Därför får du inte ladda din elbil utanför din egna tomt

Från sajten:

Får jag, eller bör jag, ladda bilen utanför mitt hem om jag inte kan göra det på uppfarten? Svaret är ett rungande nej.

Detta fick en Malmö-bo (förlåt Limhamns-bo, viktigt det där, red anm) reda på brevledes när kommunen kom på honom.

Detta föll inte i god jord hos mottagaren som menade att det var synd att han inte fick göra det.

Men det finns flera bra anledningar att inte dra kabeln över trottoaren – först och främst är det inte vår egna trottoar. Tänk om grannen drog en laddkabel över vår egna uppfart med samma argument?

Vidare är det inte helt optimalt ur ett tillgänglighetsperspektiv – att lägga ut kablar, oavsett om de är skyddade av något eller inte är alltid ett hinder för både barns små cyklar och rörelsehindrade personer. Dessutom tenderar de där kablarna vara enfas-kablar som är ansluta med förlängningskabel från huset. Förlängningskablar är inte gjorda att hantera den typen av effekt under så lång tid. Dessutom saknas skydd för att koppla loss dem så som laddkablar har vilket kan generera ljusbågar.

Slutligen fungerar det ändå bara om ett fåtal gör det – skulle det bli norm skulle det ligga laddkablar och skräpa på våra villatrottoarer var 5:e meter.

1 gillning

Hur är det med publika laddstolpar? Åker nästan dagligen förbi publika laddstolpar (alltså gamla AC laddare) där folk ibland parkerar på fel sida en refug och drar kabeln tvärs över en trottoar och liknande.

Då hänger den ju ofta halvt i luften också och hindrar tillgängligheten ännu mer.

Kan inte läsa artikeln, men har dessa hus inte någon egen parkeringsplats på tomten eller vad är anledningen till att en husägare laddar bilen på gatan?

Oavsett är väl detta ett problem för alla elbilsägare som är hänvisade till gatuparkering på hemmaplan och kanske något som man borde hitta en lösning på om elektrifieringen ska fortsätta på bred front?

Just denna husägaren hade möjlighet att bygga uppfart på tomten men ville av någon anledning inte det.

Det är möjligt att jag hallucinerar nu efter en tuff vecka med feber🤒

Jag har bestämt för mig att jag såg någon på Strandvägen(Stockholm) som dragit en ledning i luften från ett fönster fram till en egen stolpe där bilen stod och laddade. Detta var nog för minst ett år sedan. Såg ganska kul ut med tanke på vilken fashionabel adress det handlar om :smirk:

2 gillningar

Egna är plural och egen är singular, pinsamt.

2 gillningar

Men välkommen till forumet i alla fall!

7 gillningar

Skön start i forumet att ranta nån :joy: