Under 2022 lyckades Tesla för första gången med att tillverka över en miljon bilar på ett år.
Tesla redovisade årets fjärde kvartal och kunde stoltsera med rekordsiffror. 439 701 bilar producerades och 405 278 bilar levererades under fjärde kvartalet 2022. Totalt under 2022 så tillverkades 1,37 miljoner bilar, en ökning med 47 procent från förra året.
Leveranser slutade på 1,31 miljoner bilar vilket är en ökning med 40 procent från förra året. Teslas Model Y och Model 3 stod för majoriteten av leveranser med över 1,3 miljoner bilar.
Det är väl ungefär som med Netflix, de var tidigt ute och hade en stor fördel som nästan var ensamma med streaming. Sen kom HBO, Disney, Apple TV+ etc..
Konkurrensen blev tuffare.
Tesla är i ungefär samma sits, tidigt ute och fick ett försprång.
Men sen kommer Volvo (Polestar), Audi, BMW med flera och knappar in.
Inte för att Tesla går i konkurs på så sätt. Men deras guldår kanske är över. De andra tillverkarna gör att det blir tuffare för ett märke att dominera.
Jag tror det är även andra faktorer som kommer att avgöra. Tesla har ett rätt glest nät av återförsäljare/verkstäder jämfört med andra tillverkare som har sålt bilar i decennier. Exempelvis VW.
Det tror jag kommer betyda mycket, man kanske vill se och provköra sin elbil i orten man bor i.
Byta in sin gamla bil också.
Det är en sak att köpa en mobiltelefon online, men bilar är en annan sak:
Jo fast de tillhör ändå Volvo koncernen.
Affärsmodellen för biltillverkare hittills har varit att ha fristående partners som säljer/servar bilarna, man sprider riskerna så att säga. Men Tesla skulle ha hela kakan själv. Blev för dyrt.
Kan tänka mig att Polestar i framtiden kanske visas upp i lokaler hos Volvo handlare. Eller att man kan serva dem där.
Det har alltid varit lite av akilleshälen med Teslas affärsmodell som exempelvis Bob Lutz har sagt.
Ja fast om jag vill byta in min Kia mot en Tesla, tar de emot den i ett showroom? Jag måste antagligen sälja den själv först och sedan köpa en Tesla. Blir ett extra steg.
Serva elbilar är väl dock en rätt skum grej. Du behöver inte serva en Tesla. Däremot kan det vara klokt att byta filter och lite så, antingen själv eller få hjälp.
Polestar har sina Polestar Spaces. Servar gör man hos Volvo. Man hämtar sin Polestar hos Volvo. Vill man byta in sin gamla bil så kan man göra det hos Volvo när man hämtar sin Polestar.
fast det där är tokigt att Tesla pushar på att drras bilar inte behöver service.
Det kan vara flera saker som kan vara bra att kolla någon gång om året. Som bromsar och broms olja.