En förutsättning för att kunna skriva såväl artiklar som recensioner är att det finns ett tangentbord att skriva på. Utbudet är stort och vi har testat ett nytt tillskott.
När OnePlus tidigare i år visade upp sin flaggskeppsmodell OnePlus 11 5G vid sitt globala event i Indien så fick vi även se lite annat. En av de produkter som premiärvisades här var det nya mekaniska tangentbordet OnePlus Keyboard 81 Pro. Det var onekligen ett tangentbord som inte såg ut som så många andra utan såg till att utmärka sig på både det ena och andra sättet. Vi har nu haft äran att vara bland de första att testa detta här i Sverige och här är våra tankar om tangentbordet som många talar om för tilfället.
Det här är tangentbordet OnePlus Keyboard 81 Pro
Förpackningen till OnePlus Keyboard 81 Pro påminner om företagets andra produkter när det gäller formgivningen. Inte mycket som säger att det är ett tangentbord faktiskt men en sak överraskar direkt när vi tagit emot paketet. Jisses, vilken vikt och har de möjligtvis lagt med något extra i förpackningen månne?
En lite trevlig detalj när vi packar upp förpackningen är att det, i locket, finns med en massa namn. Huruvida detta är namn på personer som utvecklat tangentbordet eller om det är namn på personer i företagets community som lämnat synpunkter har jag ingen aning om men lite kul var det allt.
Smart också att utnyttja delar av förpackningen som en snabbguide för de användare som vill komma igång snabbt. Gillar det upplägget eftersom det inte krävs någon extra tryckt snabbguide som ju är brukligt vilket i slutändan säkert sparar ett och annat träd. Tack!
OnePlus Keyboard 81 Pro kommer i två olika versioner; Summer Breeze samt Winter Bonfire och den version vi fått för att testa är den förstnämnda vilken kännetecknas av lite mörkare tangenter. När det gäller vikten så var det mycket riktigt tangentbordet som väger in på nästan 1,9 kilo vilket man inte skojar bort.
Första anblicken konstaterar direkt att det inte finns någon svensk uppsättning för tangenterna vilket ju kan bli lite förvirrande för de som kör pekfingervalsen. Totalt finns det 81 tangenter på detta tangentbord som stundtals påminner om de rejäla tingestarna som används för ABC80 någon gång strax efter dinosauriernas uttåg…
I förpackningen finner vi en del extra ut över själva tangentbordet och lite dokumentation. En karakteristisk röd laddkabel av typen USB-C till USB-C samt en liten adapter som kan användas till ett USB-A uttag också och ett litet verktyg i form av en hexnyckel.
Det medföljer dessutom en drös andra småprylar som kan användas för att modifiera tangentbordet. Med andra ord så skvallrar detta om att det inte är ett vanligt tangentbord som vi kommer att testa. Vi hittar dessutom en styck omkopplare och tangentdragare men också extra tangenter och stabilisatorer, packningar samt lite skruvar. De extra tangenterna kan användas för att anpassa om man kör Windows då tangentbordet levereras med en uppsättning passande Mac-användare. Med andra ord lite hardcore för tangentbordsnördar misstänker jag, själv har jag ju i hela mitt liv bara packat upp mina tangentbord och börja skriva – visste inte att de kunde modifieras så här så en ny lärdom för min del…
Utöver att ha en imponerande vikt så ger tangentbordet ett oerhört kvalitativt intryck som jag imponeras över. Knapparna känns oerhört sköna att trycka på vilket bådar gott. De sjunker ner väldigt lätt och ger inte ifrån sig det där ihåliga ljudet som man brukar höra ibland på en del tangentbord. Kul att de satt sin logotyp på ESC-tangenten uppe i vänstra hörnet också!
Undertill finns möjlighet att justera vinkeln och lutningen på tangentbordet. Återigen så skriker det kvalitet här och det är ett stöd i metall som helt enkelt vinklas ut och som är försedd med gummifötter så att det inte glider på skrivbordet. Plus också att man som användare får ta i lite för att vinkla ut stödet vilket innebär att det inte lär falla ihop i första taget.
Tangentbordet är tillverkat i aluminium vilket ger en snygg, borstad finish och tangenterna ger en smått ruggad känsla när man lägger fingrarna på dessa. Inte någon högblanka historia som i billigare tangentbord så återigen fokus på detaljer.
Baktill finns USB-C porten för att ladda upp det inbyggda batteriet samt en omkopplare för om man kör Windows eller Mac. Utöver de två system så ska det även fungera med både Linux och Android OS. Slutligen finns ytterligare en omkopplare för tangentbordet om man vill köra Bluetooth eller kabel.
Undertill finner vi företagets slogan, “Never Settle” och gummifötter som gör att det inte glider på skrivbordet. Här syns också det stöd som vinklas ut från undersidan om man vill ha en annan lutning på tangentbordet.
En praktisk detalj är att man kan använda det inbyggda stödet för att förvara tangentbordet ståendes. Som en kul liten inredningsdetalj …eller inte.
Summa summarum så ger OnePlus Keyboard 81 Pro ett väldigt kvalitativt intryck som faktiskt imponerar på mig. Det känns verkligen som att OnePlus tagit i när de utvecklat detta tangentbord, som för övrigt är ett samarbete med Keychron. Designen ger verkligen en “vill-ha”-känsla vid en första anblick men nu gäller det att ta reda på hur det fungerar i praktiken.
Användning av OnePlus Keyboard 81 Pro i vardagen
Förutom en trevlig byggkvalitet så är tangentbordet även utrustat med LED-belysning som skiftar färg vackert och lyser upp skrivbordet på ett trevligt sätt. Det är behagligt för ögonen och ljusstyrkan går att justera så att det passar användaren.
Som sagt så överraskades jag av tyngden på tangentbordet och när jag även smält dess tjocklek, för det är ett tjockt tangentbord så kunde jag inte låta bli att fundera lite över hur det skulle vara att skriva med detta. Till vardags använder jag mestadels ett slimmat tangentbord från Apple när jag skriver hemma. På jobbet har jag ett Logitech MX Keys som inte är lika slimmat som det från Apple och då jag tillbringar i runda slängar 8-12 timmar varje dag så vill det till att handlederna inte tar stryk… Bilden nedan är en liten jämförelse över tjockleken på tangentbordet från Apple så ni förstår vad jag pratar om.
Storleksmässigt så är Keyboard 81 Pro något större än ett Logitech MX Keys Mini så inget som tar någon större plats på skrivbordet. Faktiskt en helt okej storlek och än så länge har jag inte saknat en separat numerisk del. Det går också att mappa om tangenterna med VIA-programvaran från Caniusevia vilket kan vara användbart för en del personer.
Så hur fungerar det då att skriva med? Nja, det fungerar både bra och mindre bra så vi tar det jag uppskattar mest först. Tangenterna och nedslagen är gudomliga och känns varken svampiga eller sladdriga. De är följsamma, tysta, responsiva och sköna att skriva med så här har jag inget att anmärka på. Att kvalitet lönar sig har jag sagt många gånger men i detta fall så bevisar OnePlus att det faktiskt är viktigt med såväl detaljer som vilka material som används i produkter.
Men, dessvärre så upplever jag stundtals tangentbordet som påfrestande för mina handleder. När jag aktivt började använda datorer 1993 så var ju tangentborden av en annan form och storlek och säkerligen var jag mer formbar då också. Men så här 30 år senare så har jag, i takt med att jag skriver mer och mer både på jobbet och privat vant mina handleder vid slimmade tangentbord som innebär att jag inte behöver vinkla dessa så mycket. Jag har testat olika vinklar på Keyboard 81 Pro under testets gång men känner tyvärr att handlederna inte fixar detta. Nu tillhör jag kategorin människor som inte tittar när jag skriver och således använder jag inte pekfingervalsen utan låter handlederna vila på skrivbordet. Troligtvis är detta ett tangentbord som fungerar bättre för den som glatt skriver med pekfingrarna och håller händerna lite uppe i luften.
En annan sak som jag inte direkt vande mig vid var att en del av tangenterna inte sitter exakt där jag förväntar mig att de ska göra. Bortse från tangentbordslayouten och symbolerna på dessa, mestadels så träffar jag rätt men i vissa fall så hittar jag inte rätt tangent direkt. Att då försöka se vilken tangent som jag söker blir lite vilse i pannkakan när symbolerna inte alltid överrensstämmer.
Med risk för att vara tjatig så återkommer jag gärna till kvalitetskänslan som detta tangentbord förmedlar. Funderar lite då och då på vad som hade hänt om höjden på tangenterna halverats – hade det då varit skönare för mig att skriva på det?
Jag är svag för pulserande LED-belysning och kan lätt förtrollas av detta varpå jag sitter och tittar på de olika färgerna som flyter fram. Det gäller inte bara på tangentbord utan även när den smarta belysningen här hemma rullar på i någon färgglad scen. Krävs med andra ord inte mycket för att jag ska vara tillfreds på kontoret, hehehe!
Ratten då som finns uppe i högra hörnet – vad gör den undrar säkert vän av ordning? Den har jag använt för att justera musiken när jag lyssnar på musik. Faktiskt en riktigt cool detalj på detta tangentbord som med distinkt hack-känsla höjer volymen i olika steg. Lite häftigt att OnePlus väljer ett helt annat material för denna och att den ser ut som en polerad och transparent glasbit med lite urgröpt topp – läckert!
OnePlus Keyboard 81 Pro imponerar på väldigt många vis, framför allt med den kvalitet som produkten utstrålar. Det är skönt att skriva på trots att mina handleder protesterar men det kan säkert vara ett bra val för många andra. Tangentbordet är väldesignat och väger in en hel del men så är prislappen också i högsta laget kanske – versionen Winter Bonfire kostar 2 990 svenska riksdaler.
Recension: OnePlus Keyboard 81 Pro
Fördelar
- Supersköna tangenter
- Läcker inbyggd belysning
- Stabilt med tyngd
- Anpassningsbart
- Tyst
Nackdelar
- Priset
- Svensk layout saknas
- I tjockaste laget
Detaljer
Tekniska specifikationer OnePlus Keyboard 81 Pro:
- Färg: Mörkgrå/Ljusgrå
- Material: Aluminium
- Mått: 33,83 x 15,05 x 4,73 centimeter
- Vikt: 1887 gram
- Antal tangenter. 81
- Omkopplartyp: Mekanisk
- Layout: ANSI (US) helt monterad
- Kompatibla system: Mac/Windows/Linux/Android OS/iOS
- Batteri: 4 000 mAh
- Bluetooth driftstid (RGB): Upp till 100 timmar (lägsta ljusstyrka)
- Laddningstid: Cirka 5 timmar
- Laddningsport: USB-C
- Bluetooth: 5.1
- Arbetstemperatur: -10 – 50 °C
Rekommenderat pris för Winter Bonfire är 2 990 kronor och 3 290 kronor för Summer Breeze. Mer information om OnePlus Keyboard 81 Pro finns på hemsidan.
Sammanfattning
Det blir inte helt lätt att skriva en sammanfattning av OnePlus Keyboard 81 Pro eftersom jag är lite kluven kring tangentbordet. Att jag är imponerad av byggkvaliteten och sköna tangenter tillsammans med den inbyggda belysningen och andra detaljer har väl ingen missat. OnePlus har gjort ett mycket bra jobb här och verkligen sett till att fokusera på att få till något bra. Det jag dessvärre inte kan rekommendera fullt ut är att skriva på det under längre stunder, handlederna tar stryk åtminstone för mig som är van vid lite mer slimmade varianter. Men, kör du pekfingervalsen och håller händerna högt så är det troligtvis en dröm att använda. Priset och avsaknad av svensk tangentbordslayout drar ner betyget men plus ändå för att det fungerar för både Mac och Windows.
Betyg: 4 / 5