Det här är watchOS 10

Från sajten:
image

watchOS 10 ger oss ett nytt sätt att se information snabbt från vilken urtavla som helst, plus omarbetade appar.

Widgets även på watchOS, använd den digitala kronan på sidan av klockan för att bläddra bland widgets i en trave.

Uppdateringar av världsklockan, med dynamiska bakgrundsfärger som återspeglar tiden på dygnet. Ny aktivitetsdesign med hörnikoner och mer imponerande troféer.

Stöd för cykling kommer nu till träningsappen. Ett träningspass med cykel låter dig se en Live Aktivitet på iPhone, så att du kan montera din telefon på cykeln och använda den som en skärm.


Uppdateringar till Hälsa. Två nya områden, grundade i vetenskap med integritet i centrum. Vi börjar med den mentala hälsan. Du kommer att kunna logga dina känslor stunden och ditt dagliga humör från mindfulness-appen. Använd den digital kronan för att bläddra igenom och välja hur du känner dig.

Få insikt hur din livsstil kan spela en roll, inklusive träning och sömnintegrering. Du kan nu göra standardiserade bedömningar som används av kliniker för att svara på frågor om hur du mår och se risker för depression och ångest.

Det andra området som Apple valt att fokusera på är synhälsa eller närsynthet i synnerhet. Kan mäta hur länge barn tillbringar i dagsljus med hjälp av ljussensorn, eftersom detta är en kritisk del för att undvika närsynthet, den använder även skärmavstånd för att mäta om ett barn eller en vuxen håller sin enhet för nära under en längre tid med hjälp av Face ID-sensorn.

 

Artikeln uppdateras löpande.

 

1 gillning

Jag tycker att watchOS 10 har fått alldeles för dålig med uppmärksamhet, det är den största uppdateringen sen klockan kom 2014. Allt nämndes inte på WWDC men klippet nedan har med en hel del.

3 gillningar

Jag håller med. Klockan, ipaden och TV känns "mer" än telefonen.

Edit: Tack för länken. Jag upptäckte bland annat att jag kunde ändra innehållet på smart stacken i klockans widgets. Det är iofs uppenbart så här i efterhand men jag såg inte att jag kunde ta bort en widget från den stacken :slight_smile:

Var det du som skrev att de ändrat sättet att byta urtavla? Bort från att tejpa höger eller vänster diretpå på klockan? Känns oroväckande.

Ja, det var jag :slight_smile:
Skämt åsido, det är lite störande och en gest som jag använde rätt ofta.

Men det kanske kommer tillbaka i en av uppdateringarna.

Så de har allts tagit bort det? Varför då? Visst byter man ibland tavla av misstag, men jag tycker det är en viktig och bra funktion.

Nu blev jag sugen att ställa en fråga på Appleseed forumet. Ska kolla där!

Samt att skriva en feedback om det!

Edit: Finns redan en diskussion om det på Appleseed forumet och det är intressant att det verkar fungera för vissa personer (fast det visade sig att de missförstått hur det fungerade tidigare och aldrig fattat att man "bara" kunde svepa åt sidan för att byta urtavla)

Den enkla lösningen är "tryck och håll" för att få upp "ändra" läget. Då är det möjligt att svepa

1 gillning

Upplever en bugg i korthanteringen i watch. När jag tagit fram qr koden i Ica kortet så fungerar det inte att få fram korten igen med dubbeltryck. Blir så här.

Fler som erfarit detta?
incoming-63A1AEEB-A828-4CF2-B53B-FD99C457971D

Inte haft/har det problemet.

Inte heller märkt att kort på Apple Watch har blivit buggigt med nya watchOS, inte fått någon svart skärm.
Om jag är i QR-kods läget och vill byta till betalkort så skrollar jag. Kommer först till ICA-kortet men fortsätter jag skrolla så kommer jag till mina betalkort.

Inte just den buggen fast varannan gång jag tar fram Ica kortet med ett dubbelklick på knappen så kommer bara en liten del av QR koden fram och jag måste dra fram resten.

Har du testat att ta bort kortet från plånboken och installera om?

Provade nu, tyvärr ingen skillnad.