Xbox Game Pass har länge varit ensam på tronen med att erbjuda ett gediget bibliotek av speltitlar till en fast peng men nu har PlayStations motsvarighet kommer till Sverige.
Från och med idag finns PlayStation Plus i tre olika nivåer, Essential , Extra och Premium. Det första är precis som PlayStation Plus var tidigare, det vill säga att du får spela online och får ta del av ett par gratisspel varje månad. Extra ger oss allt som Essential bjuder på men även en spelkatalog med massvis av spel. Lyxar du till det och väljer Premium så får du allt som finns i de andra nivåerna samt möjlighet att streama klassiska spel från PlayStation 2, 3 och 4 på både din PS4, PS5 och på PC samt att du även får provspela nya spel innan du köper dem.
Priserna för de olika nivåerna skiljer sig så klart och oavsett vilket alternativ du väljer så går det att spara rätt många hundralappar genom att köpa ett helt år direkt. Om du skulle betala månadsvis för premium så betalar du 2 160 kronor för ett år men om du köper ett år direkt så kostar det 1 240 kronor så där kan du spara 920 kronor. Nedan kan du se priserna för alla olika nivåer:
Essential:
Månadsbetalning: 95 kronor
Ett kvartal: 260 kronor
Ett år: 620 kronor
Extra:
Månadsbetalning: 150 kronor
Ett kvartal: 430 kronor
Ett år: 1 035 kronor
Premium:
Månadsbetalning: 180 kronor
Ett kvartal: 520 kronor
Ett år: 1 240 kronor
Vill du se en lista på samtliga spel som finns tillgängliga så har du en bra sammanställning hos PlayStationLifeStyle.
Någon som vet om det finns någon slags ”familjedelning”. Dvs, om jag signar upp på mitt konto kan sonen dra nytta av det då? Eller måste vi ha var sitt abonnemang?
De använder den typ aldrig, problemet är att ibland spelar vi samtidigt. De på sitt rum och jag i vardagsrummet men då stoppas spelet för en av oss alltid.