Det här är iPhone 16e – uppföljaren till iPhone SE

Från sajten:
image

Precis som väntat fick vi idag veta allt om iPhone 16e, men inte via ett event – utan genom ett pressmeddelande. Telefonen är uppföljaren till iPhone SE och bjuder på en hel del nyheter jämfört med föregångaren.

iPhone 16e är utrustad med A18-chippet och blir den första Apple-telefonen med företagets egenutvecklade modemchip C1. Den har en 48 MP Fusion-kamera med 2x zoom. Modellen finns i två matta färger, svart och vitt, och kommer även med ett urval av färgglada skal. Skärmen är på 6,1 tumav typen Super Retina XDR, och telefonen är utrustad med USB-C och Face ID.

Den har även Apples actionknapp på sidan, men saknar den nya kameraknappen som introducerades med iPhone 16 Pro-serien. Telefonen är byggd i aluminium och har en IP68-klassificering. Förbeställningarna startar den 21 februari, och lanseringen sker den 28 februari. Priset? Den börjar på 8 495 kronor för modellen med 128 GB lagring. Den finns även i varianter med 256 GB för 9 995 kronor och 512 GB för 12 995 kronor.

Källa: Apple

Galleri

1 gillning

Styvt pris kan man tycka

snygg !! cleant me en sån där liten men säkert dålig kamera , men priset :face_with_peeking_eye:, asså näää…!

Vet vi något om det här? Är det mellan A18 och A18 Pro-cippet? Eller under A18?

C1 är ju Apples egna 5G modem så de slipper köpa Qualcomm

Kameran är nog helt okej om man kan acceptera att inte ha optisk zoom. Men 8500 kr är ju i högsta laget om man tittar på vad man får

1 gillning

Okej, så chippet är vanliga A18 men nytt modem. Lite så som det stod i texten..:grin:. Jag tror jag tänker att någon magisk kombination skulle uppstå. Och det kanske det kan göra på mobiluppkopplingen då?!?

Kan inte påstå att jag har några problem med mobildata på min nuvarande iPhone. Ett nytt chip känns som ett mer osäkert kort.

Ingen dynamic island eller magsafe. Märkligt...

1 gillning

Tror att det är för att komma ifrån Qualcomm och kunna speca själv. Möjligen bättre batteritid

1 gillning

Såg nu att den marknadsförs med 2x telefoto optisk zoom grej

The 48MP Fusion camera takes gorgeous photos and videos, and with an integrated 2x Telephoto, it is like having two cameras in one, so users can zoom in with optical quality

säger mäj inget , e de bra ? bättre än väntat för o bara vara en lins

En iPhone 15 kostar 500 kr mer hos tex Netonnet.se. Är det AI som skall sälja

1 gillning

Den kommer säkert att ta bra bilder med vad den kan. Men ingen optisk zoom, ingen vidvinkel och ingen makro mm

1 gillning

Bra prissatt för företag skulle jag säga!

1 gillning

Ja detta blir den nya företagsmobilen helt klart

1 gillning

Skulle väl vara om de kan se till att 5G drar mindre ström med detta modem?

Ryktas ju att C1 kommer i alla nya iPhone från och med nu

1 gillning

Visste inte Apple hade nytt(eget) modem dom jobbade på. Grymt.

599$ (+ ev. skatt) om man köper i staterna känns ju mer lockande.

Vad ska "e" stå för?