De-amerikanisera sig digitalt

USA går åt helvete så är inne på att göra mig av med amerikanska digitala tjänster man använder.

Hittade denna site och har börjat gå igenom tjänst för tjänst, men det finns så många.

Någon som gjort detta redan? Någon som hittat en bra prisvärd tjänst för mail/kalender/molnlagring framförallt? Eller olika leverantörer för ändamålen?

Kan hosta allt själv såklart, men helst inte. :slight_smile:

4 gillningar

Proton

2 gillningar

Jepp, det är helt klart ett bra alternativ (kanske det bästa för pengen totalt sett). Har kört det förut med custom domains etc.

1 gillning

Jag använder faktiskt inte så många amerikanska tjänster som tur är. Tror det bara är Amazon. Min mail ligger i Danmark hos One.

Jag hostar dock nästan allt själv. Mitt OS har US som språk dock, kanske byta till svenska på det?

1 gillning

Där går gränsen, kommer aldrig byta UI till svenska på något. :joy:

2 gillningar

Hostar en hel del själv idag redan med ett par Synology NASar (och andra lösningar) för molnlagring/foton etc så det skulle det bara behövas en backup till en molnlagring för lite extra säkerhet av datat.

Proton kanske är det bästa alternativet som helhetslösning för €120/år. Verkar ganska svårslaget.

1 gillning

Jag löste min offsite backup med en krypterad SSD hos familj. Händer nått här så blir det inte mycket jag förlorar.

Jag funderar dock att skaffa någon lösning på ett moln också. Proton + lite andra ställen har jag kikat på.

1 gillning

För ett par år sen kollade jag om det gick att få över alla bilder från iCloud till en NAS, men då gick det inte. Det enda sättet var att ladda ner allt till en Mac, och då behövde man en jättestor SSD vilket hade blivit tokdyrt.
Jag vet att det går att exportera och hålla på med tredjepartsappar, men det måste ju funka smidigt om det ska funka för hela familjen.
Nån som vet om det går idag, att göra backup av iCloud-bilder direkt till en Nas?

privacy.apple.com kan du välja att ladda ner valfri data. Bara kryssa i det du vill ha och sen välja i hur stora filer du vill ha det uppdelat i. Det kan ta några dagar innan du får länken för nedladdning. Då kan du ta hem det på valfri enhet och sen lägga in på NAS.

2 gillningar

Kör med UK English istället?

1 gillning

NASen har förmodligen en egen app som kan synka från telefonen. Synology har det, Synology Photos.

Du kan göra en take-out från Apple också för att få ut allt därifrån. Som @Yoke skriver.

Grejen är att de flesta bilderna inte finns direkt på mobilen, utan ligger i iCloud. Så när Synologys app försöker hämta dem måste den först ladda ner allt till mobilen – annars kan de ju inte synkas till NAS:en. Och det går ju inte riktigt, mobilen blir ju full.

Jag är lite tveksam till om Synologys app är tillräckligt smart för att hantera det här på ett smidigt sätt.

@Yoke förslag, att manuellt ladda hem alla bilder själv, funkar ju såklart. Det hade kunnat vara ett kul projekt, men det blir rätt bökigt i längden och kräver att man är lite nördig, inget jag direkt kan få min fru att sätta sig med.

Det jag egentligen skulle behöva är att NAS:en själv kan synka direkt mot iCloud. Men vad jag vet så går inte det i dagsläget.

Synology-appen laddar upp bilden till NASen när du tagit en bild, precis som iCloud. Vad telefonen/iCloud gör därefter påverkar inte det som hamnat i NASen.

En take-out behöver man bara göra en gång för att få ner hela sitt arkiv med bilder, ladda in dessa i Synology Photos, klart.

Synka direkt mot iCloud går också, men är lite mer komplicerat. Behövs dock inte med det jag angett ovan angående appen och en take-out.

1 gillning

Nu börjar det bli lite intressant… Så Synologys app kommer alltså inte gå bananas och börja ladda ner alla bilder från Bilder appen, utan bara synka nya foton?

Yes, precis. Tror du kan välja det i appen. Var ett tag sen jag installerade den. :slight_smile:

edit: Jag minns rätt.

2 gillningar

Jag funderar på varför man skulle tanka hem allt från iCloud och lägga det på en NAS. Risken att något skulle hända med iCloud och att all data försvinner känns ändå ganska liten. Som en form av bojkott är det kanske inte så effektivt heller, eftersom jag fortfarande behöver iCloud för att min iPhone ska fungera smidigt. Och NAS-enheter är ju ofta också från amerikanska tillverkare. Möjligen om det skulle hända något i stil med att amerikanska tjänster blockeras, men det känns ändå ganska osannolikt, eller?

Jag kör icloud sync direkt till vår server och kör Immich som är galet bra! Men krävs en container via docker. (Din Pi fungerar för det :wink: ) Man behöver göra en auth typ varje månad eller varannan minns inte riktigt, men jag har det till en telegram bot och får meddelande och kör auth via den, annars måste man göra det via terminal.

Mycket billigare för oss än att köpa mer icloud. :slight_smile:

2 gillningar

Om det är någon som kör cloudflare så är Pangolin en bra ersättare :slight_smile:

1 gillning

Låter coolt, men jag fattar knappt något av vad du skrev. :wink:
Om du orkar, skriv gärna ner vilka verktyg du använder och vad du uppnår, så kan jag och min chatbot nog fixa konfigurationen.

2 gillningar