Det blir enkelt att byta batteriet på smartphones år 2027

Från sajten:
image

EU har bestämt att även smartphones och laptops ska ha utbytbara batterier till 2027.

Kommer ni ihåg hur enkelt det var att byta batteriet på mobiltelefonen under tidigt 2000-tal? Nu vill EU att det ska bli lika enkelt att byta batterier på framtida smartphones. Alltså inga konstiga skruvar eller lim ska göra det svårt, utan vem som helst ska kunna byta ut batteriet själv.

Det här gäller även laptops och bärbara spelkonsoler som vi har skrivit om tidigare. Kravet som införs till 2027 kommer att gälla alla telefoner som säljs inom EU. Hur tillverkarna löser gåtan med att göra telefonerna lika skyddade mot damm och vätska får vi se då.

Via: Android Authority

Fatta i vilken värld dessa EU-byråkrater lever i. Sitter där med sina Nokia-mobiler från 2005 och 17” laptops med inbyggd diskettläsare.

Hur många försök har det gjorts med mobiler med utbytbara batterier? Vilken framgång har det varit? Hur många här - förutom en eller två entusiaster - har köpt en sådan mobil och sedan bytt batterier?

Ibland är det bättre att ge fan i att reglera och låta marknaden sköta standards. Undrar hur Europa sett ut om EU valt standardisera på Philips 2000-videoformatet? eller på Compis-datorn? Eller på Minitel? Eller på USB Micro som var uppe på tapeten bara för några år sedan? Vad blir nästa steg? Vi måste kunna byta ut kamera? Ljudchip? Processor?

Notera att alla större biltillverkare i USA nu byter till Teslas kraftfulla och smidiga laddkontakt NACS helt enkelt eftersom den är bättre än whatever-CSS som byråkrater tagit fram.

3 gillningar

Det är ingen direkt skillnad på NACS och CCS rent prestanda mässigt... Men som du säger är själva sladden i sig smidigare...vilket också betyder att den inte kan vara så lång eftersom det inte finns kylning i den.

Men detta beslut med att kunna byta batteri tycker jag ändå det finns en bra idé med. Min förra privata laptop fick jag lägga undan för batteriet svällde och det var i princip omöjligt att byta batteri på den.. så köpte ny laptop...även fast den gamla fungerade klockrent.
MEN.. Jag tycker det ska vara någon annan "regel" som säger att man ska kunna byta batteri på service ställen. För vissa laptops/telefoner går det inte.

Blir ju en viss skillnad om alla telefoner har utbytbara batterier eller om det bara finns på nischade modeller som i övrigt inte uppfyller förväntningarna. Oftast är det ett trött batteri som är största orsaken till att folk byter bort en telefon.

På den tid utbytbara batterier var vanligt var telefonernas livslängd oftast kortare än batteriets. Så är det inte längre, nu är det batteriet eller mjukvaran som i regel sätter stopp först om vi pratar äldre flaggskeppstelefoner.

3 gillningar

Fast ett undantag är väl att om produkten är vattentät så är det ok om batteriet inte går att byta?

Du verkar hata öppenhet på något konstigt sätt, grattis ändå, applåder, eller inte.

Nej, tvärt om. Att byråkrater i Bryssel ska bestämma över vad jag tillåts använda har inget med öppenhet att göra.

Det är inte så många år sedan Statskontoret förbjöd svenska myndigheter köpa Mac eftersom dessa datorer saknade diskettenhet.

2 gillningar

Jag vill minnas att de utbytbara batterierna till mina första smartphones blev allt svårare att få tag på när telefonen varit ett par år på marknaden.

Jo.. Fast det var också på den tiden det var special laddar för varje ny telefon man skaffa....

Det är inte den typen av batteribyte de bestämt om. Men det får inte vara limmat och kräva specialverktyg som i många fall idag.
Tycker det verkar vara ett bra och genomtänkt beslut.

1 gillning

Hur funkar det idag om man väljer att byta batteri i sin iPhone hos Apple? Jag vet vad det kostar, men byter de själva batteriet, eller får man helt enkelt en utbytesenhet?

På Macforum, som är auktoriserade, kan man bland annat byta skärm och batteri samma dag. Så där får man i alla fall inte en utbytesenhet.

3 gillningar

Sak samma när jag gick till Elgiganten som erbjöd auktoriserad service.

1 gillning

Riiiiktigt så var det ju inte.

Diskett var ett krav på upphandlingen (detta var ju år 2003) och Apple missade det. De försökte lämna in en uppdaterad upphandling men då var det försent.

Vad är fel i: ”Det är inte så många år sedan Statskontoret förbjöd svenska myndigheter köpa Mac eftersom dessa datorer saknade diskettenhet.”?

Men visst, jamsa ni med byråkraterna. Jag tror det är en farlig utveckling låta Bryssel bestämma mer och mer över våra teknikval.

Ja de förbjöd ju inte, de bara tog inte med dem i ramavtalet. Apple hade aldrig funnits med tidigare heller. Men det var ju första gången Apple försökte.

Det är ju "marknaden" som satt oss i en situation med limmade batterier, hårdvara som kräver speciella verktyg eller en verklighet där i princip allt (till och med Apples övriga produktutbud) utom iPhone och AirPods använder USB-C.

Visst kan man med rätta rikta krikik mot Bryssel, men samtidigt känns det naivt att tro att kommersiella techbolag i Silicon Valley alltid står på konsumentens och miljöns sida?

4 gillningar

När det begav sig så har jag bytt batteri i flera mobiler. Framförallt gick utvecklingen framåt så man köpte ett nytt batteri med högre kapacitet. Köpte även till adapter för trådlösladdning som man gömde under baksidan. Men är detta verkligen en försämring såvida det inte påverkar IP klass. Men kan man vattenskydda vikbara enheter så fixar nog tillverkare detta med (inklusive Apple :wink:)

Jag tror vi tänker på olika eror. Mina första smartphones var Galaxy S2 och S4. De hade utbytbart batteri och mikro USB.

1 gillning

11 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Flams och trams