Datorkrig

Här samlar vi alla trådar som urartar i gamla hederliga plattformsbråk.

1 gillning

Android på mobilen, Windows på laptopen, only way to fly

1 gillning

Nej

Absolut, om man vill ha en massa krångel (framförallt Windows)

1 gillning

Du har inte testat windows sedan innan NT kerneln hör jag

Nope

Här antar vi saker hej vilt. Körde Windows 10 på en Lenovo X1 carbon i två år fram till i februari i jobbet. Bytte jobb i mars och fick då en MacBook Air Retina. Ljusår mycket bättre, inga blue screens och omstarter varje dag. Tråkigt att ha kundmöten via Skype och få bluescreen.
Det märkliga är att Microsofts program fungerar bättre i MacOS än på Windows…

blue screens betyder trasig hårdvara, ofta minnen

Blue screen med qr-kod till microsofts supportsida, trodde man. Men det var död länk. Till slut avinstallerade jag Skype for business och körde teams, då gick det bättre.

En mjukvara kan inte skapa blue screen av sig själv. Det är antingen en felande driver, eller trasig hårdvara. edit: Fast ja, Skype är prutt

Så kan det säkert vara. Sminkar man en gris får man vad man får. Det sjuka är att lenovo och HPs företagsdatorer kostar skjortan (mer än Apple) men är redigt kassa.

Enda sättet nya macpron är billig är om du maxar minne för de verkar ha en sweet deal på minnen. Annars är den direkt dyr.

edit: men workstations överlag är ovärdigt prissatta. Själv behöver jag inte ECC minnen osv. Kör en 2700x med 64 gig ram, 4 tb nvme disk, 1080 TI och vattenkylning för bråkdelen av priset av en workstation. Och jag kör riktigt tungt arbete på den (spelutveckling mfl)

Det är aldrig OT att klanka ner på priset på Apples skärmstöd :stuck_out_tongue:

2 gillningar

På jobbet är det Dell som gäller och det är väldigt sällan det är något strul med Windows.

2 gillningar

Kör win både på jobbet och privat, aldrig strul. Riktig arbetshäst för seriösa digitala kreatörer.

2 gillningar

Problemet med Windows är att det saknas appar för touch.

1 gillning

Jag har en Asus flip med touchskärm tycker det funkar rätt bra. Men använder det inte så ofta, är en man som gillar möss. Edit: vilket iof inte är helt sant, när jag programmerar kör jag 100 procent tgb. Resharper <3

Japp, möss och tangentbord är meganice i de flesta fall. Men i många fall vill man bara vända på skärmen och köra bakåtlutat läge och då finns det inte några appar att tala om.

Jag konsumerar på ett helt annat vis, mycket mer aktiv när jag är online, vill ha tgb för att skriva osv. Synd Windows slutade med sin telefon satsning, de hade en unik lösning som varken android eller iOS har.

Edit: Jag gör helt andra saker i bakåtlutat läge

Att apple hämmar innovation är ingen nyhet :stuck_out_tongue: