Det blev ett rekordår för Tesla med 1,37 miljoner bilar

Från sajten:
image

Under 2022 lyckades Tesla för första gången med att tillverka över en miljon bilar på ett år.

Tesla redovisade årets fjärde kvartal och kunde stoltsera med rekordsiffror. 439 701 bilar producerades och 405 278 bilar levererades under fjärde kvartalet 2022. Totalt under 2022 så tillverkades 1,37 miljoner bilar, en ökning med 47 procent från förra året.

Leveranser slutade på 1,31 miljoner bilar vilket är en ökning med 40 procent från förra året. Teslas Model Y och Model 3 stod för majoriteten av leveranser med över 1,3 miljoner bilar.

Via: Allt om elbil

Tyvärr verkar börsen inte tro att framtiden är så ljus för Tesla just nu.:grimacing:

Undra hur stor del av det beror på Musks fokus på Twitter och allt mer tydliga politiska ställningstaganden.

Carl Pei (Nothing) tror att 2023 blir året då andra biltillverkare kommer ikapp Tesla:

Sen är Elon Musk rätt splittrad med olika påhitt. Lär inte hjälpa Tesla.

Jag skulle tro att ganska mycket tyder på det.
Tesla har ju tappat rejält sedan han satte klorna i Twitter.

Kan vi definiera vad "komma i kapp" innebär? :slight_smile:

Det är väl ungefär som med Netflix, de var tidigt ute och hade en stor fördel som nästan var ensamma med streaming. Sen kom HBO, Disney, Apple TV+ etc..
Konkurrensen blev tuffare.

Tesla är i ungefär samma sits, tidigt ute och fick ett försprång.
Men sen kommer Volvo (Polestar), Audi, BMW med flera och knappar in.

Inte för att Tesla går i konkurs på så sätt. Men deras guldår kanske är över. De andra tillverkarna gör att det blir tuffare för ett märke att dominera.

Skulle säga att om man inte är intresserad av bil som teknikplattform så är de flesta biltillverkare sedan länge förbi Tesla :slight_smile:

Jag tror det är även andra faktorer som kommer att avgöra. Tesla har ett rätt glest nät av återförsäljare/verkstäder jämfört med andra tillverkare som har sålt bilar i decennier. Exempelvis VW.
Det tror jag kommer betyda mycket, man kanske vill se och provköra sin elbil i orten man bor i.

Byta in sin gamla bil också.

Det är en sak att köpa en mobiltelefon online, men bilar är en annan sak:

Polestar säljer sina bilar endast online.

De bygger dock upp showrooms i rasande takt.

Jo fast de tillhör ändå Volvo koncernen.
Affärsmodellen för biltillverkare hittills har varit att ha fristående partners som säljer/servar bilarna, man sprider riskerna så att säga. Men Tesla skulle ha hela kakan själv. Blev för dyrt.

Kan tänka mig att Polestar i framtiden kanske visas upp i lokaler hos Volvo handlare. Eller att man kan serva dem där.

Det har alltid varit lite av akilleshälen med Teslas affärsmodell som exempelvis Bob Lutz har sagt.

Ja fast om jag vill byta in min Kia mot en Tesla, tar de emot den i ett showroom? Jag måste antagligen sälja den själv först och sedan köpa en Tesla. Blir ett extra steg.

Syftade på Polestar :slight_smile:

Serva elbilar är väl dock en rätt skum grej. Du behöver inte serva en Tesla. Däremot kan det vara klokt att byta filter och lite så, antingen själv eller få hjälp.

1 gillning

Självklart, men inga bilnasare där.

Polestar har sina Polestar Spaces. Servar gör man hos Volvo. Man hämtar sin Polestar hos Volvo. Vill man byta in sin gamla bil så kan man göra det hos Volvo när man hämtar sin Polestar.

Bromsar och andra slitagedelar är rätt så bra att serva. Spolarvätska sköter jag själv dock. :slight_smile:

Hehe nej verkligen inte. Rätt nice.

Det finns även andra varianter. Du köper tex Mercedes direkt från generalagenten - däremot får ÅF kickback om du går via dem.

fast det där är tokigt att Tesla pushar på att drras bilar inte behöver service.
Det kan vara flera saker som kan vara bra att kolla någon gång om året. Som bromsar och broms olja.

1 gillning