Därför vinner Garmin Forerunner över Apple Watch

Från sajten:
image

Mer är inte alltid bättre när det kommer till träning, det vet alla som någon gång skadat sig eller blivit övertränad. En bra träningsklocka hjälper till med träningsplaneringen, så den varken blir för tuff – eller för mesig. Vi bytte från Apple Watch till Garmin Forerunner 745 och upptäckte ett helt nytt universum av nyttiga och användbara funktioner.

Jag var Apple Watch trogen i över fem år. Men med Garmin-klockan insåg jag hur begränsad Apple Watchen är som träningsklocka. Här är fem anledningar att byta, i rangordning.

Body Battery inklusive stressmätningen

Garmin har en funktion som heter Body Battery, vårt eget kroppsbatteri, och klockan mäter hur laddad eller urladdade vi är. 100 är maxladdningen och 5 är lägsta värdet jag lyckats uppnå på åtta månaders användning. Det är en sammanvägning av flera olika mätningar som klockan gör och blir exaktare ju mer vi bär klockan, till exempel sover med den på handleden.

Att sova med sin Garmin Forerunner är inga problem eftersom den liten, smidig och knappt väger någonting – till skillnad från klumpedunsen Apple Watch som dessutom behöver laddas varje natt.

Body Battery startade på 65 denna julisöndag och avslutade på 12. Blåa staplar är vila och orange är stress, ju högre stapel ju mer stress har klockan detekterat i kroppen.

Mitt intryck hittills är att Body Battery är rätt så träffsäkert. Batteriet känner av dålig sömn och en stressig dag. Funktionen har faktiskt hjälpt mig att prioritera vila vissa dagar. Att vilan syns på Body Batterys ökade laddning gör ju dessutom att vi känner oss lite duktiga.

Återhämtningstiden efter ett träningspass

Om vi använder vår Apple Watch för träning är mer träning alltid bättre. Den skickar peppande eller deppande små meddelanden om att vi rörde oss lite mer idag än igår eller lite mer igår än idag. Vi får en extra stjärna i protokollet om vi förbrukar dubbelt, tredubbelt eller fyrdubbelt vårt mål för dagen. Utan hänsyn till att en tränande människa faktiskt behöver återhämtning.

Springer med Garmin Forerunner 745

Garmin däremot beräknar återhämtningstiden efter ett träningspass. Återhämtningstiden baseras på vår fysiska kondition, hur hårt träningspasset var, vår dagsform, hur vi sovit, om dagen varit stressig och så vidare. 24 timmar i återhämtningstid betyder dock inte att vi behöver inta sängläge till dess vi är totalt återhämtade, men det blir en hjälp att planera träningen. Återhämtningstiden justeras också under tiden återhämtningen pågår. En dålig natt efter ett tufft träningspass förlänger vår återhämtningstid.

Klockan hjälper även till att planera vilan efter träningspasset.

Sättet att beräkna effekten av ett träningspass – Training Effect och hur aktiviteten påverkar träningen

Apple Watch mäter förbrukad energi i form av kcal. Punkt. Garmin mäter också energiförbrukning men vad som är mycket mer intressant är träningspassets aeroba effekt och anaeroba effekt, som tillsammans kallas Training Effect. Även detta hjälper dig att styra och planera din träning.

Joggingtur

Om du är löpare finns det naturligtvis olika sätt att lägga upp sin träning, beroende på vad du vill uppnå, men en generell rekommendation är att variera intensitet och längd. Ibland springer vi alltså kort och snabbt och ibland längre men långsammare. Men ett vanligt fel bland oss motionärer är att vi springer de långsamma passen i för hög hastighet och de snabba passen för långsamt, man vågar kanske inte ta i. Och om alla löppass harvas på i ungefär samma tempo får vi inte så mycket utveckling. Det är därför är Garmins Training Effect så bra, då får vi hjälp att springa tillräckligt långsamt när det ska gå långsamt och vågar trycka på när det ska gå fort.

Ett lätt träningspass blir Återhämtning eller Bas. Hårdare konditionsträning ger Tempo, Gräns eller V02 Max. Ett anaerobiskt träningspass kategoriseras som Anaerobisk kapacitet eller Sprint.

Träningsstatus – produktiv, ökande, bibehållen, återhämtning mm

En annan hjälp på traven är Träningsstatus, den består av en statusbedömning (vart är vi på väg med din träning) och ett värde för din maximala syreupptagningsförmåga, V02max. Apple Watchen mäter också V02max men kombinationen med träningsstatus ger bättre insikt i hur träningen påverkar dig. Klockan kan också känna av om vi tränar för mycket och rekommendera mer vila. Tillsammans med återhämtningstiden efter varje pass är en bra hjälp tycker jag som ibland kan bli för ivrig och vilja göra allt på en gång.

Bibehållen träningsstatus under semestern känns som en rätt bra målsättning ändå.

Träningsbelastning – med rullande 7-dagarsberäkning

Garmin beräknar belastningen som varje träningspass orsakar och slår i ihop det i en rullande sjudagarsberäkning. Baserat på hur vår kropp hanterat den belastning vi utsatt den för det senaste halvåret finns också ett rekommenderat intervall med lägsta och högsta värde, som vi bör befinna oss inom. Det är ytterligare ett sätt att visualisera om vi befinner oss på en lämplig nivå, bör öka eller bör minska.

Bibehållen träningsstatus trots semester men på den rullande sjudagarsberäkningen kan man se att träningsmängden ändå minskar.

Bibehållen träningsstatus trots semester men på den rullande sjudagarsberäkningen kan man se att träningsmängden ändå minskar.

Detta var mina fem favoritfunktioner efter ungefär åtta månaders användning. Jag kommer inte återvända till Apple Watch men det finns en kategori där den slår Garmin rejält på fingrarna och det är användarvänligheten. Jag hade inte kunnat skriva den här texten efter en vecka med klockan. Garmin är avancerad och det känns som att det finns ungefär en miljon ytterligare funktioner.

Joggingtur med Garmin Forerunner 745

RECENSION: GARMIN FORERUNNER 745

FÖRDELAR

  • Tonvis med träningsrelaterade funktioner
  • Balanserar träning och återhämtning

NACKDELAR

  • Tar tid att lära sig allt

DETALJER

  • Pris: Ca 3 800 kr (Se dagsaktuellt pris på Prisjakt)
  • Färger: Svart, Vit, Silver, Grå, Blå, Röd eller Grön
  • Funktioner: Timer, Barometer, Bluetooth, Hastighetsmätare, Stoppur, Kalorimätare, Altimeter (höjdmätare), Alarm, Kompass, Stegräknare, ANT+, Vibrationslarm, Pulsoximeter
  • Vattentålig: Ja (50 m)
  • Battertid: 7 dagar i vila och 6 timmar aktiv användning
  • Storlek: Bredd 43.8 mm Djup 43.8 mm
  • Tjocklek: 13.3 mm
  • Vikt: 47 g

SAMMANFATTNING

En träningsklocka som hjälper dig att utvecklas genom att balansera träning och återhämtning utifrån dina egna förutsättningar.

BETYG: 4.5 / 5

8 gillningar

Jag har kört Garminklockor för träning sedan jag köpte en Forerunner 405 när den kom för många år sedan. Den hade en hemsk touchring som var nästan omöjlig att använda. Däremot kör jag Apple Watch för vardagsbruk.

Hur som helst.. Det finns två områden där Garmin är sämre respektive värre än Apple, och det är mjukvara och inlåsning. Deras mjukvara är helt enkelt inte lika bra, oavsett produkt. Det finns alltid buggar, och krascher är inte ovanliga oavsett om produkten är en GPS eller actionkamera. Och inlåsningen.. vissa data är helt enkelt omöjliga att exportera från Garmin Connect. Jag är förvånad över att inte fler klagar på det.

Rekommenderar för övrigt appen RunGap för de som vill synkronisera tränings- och aktivitetsdata mellan olika tjänster.

Jag tycker däremot att Garmin är en av dom minst stängda tjänsterna för träningsklockor. Har du provat att exportera/importera från till exempel Polar, Coros, Wahoo och Suunto? Mjukvaran kan vara konstig, men alla som varit med ett tag vet att man inte ska köpa dom nya modellerna förrän efter ett åtminstone ett halvår när värsta buggarna är fixade.

Apples aktivitetsringar är ren skit, dom uppmuntrar folk att aldrig vila, bara röra sig mer och mer.

Finns ju till och med en fjärrkontroll så att man inte ens behöver springa runt och leta efter Apple TV-fjärrkontrollen. :man_in_lotus_position:t2:

Tack för tips om RunGap, ska kolla upp den. Har hittills kört Strava, både under åren med Apple Watch och nu med Garmin.

Har bara kört Wahoo, men det var länge sen.

Apples aktivitetsringar är skapade utifrån att vara nyttiga för soffpotatisar. Tänk på stereotypen ”överviktig amerikan” så har du målgruppen. Det handlar om att stå upp då och då och ta en promenad per dag. Sen har de ändrat målgruppen efter det utan att tjänsten riktigt hängt med.

1 gillning

Den är riktigt bra faktiskt, kan synka både automatiskt och manuellt, jag har varit prenumerant i flera år.

Strava har jag lagt ner, tycker de har blivit bedrövligt dåliga på senare år. För mountainbike är Trailforks vettigare.

Bra artikel, länge tänkt testa en löpklocka istället för AW. Men sen hittade jag denna app

Finns på tok för många inställningar, men när man väl tagit tiden att lära sig så täcker den med överflöd alla mina behov.

Nyfiken fråga bara, varför gillar du inte Strava?

Tack för tips! Nu tänkte jag ju inte byta tillbaka, Garminfrälst som jag är :-), men bra att veta iaf. Får du ut mer info om träningspasset än i Apples egna app?

Jag tycker Strava är dyra, och de har flyttat många funktioner från gratistjänsten till betaltjänsten. Garmin Connect har helt klart sina brister (tex att hitta en tidigare träning är bedrövligt omständligt), men den är i många fall bättre än Strava.

Spiken i kistan som fick mig att bojkotta Strava är dock att där jag bor går det ett utförssegment för cykling i ett naturreservat där cykling är förbjuden. Just den här stigen där segmentet går ansluter inte till några andra stigar utan den går upp på ett berg och enda vägen ner är samma stig. Enda anledningen att gå upp där med cykel är med andra ord att köra stravasegmentet utför. Jag bor på en turistort där tusentals mountainbikecyklister besöker oss varje år, vilket innebär att det potentiella slitaget på den här stigen är enormt.

Strava erbjuder inget sätt att anmäla segment längre, förutom för "stötande språk". Jag har kontaktat deras support två gånger men de bara rycker på axlarna och gör inget åt saken.

Jämför då med Trailforks där alla medlemmar kan kommentera och rapportera status på stigar, och där deras regionala admins har god lokalkännedom och möjlighet att kommentera och tillfälligt eller permanent inaktivera stigar och rutter baserat på förhållanden i naturen, tex om det är för blött i marken så att stigarna förstörs av cykling. En helt annan approach. Deras prenumerationsmodell är dessutom ganska schysst: ditt hemmaområde är gratis, så cyklar du mest hemma klarar du dig utan att betala. Sen kan du låsa upp hela värden för mindre än halva priset av vad Strava kostar. Och om jag minns rätt kan du se kartan överallt även utan att betala, promedlemskapet låser upp routing. Men där kan jag ha fel. Trailforks Pro

Edit: Nyare Garmin Edge cykeldatorer har dessutom en Trailforks-integration!

1 gillning

Man får köra Trailforks på datorn tyvärr, där kan man få kartan i gratisläget. Men de måste väl också tjäna pengar :slight_smile:

Förstår det, kör hårt :slight_smile: Ja de tycker jag, man kan även konfigurera olika displays för olika aktiviteter så jag har en för löpning, mtb, squash och innebandy!
Det enda jag saknar är möjligheten att slänga in ett helt träningsschema, som jag hört man kan på Garmin. På WorkOutDoors kan du skapa alla olika sorters pass men inte få det direkt inmatat i klockan redo att köra varje dag.

klumpedunsen Apple Watch som dessutom behöver laddas varje natt.

Garmin

  • Batteritid: 7 dagar i vila och 6 timmar aktiv användning

Jag anser att 6 timmar aktiv användning inte är så imponerande det tyder på att man måste ladda klockan varje dag.

1 gillning

Stirrar du på din klocka i 6 timmar i sträck? :slight_smile:

Aktiv användning syftar väl främst på när man spårar en aktivitet med GPS. Inte så många som tränar 6 timmar per dag. Jag laddar min Garmin 1-2 gånger i veckan.

4 gillningar

Apple Watch har sin GPS aktiv hela tiden jag laddar den när jag duschar (jag vet att den är vattentät) för jag sover med den på så jag får koll på min sömn. Jag har Parkinson så en utpräglad träningsklocka är inte relevant för mig.

Nei det har den inte. Startar du en träningsaktivitet och har telefonen med dig så fuskar den och använder telefonens GPS för att spara sitt eget batteri.

Jag har e-sim i min Apple Watch så den är oberoende av iPhone. Att kalla det för fusk att använda telefonens GPS tycker jag är felaktigt. Det är bara klokt då det är helt transparent för användaren. När jag går mina motionsrundor kan jag se vart jag har gått, hur långt, med vilken hastighet , puls , steglängd (mäts av iPhonen) plus en massa annan information. Sedan tycker jag att klockan är ganska smidig inte någon klump som artikeln gjorde uttryck för. Att man sedan kan väla urtavla och påverka informationen som visas tycker jag är suveränt.

Tack för utförligt svar! Jag gillar Stravas sociala funktioner men håller med om att deras support är bedrövlig, har heller inte fått svar när jag kontaktat dem. Kikade på Trailforks när jag cyklade MTB för några år sedan men ska ge det en ny chans!