Defekt iMac 2007

Innan denna går till skroten (gör ont i hjärtat att slänga en Mac) så tänkte jag bara kolla om någon vill ha en iMac från 2007?
Den fungerar med OS X El Capitan – Men bara om man startar utan tillägg.

Och ja, jag har testat med helt nytt fräscht system. Men bilden blir svart eller vit efter omstart beroende på hur länge man väntar. Sannolikt någon drivare som kallar på något i GPU:n som har ballat ur efter tidens tand.

Nåväl, finns att hämta i Borås, om man svarar innan den 15 Juli. Annars blir det återvinningscentralen. Tangentbord och mus följer inte med.

:stuck_out_tongue:

Förmodligen grafikkortet som gett upp, vanligt på dom där.

Jag vill minnas att gpu-problemen började först 2011, och höll på till 2015ish. Har bråkat en hel del med iMacar med dåliga grafikkort. :crazy_face:

Men jag kan minnas fel ang årtalen...

Min kära iMac 27" från 2009 dog grafikkortsdöden, så det är nog ett rätt långdraget problem.

Min iMac 2009 (27-tum) hade samma problem, 10 minuter på 200 grader i ugnen löste det.

1 gillning

Gjorde du lasange av den? :joy:

Knaperstekt imac-aroni

Det var nog bara 27":arna som drabbades av problemet som räddas genom ugnsbakning (har räddat några stycken själv). :thinking:
Detta är 24".
Men om någon vill prova, så är det bara att hämta. Själv orkar jag inte besvära mig med det längre.

Men WTF, hittade denna annonsen: Apple iMac A1225 Early 2009 24-inch | Köp på Tradera (634085954)

Hur i h*e tror man att någon betalar 1.900,- spänn för den maskinen!? Är ju inte rimligt. :rofl:

Har en 2017, som jag har vägrat sälja. Får ju inte ens ut värdet av den fina 5k skärmen :rofl:

Nu funderar jag på jag inte ska ha den i köket som frukost tv…

2017?
Nästan ny i min värld.

2 gillningar

Mm är fortfarande bra, framförallt skärmen. Men jag gjorde misstaget att köpa den utan att först kolla om den kunde användas som extern skärm. Vilket jag tog förgivet. Men det gick ju inte. Behövde ny mbp som var från 2012, som blivit rätt slö i många appar. Så köpte ny 2022, det kändes som en bra livscykel, + att jag fort använder den ibland till enklare jobb.

Så planen var när jag köpte iMacen att kunna ha den som 5K extern skärm till min nya mbp några år senare istället för att behöva köpa ny 5k skärm. men Upptäckte då att det inte gick…. Så blev 2st 28” mateview istället till mbp:n.

Apples Studio Display är för dyr.

Och nu kan jag nog aldrig gå tillbaka till 16:9.

3:2 är ett fantastiskt format. Som en stor iPad eller stor Macbook, mer fyrkantig och mycket mer arbetsyta på höjden.

Så nu bara står den där…