Det här är Googles spelplattform Stadia

Från sajten:
https://teknikveckan.com/google/det-har-ar-googles-spelplattform-stadia/




Google höll låda idag och precis som många trodde visade bolaget upp en helt ny spelplattform som kallas Stadia.

Tanken med Stadia är att du inte behöver oroa dig för att ha den senaste enheten med den senaste hårdvaran då det mesta sköts i molnet. Google meddelar att spelen kommer att streamas i 4K med 60 fps (frames per second). Stadia kommer kunna gå att använda för att spela spel på bland annat mobiltelefoner, datorer, konsoler och TV-apparater. Stadia kommer lanseras under 2019 och först ut är USA, Kanada, England och Europa. Om Sverige är ett av länderna återstår att se.

Om du streamar ett spel via Stadia och kör fast så visade Google även upp hur enkelt det kommer att vara att få hjälp. På bolagets framtagna kontroll som är väldigt lik kontrollen till Xbox One finns en Google Assistant-knapp. Ett tryck på knappen så aktiveras Google Assistant och hjälper dig med att ta dig vidare i spelet genom att hitta någon guide på YouTube.

Utöver själva plattformen så kommer Google även dra igång en egen spelstudio som får namnet Stadia Games and Entertainment. Jade Raymond blir chef över studion och hon har tidigare jobbat på EA och Ubisoft. För att få fart på det hela så har Google skickat ut hårdvara till ungefär hundra spelstudios så arbetet med att ta fram spel kan dra igång.

1 gillning

Coolt ju!

:+1:t2::+1:t2:

Kan nog bli nått de där!

Japp men samtidigt så kommer detta stort lite från varje håll - det enda viktiga är content

Content och att det faktiskt flyter på bra

1 gillning

Att kunna köra via Apple TV måste ju bara gå! Antingen får Apple godkänna Chrome på ATV eller så får det göras en unik Stadia-app med fullt stöd.

1 gillning

Antagligen får vi inte Stadia-stöd på ATV pga Apple Arcade…

kommer bli intressant att se hur fantastiskt kass detta kommer fungera från Dubai via VPN länk till EU

Och varför ska man göra det

Antagligen får vi inte Stadia-stöd på ATV på grund av Google så fall :slight_smile:

tveksamt Stadia kommer finnas i dubai

Hittar inga deals för Pro-användare i shopen, någon som vet varför?

Tänker du på rabatter eller gratisspel?

“Laddade” precis hem Serious Sam och två andra spel.

19 oktober, bokade jag, Stadia Premiere Edition (Vit). Sen har man inte hört någonting. Eller, jo, igår kom det ett mail om hur man maxar sin spelupplevelse, men jag har absolut inget att maxa med.

Lanseringen skulle ju vara 19 november, idag, och min beställning har det inte hänt någonting med, på en månad,

Hårdvarumässigt, skulle de ju kunna ha skickat Chromecasten, för den finns ju, kanske även handkontrollen?

Molnmässigt, så skulle man väl kunnat få ett inlogg, för att spela via dator eller liknande. Få testat tjänsten?

Jag har inte hört något!

Jag har också beställt men mitt paket dyker nog inte upp förrän nästa vecka tidigast.
Hade också hoppas på en kod.
Jag fick ett mail när jag beställde, “Tack för din beställning” där fanns det en länk där man ser leveransdatum.

1 gillning

Det kan inte jag komma ihåg att jag fick. Mail om leverans. Vi får se hur det går

Idag släpps ju FM20 :slightly_smiling_face:

Jag fick 2 mail samtidigt när jag beställde.

image

1 gillning

Skickade mail till google store, som svarade att mina prylar kommer 25-27 november och koden fem dagar senare. Skumt, men det svar jag fick

Siktar på att kunna göra en recension senare idag.

1 gillning