Sneakers

Inget är klass som Adidas Originals, har också en speciell fäbless för just Spezial.

PS. Det heter trainers. Sneakers är något som kvinnor har :slight_smile:

Adidas Spezial är ju flera nivåer bättre än Stan Smith helt klart.
Vad har du fått det ifrån att Sneakers är det kvinnor bär.
Trainers, Sneakers, Kicks, Joggers, Sneaks, Takkies.
Same Same. :heart_eyes:

Nope. Inte samma. Bara jänkare som säger sneakers till trainers för män :slight_smile:

I övrigt har du rätt, Spezial är riktigt fina. Jag har ett 20-tal sådana, omkring 100 par Adidas Original-trainers totalt.

1 gillning

Aldrig hört talas om, har du någon källa för att sneakers i Sverige skulle betyda något som kvinnor har?

Ordet härstammar ju från ordet “sneak” och att man nästan ljudlöst kan ta sig fram tack vare gummisulan.

Är det ingen som säger ”gympadojor”? :nerd_face:

3 gillningar

Trainers e en vanlig term i usa , mera vanligt där än här skulle ja säga :man_shrugging:t2: ( här kallas väl allt sneaker) …

1 gillning

Ja varenda butik kategoriserar det som sneakers.

1 gillning

Japp så är de

Those who are in the know, they know :slight_smile:

Varenda butik? Då måste du väl tala om mainstreambutiker i Sverige?

Yup, inte sett en skoaffär online som inte har en kategori för sneakers.

Hittat en åt dig: https://www.nybrotoffeln.se/

Jag har varit inne på Sneakers sedan 30 år tillbaka och aldrig hört att det är någon skillnad dam och herr.
Kolla på Sneakersnstuff. När dom började kränga dojjor var det väldigt ovanligt med dammodeller.
Samma med Caliroots och Shelta här i Sverige.
Går du utomlands som London som jag var i mycket i början av 90-talet fanns det heller ingen uppdelning på namn.
Så kom gärna med lite fakta var du har hört att det du påstår.

1 gillning

Vanliga svenska mainstreambutiker har ingen koll :slight_smile:

Men det säger ju inget om att Trainers är för män och sneakers för kvinnor.:man_shrugging:

1 gillning

Vi pratade ju om Sverige nu, inga av de där butikerna är ju svenska? Eller?

Blir ju lite nyfiken. Samlar du bara på Adidas Originals eller andra märken eller modeller också.

Vilka vi? Jag har talat om uttrycket, inte om specifika länders butiker. Visade bara exempel på de som vet hur man benämner dem korrekt :slight_smile:

Personligen så köper jag aldrig trainers i Sverige. Nästan inga svenska butiker har rätten att sälja trainers från Adidas ”A-hylla”.

Jag tror jag har kommit något på spåren. Dom flesta du länkat till är väl Brittiska sidor?

1 gillning

Nej, det beskrev jag tidigare - those who are in the know, they know :slight_smile: