Dash Cam – vad rekommenderar ni?

Då en längre biltripp kommer vara på tapeten under sommarsemestern så funderar jag på om det kan vara aktuellt att införskaffa en DashCam till bilen.

Finns det några vettiga till humana priser och inte tusentals kronor? Har ni själv en? Vad rekommenderar ni?

1 gillning

70mai kan jag rekommendera, galet prisvärd.

Kör med GoPro och/eller DJI Osmo action.
Bägge är lite dyrare3500-45500, men används med fördel som 1:a eller 2:a kamera när man kliver ur bilen för foto och film etc.

Har ofta en fram och en bak, och kör 1s intervall eller loopad. så räcker minneskortet längre. Laddas medan man kör och fotar/filmar i bilen.

Skulle aldrig få för mig att köpa en produkt från Xiaomi så den går bort, tyvärr.

Som jag skrev så undrar jag om det finns några vettiga till humana priser och inte tusentals kronor. En Dash Cam för 3500-4500 kr matchar ju då inte direkt sökfiltret :slight_smile:

Nej, men mycket bättre bild/film -kvalitet funkar med fördel utanför bilen, liten, går ned i fickan… massa tillbehör för olika situationer… bär den på huvudet med band, på hjälm / cykel… i bassängen, tja var du vill…

Då köper du BlackVue så slipper du fundera mer på det. :slight_smile:
Bra pris hos MM nu, BLACKVUE DR750S 2CH Bilkamera/Dashcam inkl bakre kamera Backkameror & Dashcam - Köp på MediaMarkt.se

Behöver du inte 2-kanalig så kommer du undan med 1990:-

Bumpar denna. Letar efter en dash cam. Gärna att det går att se materialet i telefonen.

Har ej gjort research, ska börja nu :slight_smile: Tänkte parallellt få er input.
Den värdesätts högt nämligen.

Svarar fortfarande GoPro eller DJI Osmo Action… om man fill ha kvalitet och bägge har ju egna skärmar om än lite små.

Bägge har dessutom TimeWarp som funkar skitbra, och vill man ha normal fart så är det bara att trycka på skärmen (två ggr om den är släckt (sparar batteri och värmeutveckling)), visas vid ca 2m och 35s in i filmen. Jämför också hur bilen rör sig (motorhuven) och resten av bilden.
GoPro 9:
Nyköping Trosa på strax under 4 minuter

Eller här då jag nästan kör fast i snön… med ljud.
Osmo Action
I’m an idiot

1 gillning

Här är två för lite olika billigare alternativ, men jag vet ingenting om dom…
ActionKing

ActionKing är bra att ha att göra med och rätt snabba på att leverera, har handla där flera ggr.

1 gillning

Tack så mycket! GoPro tror jag nog är ett väldigt bra alternativ. Kan de filma utan fish eye nu för tiden? Som en vanlig kamera, vet inte vad det heter.

Det problem som jag tror jag kommer att ha, är att om jag inte har en dedikerad dash cam så kommer den inte sitta på plats den dag den verkligen behövs :joy:

Har GoPro och Osmo så att de automatiskt sparar det hände vid en olycka? En dash cam vill man ju ska vara igång hela tiden när man kör och sedan spara undan en tidsperiod vid en olycka.

1 gillning

Dom sparar hela tiden till sina respective minneskort så länge dom är hela och batteriet har kräm.

1 gillning

GoPro 9 har en vidvinkel glugg men man kan ju zomma in så det blir mer som normalt. Jag har en extra bred vidvinkel som man köper till för att få med extra på sidorna.

1 gillning

Då låter det som att de är bra om man vill ha spela in när man kör men inget att ha som en “äkta” dash cam som sparar undan olyckor automatiskt. Inte alltid som man har möjlighet att göra det efter en olycka.

Okay, förklara för mig, vart sparar en äkta dashcam till då?

Den sparar allteftersom den också men den ser till att spara undan perioden runt en olyckshändelse automatiskt som en separat fil. Som regel känner den av g-krafter så att en hårdinbromsning kan räcka för trigga en sådan “inspelning”.

1 gillning

Ok, då förstår jag men skillnaden blir ju inte så mycket . Bägge typerna sparar vartefter, vid olycka skapas egen fil triggad av deacc. på dashcam, medan GoPro fortsätter spar som vanligt. Så för att se olyckan från en Dashcam öppnar man en speciell fil, på en GoPro tittar man i slutet på senaste filmen.
Föutsättes att ingen av kamerorna flyger ut ur bilen eller mosas där dom sitter och går sönder och slutar spela in / spara typ.
Är det rätt tolkat?

Förtydligande: GoPro skriver filer upp till ca 4GB varefter den skapar en ny med viss överlappning från förra så det blir en sömlös övergång när man sätter ihop delarna till en film. Gissar att en DaschCam gör likadant.

Ja, rätt tolkat.
Exakt hur stora filer som dashcam skapar vet jag inte men den sparar undan händelser som den registrerar medans allt annat skrivs över allteftersom.
Vissa dash cams har även stöd för att spela in när bilen står stilla och den registrerar rörelser runt bilen. Detta så att man kan fånga ev inbrott. Det är lite snårigt om den funktionen är laglig att använda i Sverige.

Som jag förstår det så är en riktig dashcam mer anpassad för ändamålet. Blir lättare att hitta dom inspelade händelserna. Vissa är väl röststyrka också så man kan säga åt den att spara en specifikt händelse.

1 gillning