt att slippa powerbanks och ändå ha extra kräm.

USB-C trodde jag skulle bli da shit. Visst är det bra, men fram till iPhone får USB-C är det ändå bara halvt. Bra men inget avgörande. Så om man hittar batteriskalet till bra pris kan jag rekommendera det. @Thor och @Marcus_Attefors får slåss om vem jag ligger närmast…:grin:

2 gillningar