Dela med dig av dina roliga/smarta automationer i Homekit

  • Godmorgon, tänder lampor, startar lite radio i köket
  • Godnatt, släcker de mesta (har blöjbytarbelysning), stänger av tv, sonos osv
  • Lämna hem, typ som godnatt med lite andra lampor på. Stänger av elvärmen i badrum
  • Kom hem, tänder lite, slår på elvärmen i badrum

Sen har jag 3 st special

  • tänd bara till 5% på natten men 60% på dagen vid rörelse i badrum, släck till 1% på natten 0% dagen.
  • fulsänkarn på golvvärmen, ställer om offset på temperaturen om någon ändrar för mycket eller elpriset är för dyrt
  • fulsänkarn 2 på alla taklampor, sänk sakta till 70% sällan man behöver mer
2 gillningar

Jag har en Aqara dörrsensor på badrumsdörren. Och när dörren stängs så tänds lampan på Aqarahubben i köket och lyser rött. Då ser jag från hemmakontoret om det är upptaget eller om jag glömt öppna dörren så katten kommer åt lådan.

Sen har jag en Flicknapp på Moccamastern som startat en timer på 40min på min telefon så jag kan gå och sätta igång den igen om det finns kaffe kvar efter inbyggda timern gått ut.

En vibrationssensor i brevlådan så jag vet när posten kommit.

På sommaren har jag en örtträdgård som vattnar sig själv vid behov med Gardenasensorer och vattenkontroll.

4 gillningar

Trippel tryck på Fibaro brytare i köket startar https://music.apple.com/se/album/the-imperial-march-darth-vaders-theme/1375815586?i=1375815602
i närliggande Sonos,

Sen 10 sekunder in i låt rullar Roborock s7 ut från sin gömma under kökssockeln!

Kanske inte så cool Automation, men nödvändig! :heart:

9 gillningar

Jag ogillar hue-appen med men eftersom denna automatiseringen inte fungerar klockrent i homekit så väljer jag att köra den här istället

2 gillningar

Har du skurit ur en port för den i sockeln eller öppnas en lucka? :nerd_face:

Var tänkt att fixa en garageport, men inte orkat/ kunnat prioritera den funktionen!

1 gillning

Ser bara den här lösningen framför mig annars! :stuck_out_tongue:
bild

2 gillningar

Jag kör också min rörelsesensorer i Hue-appen för belysningen i badrummen. :+1:t3:

1 gillning

Den är klart cool, ser det stora kreativa värdet där i själva skapandet :slight_smile:

Hur styr du det fetstilta ovan i HomeKit?

@bjorsi @Hakan_Ander

Vad använder ni för armaturer i badrummet som ni kan styra i HomeKit?

För min del är det bara Hue spotar i taket.

1 gillning

Har 3st hue gu10 spotlights i en ikeaarmatur

1 gillning

Vill man ha funktionen så får man bita i sura äpplet.

Det kunde ju tänkas att det går att lösa på andra sätt också :slight_smile:

4 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Home Assistant-tråden

3 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Google Home mini + Home Assistant = HomeKit?

Det där vill man ju se ett klipp på

Återkommer!

1 gillning

Väldigt användbara saker. Hur/var har du satt upp automatiseringen för uppläsning av väder och skolmat?

Allt via Google eller även HA inblandad?