Det måste få ett slut på alla dessa kundundersökningar

Jag förstår det inte. Det är automatiserade kundundersökningsförfrågningar i var och varannan kontakt numera.

Värsta är att det säkert kommer från det faktum att man för några år sedan då många företag drog ner rätt hårt på sin kundtjänst. Många sa då internt att det kommer hämma kvaliteten och kunderna skulle bli mer missnöjda. Neeej då hette det från ledningen. “Ni får jobba mer fokuserat” eller andra platityder som går hem hos folk som aldrig suttit nere på golvet och svarat dagligen på den dummare frågan efter den andra.

Naturligtvis kom det fler klagomål men i stället för att koppla ihop det med tidigare beslut om att dra ner kundtjänsten så skulle det börjas med en massa modeller för att mäta kundnöjdhet – för att gå till botten om varför det gått ner.

Och nu sitter vi här och bli bombarderade i av undersökningar högt och lågt. Till och med när någon varit och lämnat ett brev i brevlådan så skall det tyckas till om upplevelsen var bra eller dåligt.

I detta fallet ringde jag till Telia och frågade om de kunde se om bredbandet var bundet hos en annan operatör – svaret var nej, det finns inga sådana register. Ok tack sa jag och önskade trevlig påsk.

Jag minns själv när jag var på ett bolag som införde denna typen av undersökningar. Vi fick jättebra svar och det fanns saker som verkligen kunde förbättras. Särskilt med tanke på att kundnöjdheten låg på min avdelning. Men för att förbättra saker var det framförallt en annan avdelning som behövde se över sina rutiner och sättet att jobba. Hur lätt tror ni det var när vi försökte få den avdelningen att förändras - en avdelning som vi hade exakt noll makt över, men var helt beroende av.

2 gillningar

image

2 gillningar

@Esse Nu har jag svarat åt dig så du slipper :heart:

1 gillning

Dessa undersökningar, som i regel bara går ut på att man ska värdera en massa påståenden, verkar främst handla om att mäta siffror och väldigt lite om att faktiskt vara intresserad av vad kunden tycker eller vilken kvalitet man faktiskt har.

Har hållt på med lite renovering hemma så har beställt betydligt mer saker än tidigare. Och mängden information som kommer varje gång man beställt något är frustrerande.
Beställer man ett paket så kan det ju vara spännande att få en pling varje gång paketet passerar en korsning påvägen till utlämningsställen. Men med flera beställningar samtidigt så blir det bara förvirrande och meddelande om att hämta ut paket försvinner i mängden av notiser om att något har hänt med ett annat paket.
Sen såklart varje gång man hämtat ut ett paket från PostNord så ska man utvärdera ”upplevelsen”…suck…

Om det är notiser från PostNord-appen kan du ställa in det.

3 gillningar

Det har varit flera olika leverantörer och de flesta kommunicerar med sms. Hade önskat att allt hade kommit in i Postnord appen.

1 gillning

Vi kör Mina Paket. Där hamnar 95% av paketen och man får en överblick över vart allt är samtidigt och kan ignorerar övriga notiser.

2 gillningar

Får testa den :+1:t2:

1 gillning

Den är bra men funkar inte med alla postnords paket så man måste ändå ha båda tyvärr.

1 gillning

Jasså, det har vi inte upplevt med Postnord-paket. Har för mig att endera UPS eller DHL inte kommer in i den appen, men i övrigt tycker jag nästan allt går in där, Instabox, Budbee, Schenker, AirMee, Primo, CityMail etc.