Datatrafik under FaceTime-samtal

Ringer sällan med FaceTime, men gjorde de idag som ett test inför en Thailandsresa. Ville se hur mkt data ett samtal tog. Men när jag klickade på info om samtalet står det bara 7 min (0 kB). Borde de inte listas ett antal hundra MB här?

Det borde det kanske.
Men FaceTime drar runt 3MB/minut.

Tack för svar! 3 MB/min gäller röstsamtal då misstänker jag?

Men tycker ändå de är skumt att de står 0 kB i samtalsinfon. Är det något bugg i iOS 17.2.1 kanske?

Ja, röstsamtal. Video är svårt att säga då det beror på kvalitén, från 180MB/timme till 750MB/timme.

Vet inte var du tittade.
Titta under inställningar -> Mobilnät (tror jag det heter på svenska) och sen FaceTime där ska du se användning. Du behöver stänga av WiFi naturligtvis när du testar.

Ja de låter rimligt.
Jag kollade i FaceTime appen och klickade på ”i” bredvid samtalet.

Kolla i inställningar -> Mobilnät.
Du måste stänga av WiFi när du testar.

Tack! Ska kika där.

Tycker dock fortfarande att de är skumt att FaceTime appen säger 0 kB.

Den mäter förmodligen bara mobildata, därav 0.

2 gillningar

Undrar om inställningen under Mobil data "Low Data Mode" även påverkar FaceTime, kanske kan vara något att slå på under resan.

1 gillning

Japp!

• FaceTime: Videons bithastighet optimeras för lägre bandbredd.

2 gillningar

Tack för tipset. Kan nog vara bra att aktivera. Kommer köra mest Wi-Fi på hotellet men annars gäller max 200 MB/dygn för 99kr. Någon som vet om det finns några andra dolda kostnader i detta eller om det maxar på 99 kr om man lämnar roaming på? (så tolkar jag det)

Skaffa ett lokalt sim-kort istället så slipper du tänka på allt det där.

Finns som esim också; https://www.ais.th/esim-traveller/#/mealdetail?areaId=56

Tack för tipset! Har jag dåligt Wi-Fi på hotellet får de nog bli ett lokalt SIM. Kommer ju inte så långt på 200 MB och 99 kr/dag är ju rätt saftigt pris.

Precis, enklare och billigare med lokalt kort som bara funkar.

Detta är ju helt sjukt. På Telenor obegränsat som jag har kan jag surfa 100GB per månad i Thailand t e x. Hade ju varit billigare och tagit en månad där utan bindning om man ska på semester gissar jag.

1 gillning

Jo verkligen saftigt pris. Är väl baksidan med halebop jmf med storebror Telia som har ett paket med surfpott man kan köpa till i Thailand. I övrigt är jag grymt nöjd med halebop - som ju är väldigt billigt här hemma :slightly_smiling_face:

1 gillning

Välkommen hit! Är du i Bangkok så säg till så bjuder jag på en lunch eller bira! :+1:t3:

1 gillning

Gå till 7/11 och köp kontantkort och fyll på med surf. Kom ihåg att ta med pass bara!

1 gillning

Tack :slightly_smiling_face: Hade gärna setts, men kommer inte vara i Bangkok denna gången. Kommer vara nere i Ao Nang (Krabi).

1 gillning

Tänker på (om jag inte mins fel så var han från Norge..) som fick betala 40tusen för en massa youtube utomlands för XX antal år sedan.