Datorn har börjat ”durra” av laddningen?

MIn MBP har börjat durra(det känna när man drar finger över aluminiumet) och sticks lite på benen när jag har den i knät. Detta händer när jag har de på laddning i en specifik laddare och sladd. Vad är det?

Jag vet att jag läst här eller på vida webben att det inte är något farligt, men någon som kan utveckla vad det är?

Elektricitet :slight_smile: Samma effekt märks även på iPad :slight_smile:

Har du en jordad sladd så tror jag att det löser problemet

Säljer Apple jordade sladdar? Jag får samma i jordade uttag men läste någonstans att det inte har med det att göra utan nåt med faserna? :thinking: Don’t quote me on that though! :joy:

https://www.quora.com/Why-do-I-feel-a-slight-vibrating-buzz-when-I-rub-my-hands-over-my-MacBook-Air

Till min förra MacBook Air fick jag med en jordad sladd som jag kunde byta ut stickproppen på laddaren med. Till senaste M1:an var det dock ingen med.

7 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Flams och trams-tråden

Prova vända kontakten du sticker i väggen ett halvarv, det hjälper ibland.

Jag har en jordad slagg, Apples originalladdare, men med en Satechislad från klumpen.

Hjälpte tyvärr inte.

Det har börjat nyligen, allt är lika men sedan någon vecka har detta inträffat. Det jag kan läsa på nätet är lite Grekiska för mig. Svårt att förstå allt det elektriska. Sedan är det ju just detta att det börjat nyss. Inte när jag bytt eller ändrat något.

Det var en chansning har haft ett par förstärkare som kittlade i fingertopparna och då vände man kontakten så försvann det. Kanske någon el kunnig hoppar in och vet vad det handlar om. @Thor & @Sevis gör ju fasta installationer, de kanske vet. :joy::joy:

1 gillning

En kabel är fas och en är nått annat. Kör på känsla bara :rofl:

1 gillning

men alltså… seriöst… låter ju fan farligt

Nu är jag ingen höjdare på el men kan det vara så att satechisladden saknar jordkabel? Har du kvar originalsladden och kan testa med den?

1 gillning

Det är egentligen rätt vanligt och har med hur nätagget för laptops är byggda. Men man måste ha en laptop med metallhölje för att märka av fenomenet. Det är helt ofarligt.

Så om man rör laptopen samtidigt som man nuddar jord?

Då försvinner nog durret.
Märkte att jag hade durret på min mac nu men jag når inte till en jordningspunkt för att testa.
Kände även på fronten på min stationära pc. Den är i metall och även där har jag ett durr.

Sjukt.

Ingen av mina PC har det vad jag vet. Har inte märkt det heller på några av macarna

Det har att göra med hur bra el man har hemma. I lägenheten i Göteborg så märker jag av det lite granna, i huset i Jämtland så märker jag inte av det alls.
På SJ:s tåg så brukar det durra ordentligt.

2 gillningar

Tror vi pratade om det för ett bra tag sedan i podden. På den tiden Marcus var med.
Det här var ett bekymmer Mbp led av. Datorn upplevs ge en konstant burrande stöt/mikrovibrationer
Vänder man på kontakten så upphör det ibland.
Anledningen till att mikrovibrationerna uppstår är att mbp saknade tillräcklig jordning. Nätadaptrarna har ingen extra elektrisk jordningsledning, därför känns det i fingrarna när MacBook vibrerar vid beröring om nätadaptern är inkopplad. Jord på nätadapter och dator är två separata & isolerade från varandra och har ingen koppling till varandra.
Antingen så uppstår ett visst ljud eller så läcker datorn viss elektricitet. (Under vad som anses farligt)
Lösningen är att köpa Apples jordade kontakt.
Sitter du på ett ojordat uttag så testa att ta två fingrar, ett på varje sida om trackpaden och se om det tar bort mikrovibrationerna

3 gillningar

Nu är durret borta. Det kan vara så att det bara kommer ibland och när den inte durrar så tänker jag inte på det. De senaste dagarna har det durrat så mycket att det el-sticks på benen när man sitter med den i knät. Det är inget vidare…:flushed:

Jag hade det på något annat i huset för något/ra år sedan och lästa då att det inte var farligt. Men när surret kommer nästa gång ska jag testa att byta ut Satechisladden mot Apple original. Hjälper inte det testar jag en annan Appleladdare.

1 gillning

Du kanske blir värsta elitidrottaren efter nått år med EMS på låren :wink:

1 gillning