Datorbyggen och hårdvara

Då köper man en skärm också :nerd_face:

1 gillning

Såklart om det blir 50 eller 60K spelar ju inte så stor roll. :joy:

2 gillningar

Hoppas verkligen den orkar några månader till. :no_mouth:

Prova detta; https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/game-ready-drivers/13/56901/correct-way-to-uninstall-and-reinstall-geforce-dri/

Inget bygge än men börjar bli sjukt otålig.
Vill byta ut min dator igår! Men smakar det så kostar det….

Nu har jag hakat upp mig på 4080 eller 7900 XTX.
4080 har blivit dyrare med… och jag är aningen tveksam mot AMD pga drivrutiner samt raytracing.

Läst att NVIDIA ska släppa nya grafikkort nu i början av nästa år så kan vara värt att se vad dom hamnar på i pris.
4080 Super, vad nu super står för.

Enligt en kollega ska amd släppa nya CPU också någon gång i början av nästa år med som ska vara 20% bättre prestanda för gaming, om det nu stämmer återstår att se.

Jag tycker inte man ska bry sig för mycket om raytracing. Har svårt att ske skillnaden med det på eller av.
Jag har ett 3080 (ej ti eller super) som funkar bra fortfarande 1440 och en del 4k.

1 gillning

Nej kanske inte, men när man kollar på test och det är spel där raytracing verkligen spelar roll så är det enorm skillnad mot AMD.
Jag tror jag själv hakat upp mig lite på det då vi använde det under renderingen för 3D-modeller, har alltid känts viktigt efter det på något sätt.
Sen om det går att göra en liknelse för dagens spel vet jag inte.

Måste ändå spara in mer pengar innan jag köper nya delar så jag har ju tid på mig men sitter nästan dagligen och kollar komponenter nu haha.

https://www.inet.se/produkt/4305265/kingston-fury-renegade-m-2-nvme-ssd-gen-4-2tb

m.2 med eller utan värmespridare?

Går ju att eftermontera enkelt om man vill. :slight_smile:

Själv letar jag efter ett billigt och kompakt chassi som har plats för mATX-moderkort, ATX-nätdel och minst 4 st 3,5"- och 2 st 2,5"-diskar. Håller på att bygga en hemmaserver av en gammal dator, men befintligt chassi har inte plats för några 3,5"-diskar överhuvudtaget.

Kollar lite på Amazon och får verkligen hjärnblödning av deras idiotiska sajt. Många chassin jag tittar på saknar information om antal diskar de klarar, men alla har egenskapen "Har autofokus: nej" listad i specifikationerna.

Jag köpte med värmespridare! Tänker att det är lika bra. Ska dock inte ha det i min nuvarande dator utan det framtida bygget.
Så det kommer få ligga på lut och vänta. xD

Svårt med chassin.... Amazon är ju riktigt kass med att hitta saker i.

Ja, det är svårt att förstå att de inte har bättre ordning på sajten med tanke på hur stora de är. Samtidigt är sortimentet så stort att det är svårt att låta bli, trots att det bär emot.

Köpte dessa datordelar till sonen i veckan för att uppgradera hans gamla burk.

Grafikkortet Radeon 6650 XT kostade då 2880 kr.

Hittat 2 st Nvidia 406+0 kort som jag undrar om det är värt cirka 1000 kr upp eller är prestandan tillräcklig sett till pengar/prestanda ratio.

Gainward GeForce RTX 4060 Ghost - Grafikkort - Komplett.se 3679 kr
eller

GIGABYTE GeForce RTX 4060 GAMING OC - 8GB GDDR6 RAM - Grafikkort (proshop.se)
för 3890.

Samma här, men känns som att det är för att dom har så extremt massa prylar och dessutom kanske inte har superkoll på den svenska sidan och översättning.
Men ja likt förbannad köper man saker där ändå.

@Bulldog76
Nice! Hoppas han blir nöjd! :smiling_face: