Debuterar som föreläsare - Tips och råd?

Imorgon ska jag föreläsa för första gången och det ska erkännas att det börjar bli lite nervöst.
Ska prata inför ett 30-tal personer i ca 2 timmar.
Jag är trygg i ämnet och jag har noggrant förberett min PowerPoint och jag har tränat och repeterat i snart två veckor.
Men är det något särskilt man bör tänka på? Någon som sitter på lite allmänna tips och råd?

1 gillning

Framförandet är ofta mycket viktigare än vad de flesta tror. Ofta vinner man många gratispoäng på att visa att man förstår sin publik. Är det barnmorskor så är det bra att lägga in vissa referenser så att de känner igen sig, är det brandmän, pensionärer eller presidenter så gäller samma med med olika referenser så klart.

Alltid bra med en kul, oväntad eller spännande inledning. Alltid bra att driva med sig själv, särskilt i Nordeuropa men inte i Asien.

Då det är en dag kvar kanske du mest ska vara trygg i dina förberedelser dock. Sedan väldigt ärlig mot dig själv i lärandet efteråt. Inte dissa för mycket, men inte heller släta över.

Till sist, tänk noga igenom hur du tar dig dit, vad du gör stunden innan. Gå på toa, kolla tekniken, se till att det du behöver finns på plats.

Jag har hålla 100-tals, kanske ööver 1000 föredrag och tal, på svenska och Engelska, i Sverige och runt om i världen så vill du bolla något speciellt så kan jag nog ge min syn på det. Men till slut måste en god föreläsare eller talare hitta sin stil.
Jag skulle också kunna ge ett antal anekdoter där saker inte gått som det var tänkt för att pigga upp, men det kanske är bättre efteråt..:sweat_smile:. Allt från när jag tappade talet ned i en golvspringa till när jag skulle delta på ett möte i FN och det blev fel i registreringen så jag fick en mycket hög titel från Vatikanen..:joy: I det senare tog jag upp vikten av sexualundervisning och preventivmedel. Det blev en del uppmärksamhet då jag hade presenterats med titeln från Vatikanen...

8 gillningar

Men shit! :laughing:
Ja, jag har satt av ca 40 min till förberedelse på plats. Jag är lite rädd att jag har skrivit för mycket stödanteckningar och att jag kommer att förlita mig för mycket på dem.

De där anekdoterna vill jag höra mer av :blush:

@johanhoerberg Kör hårt, lycka till!

1 gillning

@xms67 har ju en jäkla erfarenhet.
Själv håller jag endel föredrag/kurser och det jag brukar tänka på är att vara lugn, hellre stanna upp och tänka till en liten stund än att bara prata på eller försöka hitta orden. Ta en mun vatten och samla tankarna om det låser sig.
Fråga om du blir osäker på om alla hänger med eller påminn deltagarna ibland om att ställa frågor (om det lämpar sig).
Jag brukar dra någon anekdot efter ett tag för att lätta upp stämningen lite. Men det får man ju känna sig för om det passar.
Då ”mina” deltagare är inom olika befattningar så brukar de få presentera sig så får jag en känsla för vilken nivå jag ska lägga mig på. Det kan vara en balansgång mellan att hålla en tillräckligt låg nivå utan att hälften somnar för att det är gammal skåpmat.
Är det samma bakgrund på deltagarna så precis som @xms67 såger så är det bra att ”prata med bönder på bönders vis”, det skapar förtroende och visar också att man förstår och är insatt i deras situation.

Sen såklart så är det jättebra att verkligen tänka på att inte ge ifrån sig så mycket öööhhhh ljud :grin:

Sista spontana tanken som jag redan tror du bemästrar är att öva in så att man håller tiden. Det är särskilt viktigt att man inte drar över tiden. Hellre 10min kvar på ett tvåtimmarspass så att det finns lite tid till frågor.

4 gillningar

Kom på en sak. Spela in dig själv. Det är bästa sättet att få koll på det @Sledde är inne på om ööö, öööhhh och äää-ljud. Eller liksom och andra onödiga ord. Hjälper dig framåt.

3 gillningar

Tack hjärtligast för tipsen. Återkommer om jag kraschade totalt eller inte. :grin:

7 gillningar

Känner du att det börjar gå åt skogen så kör helikoptern, lite beroende på publiken.

Lycka till!

3 gillningar

Nu inser jag att jag är sen på bollen men jag fick lära mig en regel för länge sedan som är lätt att komma ihåg när det gäller PP-bilder.
Tänk på sex!!
Aldrig mer än 6 punkter per bild
Max 6 ord per punkt

Det är lättare att tänka på sex än att följa regeln🤪

2 gillningar

Bra tips ändå. :laughing:

Det gick bra. Var lite nervös i början men det släppte ganska omgående. Fick bra feedback efteråt. Tack för hejarop och peppande. :grin:

10 gillningar