Delat bildbibliotek i iCloud

Hej,
Någon som testa att ha delat bibliotek via Icloud? Verkar vara en ny funktion eller i alla fall såg jag själv den av en slump nyligen när jag gick in i iCloudinställningar.

Undrar om detta är funktionen jag efterfrågat att ha ett bibliotek för familjen? I alla fall att jag och min fru delar bibliotek? Någon som testat och vet exakt hur det funkar med vad som blir delat, vad som är eget? Verkar som att man kan välja på något sätt. Men vågade inte slå på funktionen då jag vid en snabbläsning såg att mitt bibliotek försvinner. :man_shrugging: :thinking:

Ställa in eller ansluta till ett delat iCloud-bildbibliotek i Bilder på iPhone - Apple-support (SE)

verkar som det kom i IoS 16 redan, iCloud Shared Photo Library: Everything You Need to Know - MacRumors

Använder tydligen detta när jag kollar enl. inställningarna (och bilderna markeras med en delasymbol) men mina familjemedlemmar ser inte mina bilder. Har dock inte orkat felsöka så ser gärna också tråden få lite kunnigare svar… :crazy_face:

Du måste bjuda in familjen.

Vi använder det i vår familj. Det skapas ett delat album och allt som man fotar med delat-symbolen påslagen hamnar i det biblioteket.
Dottern brukar ha det avslaget och sedan lägga till bilder i det delade biblioteket om vi gjort något tillsammans där hon tagit bilder som hon vill dela.
Tycker det fungerar bra, frugan framkallade endel bilder till jul för att ger till mormor och farmor, nu hade hon de flesta av mina familjebilder i det delade biblioteket. Tidigare år har hon gått igenom min telefon/iPad efter bilder att framkalla men nu hade nom alltså tillgång till dessa direkt i det gemensamma biblioteket.

3 gillningar

Jag har aktiverat detta också och kört några veckor med detta. Riktigt smidigt.
En sak jag inte fått kläm på är att om man skapar ett album så verkar det inte funka att välja om det ska vara för en själv eller synas i det gemensamma biblioteket. Verkar som man måste använda delade album, vilket jag tycker är lite dumt att jag måste bjuda in istället för att även album hade kunnat vara gemensamma eller ej baserat på ett val.