Därför kan det gå riktigt långsamt att ladda hos Tesla Superchargers

Från sajten:


Tesla öppnade upp de flesta av sina laddare för alla elbilar för ett tag sedan – men det finns flera anledningar varför det kan gå riktigt långsamt.

Först och främst är Teslas äldre V2-laddare tämligen långsamma. De klarar endast 150 kW. Men om två bilar är anslutna till två laddare bredvid varandra riskerar det att gå ner till under 80 kW.

Tesla Supercargers V3 klarar 250 kW och där delar inte två laddare bredvid varandra effekt. Däremot kan det bli generell effektbrist på hela laddplatsen – det är nämligen planerat så. Om laddplatsen är full så får alla bilar dela på den effekten som är indragen helt enkelt.

Du ser skillnad på V2 och V3 genom att V2 har dubbla kablar och V3 har bara en kabel. Den andra kabeln på V2 är för gamla Tesla-bilar och används väldigt sällan. Det går ej att ladda från samma V2-stolpe om den ena kabeln är upptagen.

Men slutligen kan det bero på att din bil jobbar med 800 volt. Exempelvis Kia EV6 är en sådan bil. Den har svårt att överhuvudtaget prata med Teslas laddare och om laddning startar så ligger det på under 50 kW. Däremot finns det 800-voltsbilar så som Audi Etron GT och Porsche Taycan som i alla fall kommer komma upp i 150 kW på Teslas laddare. Men de klarar så högt som 270 kW på andra laddare.

1 gillning

Inga sånna problem med en bensinbil, går alltid snabbt, även när man kör iväg... om man inte tog fel slang iaf :rofl: :rofl: :rofl:

Var rätt många som glömde att de bytt till diesel och tankade bensin i stället ett tag för några år sedan dock.

1 gillning

Kan du förtydliga det där med delning på V2 laddarna lite ? :slight_smile:
Visst är det om 3A används så vill man inte ladda på 3B utan välja 1A/B eller 2A/B ? Eller är det något annat man ska tänka på

Precis så.

1 gillning