Dator till barn (minecraft Java + Pokémon trading card)

En väninna till min fru ska köpa bärbar dator till sitt äldsta barn. Kravet är tydligen att följande ska fungera att installera och spela:

• Minecraft Java edition
•Pokémon Trading Card Game

Har ABSOLUT ingen erfarenhet av dessa titlar eller vad som krävs? Enl väninnan TROR hon att en chromebook skulle funkat? Jag tror väl att Windows krävs? :man_shrugging:

Jag har ej spelat på en dator eller haft Windows sen 2008… lite hjälp av er som kan detta?? Och kanske tips på lämplig (billig) laptop på typ Netonnet eller EG hade varit till stor hjälp.

Tack! // Tobbe

Kika under Minecraft Java Edition System Requirements här:

https://www.minecraft.net/en-us/store/minecraft-java-edition

1 gillning

Pokémon TCG här:

https://www.pokemon.com/us/pokemon-tcg/play-online/download/

1 gillning

Ser ut som att den ska klara Pokémon TCG utan problem om den klarar Minecraft Java Edition så sikta på de systemkraven.

Och nej, en Chromebook kommer inte att fungera.

Som jag misstänkte. Så typ en valfri windowsburk i5, 8gb ram bör räcka?

Glöm inte grafiken.

Minst: Nvidia GeForce 400 Series or AMD Radeon HD 7000 series with OpenGL 4.4

Rekommenderat: GeForce 700 Series or AMD Radeon Rx 200 Series (excluding integrated chipsets) with OpenGL 4.5

Rena grekiskan för mig haha. Om du har lust får du gärna tipsa om någon eller några datorer som uppfyller kraven :see_no_evil::smiling_face_with_three_hearts:

Jag har inte heller så bra koll, tyvärr. Är väl några här i bubblan som har barn som spelar på PC. 5-åringen spelar än så länge bara på iPad och Nintendo Switch.

@Esse ??

@Stefan_Sandstrom och @Peterboxy är två som har bra koll på speldatorer. :slight_smile:

Väldigt dåligt koll på bärbart tyvärr, men så länge man inte börjar modda med shaders eller olika resource pack så kräver inte Mincraft så mycket.

Windows 10-versionen har/får snart stöd för raytracing då blir det tyngre för plånboken.

Man kan annars fråga på Sweclockers

Till de spelen fungerar vad som helst!

jag skulle INTE gå på chromebook. mycket för att barnen blir äldre och kravbilden ändras.

En laptop med Nvidia1060 eller 1650/1660 kort skulle fungera finfint för många spel idag

Ligger på 8k på webhallen såg jag. Tror du kan hitta för någon tusing billigare på andra ställen.

2 gillningar

denna tex

2 gillningar

Jo, man bör ju också tänka på vilka spel som barnen snart vill spela, Fortnite kräver ju inte så mycket. Apex Legends (som alla ungar verkar spela nu) är ju lite tyngre att driva.

Och sen “går det verkligen inte spela under 244hz, Pappa!!!

hahaha ja den drä 244hz är galet.

Minns yngsta blev helt dum i huvudet för hans skärm bara klararade 120hz…(!!!)