De här AI-funktionerna ryktas Apple visa upp på WWDC

Från sajten:
image

WWDC är inte långt bort nu och Bloombergs Mark Gurman har i sitt nyhetsbrev berättat lite om Apples planer inom segmentet AI.

Enligt Gurman kommer Apples fokus på WWDC att vara AI, där AI ska lösa praktiska saker i deras mest populära appar. Vi kan bland annat förvänta oss bättre bildeffekter och bildredigering med hjälp av AI, textöversättning av röstmeddelanden, föreslagna svar i SMS och e-post, automatiska förslag på emojis baserade på meddelandets innehåll, bättre webbsökningar i Safari, snabbare och mer träffsäkra svar i Spotlight, en mer naturlig Siri (det tror vi på när vi ser det), smarta summeringar av missade notiser och bättre utvecklingsverktyg för Xcode.

Utöver detta påstår Gurman att vi kommer kunna flytta ikonerna på vår iPhone precis som vi vill och inte längre behöva anpassa oss efter rutnätet som funnits sedan den första iPhone-modellen. Det kommer även att vara möjligt att byta färg på apparna, så att man till exempel kan göra alla sina sociala appar som Facebook, Instagram och TikTok blåa, medan till exempel alla finansiella appar kan vara gröna. Om Gurman har rätt återstår att se den 10 juni när WWDC drar igång.

Källa: Bloomberg

1 gillning

Kan inte AI fixa så att de finansiella apparna är gröna eller röda berode på om det går upp eller ned :slightly_smiling_face:

4 gillningar

De ska lära Siri vad upp och ned är först.

Häcklande samsungfanboys om 3.. 2.. 1..

Plus och minus hade också varit bra.
”Det är sju grader utomhus!”
Hej Siri, är det sju grader varmt eller kallt ute?
”Det är sju grader utomhus!”

1 gillning

Bara dom inte sätter en göteborgare på den uppgiften. Dom säger ju upp och ner på :joy:

Det vore himla roligt om Apple får till det här med AI. Självklart är det väl mest marginella tjänster nu i början. Men tänk vilken grej om Siri börjar funka lite så där i alla fall.

Tror vi kommer bli besvikna jämfört med allt annat som finns där ute och Apple kommer fortsatt att ligga bakom konkurrensen så länge de gör allt lokalt på enheten. Är både positivt och negativt med det.

2 gillningar

Tror du har rätt.

1 gillning

Funderade lite imorse på vad jag skulle vilja att Apple gör inom AI/LLM och kom fram till att det jag skulle vilja ha är (ingen aning om det är tekniskt möjligt):

• En 'lokal' LLM som vet allt om det jag har på telefonen/datorn/iCloud-konto, vilka är mina vänner, när mejlar eller messar jag dom, vad finns i min kalender, vad skriver jag i Notes, vad tar jag bilder på etc. (Man kan sen utöka det men tredjeparts-appar så den också vet vad jag läser på Twitter, Reddit etc.)

• Att kunna konversera med den LLM:n som en konversation: "vad var det för låt jag lyssnade på igår vid lunchtid, du vet den med den blonda tjejen som också sjunger Party in the USA..."

• Att den LLM:n kan ge förslag och påminnelser: "det är Mors dag idag och du har inte ringt din mamma än, vill du göra det?"

• Ovanpå det lägger man det som redan finns idag genom ChatGPT, MS Copilot etc. en mer global internetdriven "smart" sökmotor i konversationsstil.

4 gillningar

Jag kan fixa en som alltid visar grönt för aktier som man satsar i stora företag och misnt 10 år. :crazy_face:

Jag skulle vara glad om de kunde fixa att hantera minusgrader korrekt i sina widgets.

Och att använda ett minustecken istället för ett tankestreck... (så att minusgrader under -9 ryms att visas på skärmen)

Det är väl den där integrationen mellan alla delar av din telefon/dator som apple brukar vara jäkligt duktiga så man hoppas på.

1 gillning

Tänker att en del Ai kommer ske lokalt, annat inte. för att behålla säkerheten/integriteten.

Jag är rätt övertygad om att de kommer göra något som kommer fungera riktigt bra iaf, men kanske kanske ligger efter rent "tekniskt".

Spännande! Inte långt kvar.

1 gillning

Ja, precis så är det ju. Det känns lite som om det bara är Google och Apple, möjligtvis Microsoft, som kan uppnå det.

Vi har ju våra liv på våra devices men än så länge har kontexten saknats.

1 gillning

Intressant intervju med BofA

1 gillning

Google låter Gemini genomsyra hela workspace / gmail mm och Android.

Microsoft låter Copilot genomsyra hela Windows med speciella PC (Copilot +PC) och 365 sviten även på mobiler

Apple har ju otroligt många iPhones men hur många som har Mac använder enbart Apples motsvarande mjukvaruportfölj egentligen?

Google workspace och 365 måste ju vara otroligt dominerande

Blir mycket intressant att se Apples AI strategi jämfört med marknaden

Tex Uddevalla kommun, Kry och Linköpings universitet har ju implementerat Copilot i organisationen med mycket gott resultat

Och detta är i lilla Sverige

1 gillning

Fördelen som apple har är att många har flera apple enheter. Laptop, ipad,iphone, högtalare etcetcetc.

Gemeni är riktigt bra, men den kan inte göra så mycket mot min andra windows laptop tex
Eller skicka en bild till alla i familjen eller i en chatgrupp. Kan ens copilot det?

Men de flesta måste ju ha en iPhone tex från jobbet men man kör 365 på Mac eller PC. Då är ju så småningom Copilot viktig även på iPhones. Sedan är ju frågan om uppdelning av konsument AI och business AI eller om det blir ett och samma

förstår helt vad du menar. Men man måste nog fråga sig vad man som svensson vill ha AI till. Jag skulle uppskatta mer saker som kan göra min vardag lite lättare.

"Can you send this picture to my family group"
"Please download season 4 of X to my ipad"

Eller att AI vet att du ska flyga i morgon och frågar om den ska laddaner X antal avsnitt av en serie så du har den offline på din ipad.

Det är sådana saker jag skulle vilja se. Det är egentligen inte så komplicerat och borde redan idag vara inom ramen av vad Siri/cortana/GA ska kunna göra. Det är väl någon integration i appar som behöver göras...eller om AI förstår hur den öppnar netflix och väljer att ladda ner filmer.

4 gillningar