Därför kostar det att använda el trots minuspriser

Från sajten:

Idag slog elpriserna ännu ett rekord – den här gången åt det billigare hållet – rekord i minuspriser.

Men inte ens när det var så billigt som -79 öre så får vi betalt för att använda el. Flera av oss har nämligen rätt höga nätavgifter som med råge äter upp den posten.

För Eons nät i Malmö är kostnaden just nu 1,11 kr per kWh i nätavgift inkluderat 49 öre i skatt i en lägenhet med 25 ampere säkring.

Men minuspriser skadar ju inte att utnyttja. I videon ovan ger vi förslag på hur du skall tänka när du vill optimera framförallt din elbilsladdning.

4 gillningar

Tack för en trevlig film, som vanligt. :slight_smile:
Har du något tips på en bra app där man får översikt av elpriset per timme som inte kör Tibber?

Är det för elbilsladdning eller varför har man 25A till en lägenhet?

Med Greenely kan du ha koll på din förbrukning och se priser utan att byta elbolag.

En del lägenheter har enfasmatning. Då är det rimligt med 25 A.

1 gillning

kan man koppla sina egna saker till den utan att vara kund? Även växelriktare och få full koll på allt man producerar och gör av med?

Det har jag ingen koll på, men det kostar ingenting så prova. :slight_smile:

Bra video, men 2027 blir det obligatoriskt för alla elnätsföretag att införa effektavgifter och därmed också lite mer komplicerat att vara slutanvändare.

Jag har redan effekttariff och tycker att man skulle behöva putsa på pedagogiken för att kostnaderna ska bli mer förutsägbara. Är det svårt att förstå eller förutse blir det också svårare att motivera ett förändrat beteende (vilket uppges vara själva syftet med effektavgift). Nu behöver den med timdebitering ta hänsyn till väldigt många rörliga parametrar för sina totala energikostnader.

I mitt nät är det dessutom samma effektavgift dygnet runt, trots att man marknadsför det som ett bra sätt att jämna ut belastningen. Märkligt då att ta samma avgift på natten som i topparna. Från 2027 blir det dock krav på att avgiften är tidsdifferentierad.